- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

سالن‌های سینما در معرض تعطیلی است/ انتقاد از زبان انگلیسی «لاله»

motvaselani

محمد متوسلانی با اشاره به مشکلات امروز سینما از دولت جدید خواست معضلات را به شکل ریشه‌ای حل کند.

متوسلانی درباره علت کم کاری خود در سال های اخیر گفت: تا روشن شدن وضعیت سینما نمی توانم دست به کاری بزنم. امروز شرایط هنر مبهم است و تولید و فروش و … اوضاع نا به سامانی دارد، به نحوی که من فکر می کنم تا پایان سال بعید نیست نیمی از سالن‌ها تعطیل شوند، چون شاید از پس هزینه آب و برق و گاز و … هم به سختی بر بیایند. امروز ۸۰ درصد سالن های سینما به صاحبان فیلم بدهکاری دارند.

وی در ادامه افزود: همیشه برای بهبود وضعیت  سینما وعده هایی داده شده، اما هیچگاه محقق نشده است. امروز چند نفر از افراد حرفه ای سینما در داخل کشور مشغول به کار هستند؟ آن تهیه کنندگان مجربی که مشغول به کار هستند یا از سرمایه دیگران استفاده می‌کنند یا از کمک نهادهایی بهره مند شده اند. به نظرم آن گروهی که خودشان دست به سرمایه گذاری می زنند از اوضاع اقتصادی سینما بی خبر هستند. ممکن است چشم دوخته باشند به فیلم های پرفروشی مثل «رسوایی» یا «حوض نقاشی»، اما باید دانست که با یک گل بهار نمی شود. امروز خیلی از فیلم ها اصلا در شهرستان به نمایش در نمی آیند و برخی دیگر در تهران هم بیش از دو، سه هفته روی پرده باقی نمی مانند.

متوسلانی درباره چشم انداز دولت یازدهم در عرصه های فرهنگی گفت: من هم امیدوارم در دولت جدید اوضاع بهتر شود، اما باید به موفقیت های بنیادی و ریشه ای فکر کرد، نه اینکه سینما را به طور مقطعی درمان کنیم یا برای آن به دنبال مسکن های زودگذر باشیم. من معتقدم درآمد سینما تنها باید از طریق مخاطب و گیشه جذب شود و تنها در این صورت است که می توان گفت صاحب یک سینمای سرپا هستیم. اصل فیلمسازی به معنای ساخت اثری مطابق با اصول استاندارد است که توانایی جذب مخاطب هم داشته باشد و صرفا به یک تصویر متحرک نمی توان عنوان فیلم سینمایی بخشید.

این بازیگر سینما گفت: غیر از «گناهکاران» که هنوز اکران عمومی نشده، در فیلم سینمایی«لاله» هم یک نقش مهم اما کوتاه دارم. نکته قابل توجه درباره این فیلم این است که بازیگران آن ایرانی هستند، اما به زبان انگلیسی صحبت می کنند و این موضوع برای من تعجب آور است،  روز اول به ما گفتند عوامل اصل فیلم از خارج از کشور به ایران می آیند تا یک اثر بین المللی تولید شود. اتفاقا آقای نیک نژاد هم به ایران آمد، اما غیر از ایشان عوامل دیگر از جمله بازیگران  از افراد داخل کشور انتخاب شدند و به همین دلیل زبان انگلیسی آن هنوز برای من توجیه پذیر نیست.

محمد متوسلانی بازیگر و کارگردان قدیمی سینماست و «هر چی تو بخوای» آخرین تجربه فیلمسازی او به شمار می آید.