- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

سینما بخش مهمی از دیپلماسی فرهنگی است/ آرامش تهران در تلاطم خاورمیانه

hamsar-shahid-reaee-nezhad

به گزارش سوره سینما [1]، شهره پیرانی و آرمیتا رضایی نژاد همسر و فرزند شهیدرضایی نژاد در پردیس سینمایی چارسو حضور یافته و از بخش‌های مختلف جشنواره جهانی فیلم فجر بازدید کردند.

همسر شهید رضایی نژاد در حاشیه این بازدید درباره فضای کاخ جشنواره گفت: با توجه به اینکه در جشنواره سال گذشته نیز حضور داشتم به نظر می‌رسد جشنواره امسال بهتر و پر رونق‌تر باشد. البته این موضوع را دوستان دیگر هم تایید کردند و گفتند فیلم‌های بهتر و مهمان‌های مهم‌تری نسبت به سال گذشته در جشنواره حضور دارند و دو بخش «زیتون‌های زخمی» با محور اتفاقات منطقه و «زنگ هفتم» برای کودکان به جشنواره اضافه شده‌ و آرمیتا قرار است به دیدن فیلم‌های این بخش برود.

شهره‌ پیرانی که خود فارغ التحصیل دکترای علوم سیاسی است درباره تاثیر فرهنگی جشنواره جهانی فیلم فجر و رویدادهای اینچنینی اعلام کرد: روند سیاست در دنیا به این شکل است که سرمایه گذاری به سمت قدرت نرم پیش می‌رود. یکی از بخش‌های قدرت نرم، دیپلماسی عمومی است و یکی از بخش‌های دیپلماسی عمومی، دیپلماسی فرهنگی است. سینما هم بخش مهمی از دیپلماسی فرهنگی را شامل می‌شود. سینما می‌تواند اثرگذاری سریعی روی مخاطبش داشته باشد و از این بابت یک فرصت بهینه برای نشان دادن چهره‌ واقعی و صلح دوست ایران است. این کار با توجه به چهره‌ای که از ایران در کشورهای خارجی ارایه می‌شود بسیار مهم است و در تعدیل آن اثرگذار خواهد بود.

وی با اشاره به حضور قابل توجه مهمانان خارجی در این دوره از جشنواره جهانی فجر افزود: اگر کسی که فیلم ضدایرانی می‌سازد یا تحت تاثیر چنین آثاری است به ایران بیاید و در خاورمیانه پرتلاطم آرامش تهران را درک کند و پیشرفت ایران را ببیند نظراتش تعدیل می‌شود. علاوه بر این، جشنواره‌ها ضمن کم هزینه بودن در حوزه‌ دیپلماسی فرهنگی موفق هستند. این رویدادها بدون لشگرکشی و هزینه‌ بالا اثرگذاری زیادی دارند. نمی‌دانم دولت و کارگزاران سیاست خارجی تا چه حدی از اتفاقاتی مانند جشنواره جهانی فیلم فجر حمایت می‌کنند اما اگر از من سوال شود، صرفا به عنوان یک دانش‌آموخته‌ حوزه سیاست توصیه می‌کنم برای رفع خیلی از مسایل روی رویدادهای اینچنینی سرمایه گذاری شود.

پیرانی در آخرین بخش صحبت‌هایش به نحوه مدیریت رضا میرکریمی اشاره و تاکید کرد: حضور رضا میرکریمی به عنوان برگزارکننده جشنواره باعث بهبود عملکرد جشنواره جهانی فجر شده و می‌شود تغییراتش را نسبت به سال‌های پیش از آقای میرکریمی به خوبی حس کرد. به هر حال ایشان در حوزه‌ فیلمسازی کارگردان مطرح و خوبی هستند و همین باعث معتبر شدن جشنواره می‌شود.

آدرس سایت رسمی جشنواره Fajriff.com [2] و پست الکترونیکی جشنواره Info@Fajriff.com [3] است.

سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر ۱۹ تا ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ (۳۰ فروردین تا ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷) به دبیری سیدرضا میرکریمی در تهران در حال برگزاری است.