- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

فعالیت امیدبخش نوجوانان در عرصه داستان‌نویسی

parantez-baz

به گزارش سوره سینما [1]، نادر قدیانی مدیر انتشارات قدیانی با حضور در برنامه «پرانتز باز»  درباره آثار تألیفی و ترجمه ای انتشارات قدیانی گفت: ما تا الان حدود ۲۰۰ عنوان رمان نوجوان منتشر کردیم که ۱۲۲ عنوان آن ترجمه است و ۸۰ عنوان آن تألیفی است.

وی در پاسخ به اینکه آیا بازار ترجمه بیشتر از بازار تألیف داغ است گفت: نمی توان این طور نتیجه گیری کرد چرا که آثار ترجمه ای از بین آثار کل جهان گزینش می شود ولی آثار تألیفی فقط به کارهای تولید شده در کشور اطلاق می شود لذا قیاس آثار ترجمه ای جهانی با آثار تألیفی قیاس درستی نیست.

مدیر انتشارات قدیانی درباره لزوم حمایت از نویسندگان اظهار داشت: در حال حاضر شرایط اقتصادی جامعه ما با مسائل فرهنگی هم سو نیست. یک نویسنده برای یک رمان چند سال زحمت می کشد اما در نهایت با تیراژ هزار یا دو هزار نسخه و حق التألیف یک تا دو میلیون منتشر می شود. در چنین شرایطی یک نویسنده چطور می تواند با این مبلغ امرار معاش کند و به نویسندگی به عنوان شغل اول نگاه کند.

وی با تاکید بر لزوم نقش دستگاه های دولتی در بستر سازی و حمایت از نویسندگان افزود: اوایل انقلاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آموزش های قصه نویسی برای نوجوانان برگزار می کرد ولی امروز نقش ش خیلی کمرنگ شده است در حالی که بخش خصوصی که بودجه ای دراین زمینه ندارد وارد این حوزه شده و این خودش اتفاق مبارکی است.

وی بیان داشت: بنده معتقد هستم آموزش و پرورش می تواند با معرفی کتاب های خوب به نوجوانان نقش مهمی در این زمینه ایفا کند. در پایان کتاب های درسی ابتدایی، کتاب های خوب را معرفی شده است اما به حوزه نوجوان که می رسد مورد بی توجهی قرار می گیرد.

این ناشر حوزه نوجوان خاطر نشان کرد: ما الان در رده ی سنی نوجوان، نویسندگان خوب و مستعدی داریم. سالانه بیش از ۱۰۰ اثر برای ما فرستاده می شود که پنج تا ده از این آثار کیفیت قابل قبولی برای انتشار دارد.

در بخش دیگر برنامه، گفتگوی تلفنی انجام شد با مرتضی رئیسی معاون سابق عمران آموزش و پرورش و در خصوص نیاز ۷۰ درصدی مدارس سمنان به بازسازی سؤالاتی مطرح شد. وی در این باره توضیح داد: این اعداد و ارقام واقعیت ندارد. وضعیت ایمنی در مدارس ما بالا است البته به جز دو استان سیستان بلوچستان و آذربایجان غربی که درصد افزایش دانش آموزان در آنها بالا بوده است. به این ترتیب فقط ۳۰ درصد مدارس کشور از ایمنی کافی برخوردار نیستند.

وی در خصوص عدم وجود دبیرستان در هرمزگان و میزان توفیقات در ساخت مدارس جدید گفت: ممکن است ما کمبود فضای آموزشی داشته باشیم ولی یادمان نرود که این رقم، ده سال پیش، ۵۰ درصد بوده است. یادمان نرود که بیش ۵۳۰ هزار کلاس درس در کشور داریم که عدد قابل توجهی است.

پرانتز باز برنامه ای است با رویکرد بررسی اخبار نوجوانان که به صورت هفتگی با اجرای محمودرضا قدیریان و چهار دبیرخبر نوجوان هر هفته جمعه ها ساعت ۱۶ روی آنتن شبکه امید می رود.

در این برنامه علاوه بر بخش گفتگو با مهمانان و گزارش میدانی که به گفتگو با نوجوانان درباره موضوع اصلی برنامه می پردازد، بخش دیگری در نظر گرفته شده که نوجوانان سنین ۱۳ تا ۲۰ سال می توانند به عنوان خبرنگار افتخاری با برنامه همکاری داشته و گزارش های تصویری و ویدئویی خود را برای پخش، به برنامه ارسال کنند.

عوامل تولید این برنامه عبارت اند از: تهیه کننده: محمود فلاح پرویزی، مدیر تولید و جانشین تهیه کننده : سعید احمدی، سردبیر: حسین شکیب راد، کارگردان: بهرام امانی. اجرا: محمودرضا قدیریان، محسن محبی، سید ابوالفضل سیروس نژاد، ساناز احسانی و زهرا محبوب.