- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

حوزه هنری قطب مهم سینمایی کشور است/ آخرین خبرها از نمایش مسابقات جام جهانی و اکران تا سحرگاه

Ghased-Ashrafi

محمد قاصداشرفی رییس انجمن سینماداران کشور در گفتگو با خبرنگار سوره سینما [1]درباره همکاری این انجمن با سینماهای حوزه هنری بیان کرد: یکی از اتفاقات خوب سینمایی در چند سال اخیر تعامل صمیمانه ما با حوزه هنری است و از زمانی که این اتحاد شکل گرفت فضای یکپارچه ای در کلیت سینما ایجاد شد و در نتیجه همه در منافع حاصل از اقدامات انجام شده سهیم هستیم. از روسای حوزه هنری و موسسه بهمن سبز تشکر می کنم که تا این لحظه سینمای ایران را در تمام ابعاد مد نظر قرار داده اند و از هر زمان که لازم بوده برای پیشرفت آن اقدام کرده اند. هدف همه ما یکی است و هر اقدامی که صورت می گیرد برای بهبود کیفیت سینما و سالن هایش است.

وی با اشاره به اینکه غلامرضا فرجی به عنوان نماینده حوزه هنری در این انجمن حضور دارد، افزود: اگر مسایلی هم در بحث کلان رخ می دهد در جلسات متعدد بررسی و حل شده است و امیدوارم این همکاری دوستانه ادامه دار باشد و مشکلات جامعه سینمایی  را تا آنجا که در توان مان هست یکی پس از دیگری حل کنیم. خوشبختانه چندسالی است که وضعیت سینما بهتر شده و همه تلاش مان این است که آن را حفظ کنیم. باید همت به کار ببندیم تا هم فروش فیلم ها و هم کیفیت آثار بهتر شود. از آنجایی که حوزه هنری قطب مهم سینمایی کشور است این اواخر کمک بسیاری برای ساخت سینماهای تازه و بازسازی سالن هایی کرد که وضعیت نامناسبی داشته اند . چرا که ایجاد امکانات رفاهی و تجهیز سیستم نمایشی با بهترین کیفیت چرخه اکران را در مسیر بهتری به گردش درآورده است.

وی همچنین درباره چگونگی حمایت انجمن سینماداران کشور از فعالیت های موسسه بهمن سبز در راستای سینماسازی بیان کرد: از آنجا که بودجه مصوبه سینما در اختیار انجمن سینماداران نیست و سینماشهر این مهم را به دست دارد تنها درخواستی که می توانیم بکنیم اینکه بودجه افزایش پیدا کند و نسبت به نوع فعالیت ها سهمیه حوزه مبلغ بیشتری در اختیار بگیرد. متاسفانه دخل و خرج سینماها با هم نمی خواند و حوزه هم مثل بخش خصوصی این زیان ها را متحمل شده است و باید در بخش کلان دولت بودجه قابل قبولی مصوب کند تا همه سینماها بهره ببرند.

قاصد اشرفی اظهار کرد: البته باید عنوان دولتی و خصوصی را کم کم حذف کنیم چرا که ما سینمای دولتی نداریم و سینما یک خدمت فرهنگی است که به کل ایران سرویس می دهد. تنها خواهش ما این است که دولت و کمیسیون فرهنگی این نکته را مد نظر قرارداده و بودجه افزایش یافته بین سینما تقسیم شود. به خصوص شهرستان ها که بعضا محروم و فاقد سینما هستند. اگر بودجه در ساخت یا بهسازی این بخش صرف شود حتما شهرستان ها باید در اولویت قرار بگیرند. تجربه نشان داده است سینمای خوب در همه شهرستان ها مورد استقبال قرار گرفته و مردم علاقه شان به سینما کم نشده بلکه افزایش نیز پیدا کرده است.

مدیر سینما ماندانا همچنین درباره بازخورد افزایش بلیت در سال جدید گفت: بلیت سینما در قبال هزینه جاری سینما بسیار ناچیز است. ضمن اینکه امسال هم انجمن سینماداران با افزایش بهای بلیت مخالفت کرده و ما در شهرستان ها افزایش قیمت نداشتیم. در تهران هم سینماهای مدرن بهای بلیت شان را بالاتر برده اند که البته با توجه به امکانات و هزینه هایی که دارند معقول است اما از آنجا که حاضر نیستیم هیچ بهانه ای مانع رفتن علاقمندان به سینما شود در تهران ۲روز و در شهرستان فعلا یک روز در هفته بلیت نیم بها ارائه می شود. من شخصا این کار را در سینما ماندانا انجام داده ام و سینماهای دیگر هم با توجه به شرایط شان می توانند چنین تصمیمی اتخاذ کنند.

وی همچنین درباره طرح اکران تا سحر که در سال های پیش فراز و فرود بسیاری داشت گفت: هر ساله طرح افطار تا سحر اجرا می شود و خوشبختانه از وقتی این طرح داده شد به فروش فیلم ها کمک فراوانی کرد و ما به کمک آن افت چشمگیر فروشی که در ماه رمضان به چشم می خورد را جبران کردیم.

قاصد اشرفی همچنین در رابطه با نمایش مسابقات فوتبال جام جهانی ۲۰۱۸ نیز گفت: نیروی انتظامی و وزارت ارشاد مثل همیشه همکاری داشته اند و از این بابت مشکلی نداریم اما نکته مهم اینکه وزارت ارشاد امسال پیگیر کسب مجوز از فدراسیون فوتبال است و در صورت هماهنگی؛ این امکان به سینماهای متقاضی داده می شود که در ساعات مقرر به نمایش مسابقات بپردازند. البته با توجه به قراردادی که بین صاحبان فیلم های در حال اکران با سینماهای متقاضی نمایش مسابقات جام جهانی، بسته شده سینماها باید ابتدا نظر فیلمسازان را جلب کنند. امروز در جلسه شورای صنفی نمایش تصمیمات نهایی اتخاذ خواهد شد و در صورت نظر موافق همه نهادها؛ این طرح در تمام شهرهای کشور قابل اجرا خواهد بود.

footbal-cinema [2]