سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۰ اسفند ۱۳۹۶ در ۱۲:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب
به بهانه هفتمین جشنواره بین‌المللی شعر انقلاب؛

شعر انقلاب فریادگر آرمان‌ها و مسائل مربوط به انقلاب است

Ekramifar

محمود اکرامی‌فر شاعر پیشکسوت معتقد است شعر انقلاب مفهومی کلی است که می توان سه ضلع اصلی ادبیات متناسب با مفهوم انقلاب، شعر عاشورایی و شعر دفاع مقدس را برای آن تصور کرد.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی سپهر سوره هنر؛ محمود اکرامی فر شاعر برجسته کشورمان با ارائه تعریفی از شعر انقلاب بیان کرد: شعر انقلاب یک مفهوم کلی است و می توان از آن دو برداشت داشت. نخست شعری که باعث شکل  گیری انقلاب می شود و دوم شعری که از جانب انقلاب، بیانگر آرمان ها و اهداف انقلابی است.

وی افزود: شعر انقلاب می تواند هر دو برداشت را نیز شامل شود؛ هم شعری که پیامدهای انقلاب، ایدئولوژی ها و جهان بینی ها را وصف کند و در مرحله بعد انقلاب ها را توصیف و ارزش ها را برای افراد درونی کند. به عبارت دیگر شعر انقلاب، رسانه ای است که فریادگر آرمان ها، شرایط و مسائل مربوط به انقلاب است.

اکرامی فر با اشاره به تحولات شعر انقلاب همزمان با فراز و فرودهای مفهوم انقلاب طی ۴ دهه گذشته بیان کرد: شعر انقلاب همانند انقلاب در روند حدود ۴۰ سال گذشته از عمر آن، دچار فراز و فرودهایی شده است. با مباحثی مثل جنگ، دفاع مقدس، ترور شخصیت ها و اشخاص رو به رو بوده است. مفهوم شعر انقلاب بسیاری کلی است و در مواردی پسوند اسلامی کنار آن قرار می گیرد، با مبحث دینی هم همراه می شود. شعر انقلاب حتی با شعر عاشورایی که جهت دهنده و چراغی راه است، نیز پیوند دارد و به نوعی با ادبیات عاشورایی عجین شده است.

وی با توصیف سه ضلع اصلی برای شعر انقلاب گفت: به بیانی دیگر شعر انقلاب سه ضلع اصلی دارد. یک ضلع ادبیات متناسب با انقلاب است. دوم ادبیات و شعر عاشورایی و سوم شعر دفاع مقدس.

این شاعر برجسته در پاسخ به این که آیا شعر مقاومت را نیز می توان از مصادیق شعر انقلاب دانست یا نه، عنوان کرد: اگرچه ادبیات مقاومت تا حدودی شکل گرفته اما به نظر می رسد بیشتر در مرحله تولید است؛ در حالی که صدها کتاب درباره دفاع مقدس، عاشورا و ادبیات اسلامی وجود دارد. باید بگویم که حتی درباره انقلاب به مفهوم ماهوی انقلاب هم در حوزه تبیین، تحلیل و نظریه پردازی چه در شعر و چه در داستان کم کار شده است و این یکی از نقصان های اساسی در این زمینه است. در واقع ادبیات انقلاب خود، مظلوم واقع شده است.

برگزیدگان هفتمین جشنواره بین المللی شعر انقلاب حوزه هنری به همت موسسه سپهر سوره هنر فروردین ۹۷ همزمان با هفته هنر انقلاب معرفی می شوند. این جشنواره دارای سه بخش اصلی شعر نو، شعر کهن و پژوهش است.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>