- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

طراحی کاخ جشنواره باید شکل تکرار شونده خود را حفظ کند/ بستر آموزش فراهم شود

shah-ebrahimi-1

محسن شاه ابراهیمی مدیر طراحی و معماری کاخ جشنواره جهانی فیلم فجر درباره ویژگی (ثبات بصری) دکورها که هر ساله در معرض دید حاضران در پردیس سینمایی چارسو قرار می گیرد به خبرنگار سوره سینما [1] گفت: دکور و طرحی که این روزها در کاخ جشنواره جهانی ملاحظه می کنید از ۳ سال پیش تا کنون اجرا شده و نظر من بر این است که باید شکل تکرار شونده خود را حفظ کند. خوشبختانه در این مدت به جز جابه جایی هایی که بر حسب ضرورت اعمال کردیم تغییر خاصی که بر ماهیت کار خدشه وارد کند، نداشتیم.

وی افزود: دقیقا مثل جایزه سیمرغ که ۳۶ سال است تکرار شده و شما جایزه این جشنواره را با تصویر سیمرغ به خاطر می آورید باید در طراحی و دکور نیز چنین اصلی رعایت شود نه اینکه هر سال با یک رنگ و بو و شمایل جدید رو به رو باشید. یکی از بازخوردهایی که از سمت دوستان رخ داده اینکه تا کنون فکر می کردند این طراحی مختص پردیس چارسو است این نشان می دهد  آنها همیشه با شروع جشنواره جهانی به این محل مراجعه می کنند در صورتی که دو روز پس از پایان جشنواره همه اینها برداشته می شود.

این کارشناس با اشاره به اینکه تا کنون طراحی جشنواره ملی فجر را به عهده نداشته است، گفت: به نظر من تغییر هرساله دکور برای یک جشنواره مداوم خوب نیست. تمام فستیوال های دنیا یک ویژگی در فرم یا رنگ را انتخاب می کنند و آن را تا سالیان سال نگه می دارند. من هم تلاش کردم در برگزاری بخش جهانی این اتفاق رخ دهد و حتی اگر روزی من هم عهده دار این مسئولیت نباشم امیدوارم این سبک را ادامه بدهند.

shah-ebrahimi-2 [2]

شاه ابراهیمی در رابطه با اینکه در این طراحی چه عناصری از دنیای مدرنیته و معماری بومی تاثیرگذاره بوده اند، توضیح داد: ما در بهره مندی از مواد و مصالح برای بکار گیری ابزار تکنیک های مدرن به روز هستیم. هر آنچه که در کل جهان اختراع یا کشف می شود در مدت زمان کوتاهی به دست ما می رسد و در اجرا از آن استفاده می کنیم اما در طراحی و معماری در وهله اول یادمان باشد فضایی داریم به نام پردیس سینمایی چارسو که سازه ای مدرن اما ایرانی دارد و هنوز خیلی ها با حیرت و تعجب به آن نگاه می کنند.

وی ادامه داد: سازه ای که در مرکز تجاری غرب تهران بنا شده و به عنوان یک مرکز فرهنگی یاد می شود هر چند که در طبقات زیرین فضای تجاری دارد اما فرم ساختمان گویای این هست که با فضایی فراتر از یک محیط تجاری سر و کار داریم. ابتدا به ساکن هم وقتی طبقه ۶  این پردیس را به آقای میرکریمی برای جشنواره جهانی پیشنهاد دادم و برای بازدید اولیه آمدیم؛ گفتیم ظرفیت این را دارد که به عنوان کاخ جشنواره قرار بگیرد.

shah-ebrahimi-3 [3]

مدیر طراحی و معماری کاخ جشنواره جهانی فیلم فجر با اشاره به اینکه رنگ سرخ با پس زمینه خاکستری چشم را به سمت خود جذب می کند، گفت: ضمن اینکه باید از مسیری حرکت می کردم که تحت تاثیر معماری بنا باشد. در این معماری ویژگی های مدرن آمیخته با ایرانی لحاظ شده اما چشم نازک بین می خواهد تا ظرافت هایش دیده شود. اگرچه بیشتر با خطوط شکسته و زاویه دار روبه رو هستیم اما در بخش بازار برای هر غرفه درگاه تعریف می کنم و این در طراحی ایرانی به وفور دیده شده در حالی که در بازارهای فیلم فستیوال های خارجی چنین چیزی نمی بینید.

شاه ابراهیمی در پاسخ به اینکه طراحی صحنه و دکور رویدادهایی از این جنس چقدر مورد توجه و آموزش قرار دارند، بیان کرد: تا کنون فضای آموزشی براین منظور نداشته ایم. باید بستری فراهم آید و جاهایی مثل دانشکده ها و نهادهای سینمایی متولی شوند تا برای هنرمندانی که در زمینه های خاص کار می کنند کلاس و ورکشاپ بگذارند.