- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

«کات» برای حمایت از فیلمسازان کوتاه تاسیس شد/ هدف ما کشف جوانان مستعد است

shafah

محمدرضا شفاه مدیرعامل باشگاه فیلم سوره  بعد از پایان برگزاری اولین دوره کارگاه آموزشی فیلمسازی با عنوان «ثانیه‌های طلایی در فیلم کوتاه» به خبرنگار سوره سینما [1] گفت: این کارگاه آموزشی حول محور فیلم کوتاه و غنیمت دانستن لحظه به لحظه یک اثر است. ماموریت و فعالیت این باشگاه از ابتدای تاسیس تا امروز بر شناسایی و کشف استعدادهای جوانان تمرکز داشته تا در نهایت به حمایت از این افراد ختم شود. در کنار سایر فعالیت هایی که تا کنون در باشگاه فیلم سوره انجام شده برگزاری این کارگاه ها نیز مقدمه ای برای رسیدن به شناخت افراد علاقمند به هنر فیلمسازی و سینماست.

وی افزود: این نوع آموزش به شیوه کارگاهی برای ما هم اولین تجربه بود و نتایج قابل قبولی هم در پی داشت و به نظر می رسد این فرصت برای برخی از افراد شرکت کننده فراهم شود تا سال آینده بتوانیم به همکاری با نیروهای تازه وارد فکر کنیم و بعد از کشف استعداد وارد مرحله دوم شویم. در این رابطه با مشاوره زین العابدین تقی پور مدیر بخش آموزش باشگاه فیلم سوره و محمدرضا خردمندان مدرس اولین دوره کارگاه آموزشی برگزیدگان را انتخاب کرده تا در سال آینده برنامه های جدی تری با این افراد رقم بخورد.

شفاه با اشاره به اینکه در سال آتی برگزاری کارگاه ها و فعالیت های جانبی جهت کشف استعدادهای تازه به شکل جدی و گسترده تری ادامه پیدا خواهد کرد، گفت: در کنار این روش تازه دیگر مدخل هایی که تا کنون برای شناسایی این افراد در نظر گرفته ایم افراد منتخب و برتر جشنواره ها از جمله جشنواره فیلم کوتاه، عمار و … است. در آینده هم قصد داریم کانال های شناسایی را گسترده کرده تا از حضور جوانان مستعد بیشتری در این باشگاه استفاده کرده و از ایشان حمایت کنیم.

وی همچنین درباره دفتر فیلمسازی «کات» توضیح داد: این مجموعه قریب به دو سال است که تاسیس شده و فعالیت خود را آغاز کرده است. ماموریتی که بعد از این در نظر داریم بهره مندی از برگزیدگان برای تولید آثار کوتاه و حمایت ما از ایشان است. این همکاری تا جایی ادامه پیدا می کند که این افراد بتوانند با اتکا به آنچه از خود نشان داده اند در سینما حرفی برای گفتن داشته و به شکل مستقل در سینمای حرفه ای وارد شوند. بسیاری از هنرمندانی که امروز در سینما فعال هستند کارشان را از همین جا آغاز کردند و امیدواریم در آینده تعداد این افراد هر روز بیشتر شود.

لازم به توضیح است که باشگاه فیلم سوره که به تازگی اولین کارگاه آموزشی فیلمسازی را با عنوان «ثانیه‌های طلایی در فیلم کوتاه» برگزار کرده است قصد دارد برای رسیدن به اهداف بلند مدت خود به منظور تکمیل چرخه فیلمسازی درست، دفتر فیلمسازی «کات» را برای حمایت از فیلمسازان کوتاه تاسیس کند.

باشگاه فیلم سوره در راستای ماموریت خود، نخستین کارگاه آموزشی فیلمسازی را با محوریت مقدمات ایده‌ پردازی، فیلمنامه ‌نویسی و کارگردانی با تدریس سیدمحمدرضا خردمندان، نویسنده و کارگردان سینمای ایران برگزار کرد تا هنرجویانی که موفق به گذراندن دوره مقدماتی شوند بتوانند با شرکت در دوره پیشرفته و درصورت تأیید مدرس، از حمایت باشگاه فیلم سوره برای ساخت فیلم کوتاه بهره‌مند شوند.

«باشگاه فیلم سوره» برنامه درازمدتی دارد تا به منظور تکمیل چرخه فیلمسازی خود، پس از ورود به عرصه سینمای حرفه‌ای و تاسیس دفتر فیلمسازی «کات» برای حمایت از فیلمسازان کوتاه، دوره‌های فشرده آموزشی خود را در راستای توانمندسازی نیروهای موجود و گسترش دایره شناسایی نیروهای مستعد راه اندازی کند و کارگاه «ثانیه‌های طلایی در فیلم کوتاه» نخستین کارگاه در این مسیر بود که برای سال آینده اساتید مجرب دیگر و سرفصل‌های تازه‌تری بدان اضافه خواهد شد.

موسسان این باشگاه معتقدند که صرف گذراندن دوره های آموزشی فیلمسازی، فیلمساز تربیت نمی‌شود. بنابراین ایجاد پاتوقی برای جمع شدن افراد علاقمند و مستعد فیلمسازی که از گردنه‌های آموزش عبور کرده‌اند و باید تجربیاتی جدی و عملیاتی را از سر بگذرانند، ضروری است. همچنین برنامه‌هایی را برای حمایت از برترین هنرجویان داریم تا بتوانند ایده‌های تکمیل شده خود در کارگاه های آموزشی را با حمایت دفتر هنری «کات» به سرانجام برسانند.

«باشگاه فیلم سوره» در ابتدای سال ۱۳۹۳ با مدیریت محمدرضا شفاه و در راستای رصد، شناسایی و جذب استعدادهای جوان و متعهد انقلابی، حمایت گام به گام ایشان در مسیر فعالیت حرفه‌ای در حوزه سینما و همچنین فراهم آوردن محیطی مناسب برای تولید آثاری در حوزه تلویزیون و سینما و با موضوعات انقلاب اسلامی و سبک زندگی اسلامی- ایرانی تاسیس و هم اکنون با همراهی گروهی از هنرمندان جوان و علاقمند به انقلاب اسلامی به فعالیت خود ادامه می دهد.

شرایط و زمان‌بندی دوره‌های جدید آموزشی «باشگاه فیلم سوره» در سال ۹۷ بزودی و از طریق رسانه‌‌های عمومی منتشر خواهد شد.