- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

منافع ملی را درون مرز، نقد و مطالبه کنیم/ فیلم‌ها بالاخره اکران می‌شوند

neshast-heidarian-1

به گزارش سوره سینما [1] ، نشست خبری محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی با اهالی رسانه و حضور برخی مدیران سینمایی محمدرضا فرجی مدیرکل سینمای حرفه ‌ای، ابراهیم داروغه زاده معاون ارزشیابی و نظارت، محمد مهدی طباطبایی نژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، سید صادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان و لادن طاهری مدیر فیلمخانه ملی ایران صبح امروز ۲۰ اسفندماه برگزار شد تا حیدریان از یکسال عملکرد خود و برنامه های سال آینده اش بگوید.

حیدریان سخنان خود را با اتفاقات ناگوار چند روز اخیر در رابطه با فوت سینماگرانی چون همایون شهنواز و لوون هفتوان آغاز کرد و ادامه داد: سالی که گذشت مجموعه ای از تجربیات را در اختیار ما قرار داد و نگاه جدیدی بر همه حاصل شد. اینکه سینما مقوله پیچیده و ترکیبی از علوم مختلف است که نیازمند یک برنامه هم افزا بوده تا آنچه صرف می کنیم سرمایه ای باشد برای اقداماتی که بعد از این انجام خواهیم داد. ضمن اینکه که طی سال نشست هایی را با صنوف مختلف و متخصصان برای تدوین برنامه جامع سینمایی برگزار کردیم که تا آخر هفته در دسترس رسانه ها قرار خواهد گرفت.

وی افزود: یکی از دستاودهای ما در سال گذشته کم کردن تصدی گری دولت بود و بنا داریم بعد از این دولت را در حوزه نظارت تقویت کرده و اجرا را به بخش خصوصی محول کنیم. این نظارت باید جدی تر دنبال شود چرا که صنوف در پاره‌ ای اوقات منافع داخلی شان باعث می شود که از منافع کلی چشم پوشی کنند. در حالی که سینما برای کوتاه مدت نیست و از این بابت نظارت را در سازمان سینمایی هدفمند کردیم.

neshast-heidarian-2 [2]

حیدریان بیان کرد: رها شدن اکران برای منافع کوتاه مدت اشتباه است و اگر قرار باشد نگاه محدود ما سبب شود مخاطب را از دست بدهیم ضرری است که به سرمایه اصلی سینما یعنی مخاطب وارد می‌شود پس باید برنامه اکران اصلاح می ‌شد و این ‌ها سعی شده در نظامنامه جدید مراعات شود. بر این اساس آثار متنوع تر با تعداد بالاتری را مد نظر رار خواهیم داد. امسال تقریبا هر ۳ روز یک سالن به فضای سینما اضافه شد. روندی که مثل پارسال در تولید فیلم نیز رعایت خواهیم کرد. یعنی هر سه روز یک فیلم تولید شود. اگر چه سال ۹۵ پروانه های ساخت زیادی صادر شد اما در ۹۶ نسبت تولید آثار دارای پروانه بیش از گذشته بود.

وی اشاره کرد: در جلسات اخیر با وزیر اقتصاد و رییس سازمان بورس در بحث اقتصادی سینما توافق شده تا برای سال آینده امکانی فراهم شود و مردم در مالکیت سالن‌ها و فیلم‌ها مشارکت کنند. در این باره با قائم مقام وزارت تجارت نیز مذاکره کردیم تا جایزه صادرات برای تولیدات سینمایی تهیه شود و این کار در بخش صادر شدن فیلم‌های سینمایی انجام خواهد شد. علاوه بر این قرار است بر اساس رایزنی هایی که انجام دادیم برای شهرهای کم جمعیت بخش‌های خصوصی با حمایت دولت برای ساخت سالن سینمایی اقدام کنند، هرچند بخش سینمای سیار امسال فعال شد و در استان‌های مختلف به عنوان راهکار موقت فعالیت کرد. ضمن اینکه قرار است دفاتر متعددی از خانه سینما در شهرستان ها را فعال کنیم.

وی با اشاره به اینکه قصد دارد از طریق بنیاد سینمایی فارابی مسیر راحت تری برای پرداخت وام را در نظر بگیرد، گفت: ۶۰ درصد بودجه حمایتی تولید فارابی به نیروهای جوان خلاق تعلق می‌گیرد، ضمن اینکه سعی میکنیم سال آینده بازار خارجی را سامان دهیم و چین، هند و کشورهای منطقه در اولویت ماست.  امیدوارم فیلم های سینمایی در سال آینده تلاش کنند تا افتخار ایرانی بودن را بیش از قبل بچشانند و سینمای ما منتقدِ منصف و پرسشگران مشفق داشته باشد چرا که ما نیاز داریم درون مرزهای خودمان منافع ملی را نقد و مطالبه کنیم و از مجموع فیلم‌ها، مردم ایران احساس افتخار بیشتری به ایرانی بودن کنند. برای اهالی رسانه ها هم باید شرایطی فراهم آوریم تا پیش از همه فیلم ها را ببینند.

وی در بخش پاسخ به پرسش ها بیان کرد: یکی از جدی ترین نقص‌های ما به موضوع تولید محتوا برمی‌گردد و شورای تخصصی تشکیل شده در فارابی ایده‌ها و سوژه‌ها را بررسی می کند و فارابی در این دو زمینه نقش ایفا می ‌کند و امیدوارم سال آینده خروجی خوبی داشته باشد.

neshast-heidarian-3 [3]

او همچنین درباره همکاری اش با علیرضا رضاداد گفت: ایشان از دوستان و همکاران خوب من در صدا و سیما بوده که با دعوت من به فارابی رفت و از همان زمان به طور حرفه‌ای در سینما حضور پیدا کرد. به دلیل بازنشسته بودن امکان حضور در موقعیتی رسمی او نبود اما خواستم که مشاور من باشد. البته هر کدام از مدیران پاسخگوی حوزه خودش است و از دیگران هم مشورت می گیرند و نقش ایشان هم جزو پروژه‌های موردی و مناسبتی بیش از این نیست. در مورد شفافیت های مالی که پیش از این مطرح شد نیز باید بگویم که تا آخر هفته جزئیات را اعلام می‌کنیم. ما یکی از بیشترین درصد بودجه ‌ها را گرفته‌ ایم که ۷۵ درصد است و الان که آخر سال هستیم ۲۵ درصد باقی مانده با این حال تا آخر سال هیچ بدهی نخواهیم داشت.‌ در این راستا برنامه‌های آموزشی ما همچنان ادامه دارد و قرار نیست انجمن سینمای جوان یا مراکز دیگر ما تعطیل باشند.

وی در پاسخ به بحث بسته شدن مدرسه ملی سینما گفت: در برنامه جامع هنوز به جمع‌ بندی تعطیلی نرسیده‌ایم اما سینمای ما بسیار عقب از الزامات تکنیکی دنیاست و باید دراین باره تلاش شود که وظیفه مدرسه، ارتقای کیفیت در این راستاست و یکی از وظایف اصلی مدرسه هدایت و حمایت جریان علمی و ورودی دانشجویان سینما برای آشنایی با فضای کار است.

حیدریان رییس سازمان سینمایی همچنین درباره سرنوشت فیلم های توقیفی و وعده شما برای کمک به رفع مشکلات آنها تاکید کرد: در مورد فیلم های توقیفی باید بگویم که تلاش می کنیم با نظر کارگردان و تهیه کننده اصلاحات روی این آثار انجام شود تا فیلم ها بالاخره اکران شوند.

این مدیر سینمایی در پایان با بیان اینکه گروه «هنر و تجربه» این ضعف را دارد که مشخص نیست چه زمانی فیلم ها نمایش داده می شود.