سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱ خرداد ۱۳۹۷ در ۱۱:۳۰ ق.ظ چاپ مطلب
محمد تنکابنی کارگردان برنامه تلویزیونی «مکث» :

هدف ما ترویج کارِ گروهی، خلاقیت و مسئولیت‌پذیری است

Maks-tonekaboni

کارگردان برنامه تلویزیونی «مکث» معتقد است هدف نهایی از طراحی و ساخت این برنامه در سه چیز نهفته است، ترویج کارِ گروهی صحیح، خلاقیت و مسئولیت‌پذیری.

سوره سینما – یکی برنامه‌های مرکز تلویزیون و انیمیشن حوزه هنری در ایام ماه مبارک رمضان، برنامه «مکث» است، برنامه‌ای که در آن نوجوان‌ها حرف اول را می‌زنند و قرار است فضایی را تجربه کنند که پیش از این به هیچ وجه در آن قرار نداشتند. با محمد تنکابنی، سازنده این برنامه تلویزیونی گفتگویی ترتیب دادیم که با هم می‌خوانیم :

* برنامه تلویزیونی «مکث» در چه سبکی است و چه اتفاقاتی را قرار است در آن شاهد باشیم؟

این برنامه یک رئالیتی شو است، ما چند وقت پیش برای جذب نوجوانان‌های با استعداد فراخوانی دادیم تا بهترین‌های آنها را در این برنامه ببینیم. این نوجوان‌ها قرار است هربار اتفاقی یا چالشی که برای خودشان و هم نسلان‌شان به عنوان دغدغه مطرح است را بررسی کنند، آنها برای این موضوعات که از قبل مشخص شده است، تحقیق می‌کنند، منابع مختلف را سرچ می‌کنند و در نهایت سوالاتی را در مورد موضوع آماده می‌کنندن و آن سوالات را با افرادی که حس می‌کنند توانایی حل این دغدغه‌ها را دارند در میان می‌گذارند و به نوعی با آنها گفتگو می‌کنند تا بتوانند دغدغه مورد نظر را رفع کنند.

* یعنی تمام مراحل را خود بچه‌ها جلو می‌برند؟

بله، کل کار به این شکل است که بچه‌ها خودشان کار را انجام می‌دهند، از همان مرحله تحقیق و بررسی گرفتعه تا طرح سوال و گفتگو با چهره‌های شاخص.در تمام طول انجام کارهایشان نیز با دوربین‌هایشان مستندسازی می‌کنند، تصاویر و فیلم‌های مراحل مختلف کارشان را فاینال می‌کنند و روی کانال بارگذاری می‌کنند. بعد از نهایی شدن تمام مستندها، نتیجه کار گروه‌های مختلف به رای گذاشته می‌شود و گروهی که بهترین نتیجه را بگیرد، به عنوان برنده انتخاب می‌شود.

* سوژه‌هایی که قرار است راجع به آنها تحقیق و مصاحبه کنند چطور، آنها آماده است؟

بله ما سوژه‌ها را از قبل انتخاب کردیم و همه چیز آماده است، البته اگر در میان بچه‌ها دغدغه یا موضوعی مطرح شود که حس کنیم می‌توان برای رفع آن به جواب‌های خوبی رسید، کاملا این فضا را داریم که به سمت سوژه‌های بچه‌ها نیز برویم. اما ما دغدغه ها و سولاتی که در ذهن شان هست.

* تمام مراحل این برنامه در چند قسمت و از کدام شبکه پخش می‌شود؟

«مکث» قرار است بیست قسمت ۲۵ دقیقه‌ای باشد که در هر قسمت آن عملکرد یک گروه را می‌بینیم که از شبکه دوم سیما به روی آنتن می رود.

* باتوجه به اینکه ۲۰ گروه سه نفره در این برنامه حضور دارند، به نظر کارهای هماهنگی و انجام کلیه مراحل خیلی زمان بر و سخت خواهد بود درست است؟ فکر می‌کنید زمان بندی تولید و پخش برنامه به مشکلی نخواهد خورد؟

طبیعتا کار سخت است اما یک نکته مهم وجود دارد و آن اینکه گروه‌ها ثابت نیستند و مثلا یکی از اعضای این گروه ممکن است در روزهای بعدی در گروه‌های دیگر هم حضور داشته باشد. باتوجه به اینکه دغدغه‌ها و موضوعات متفاوت است، نوجوانان می‌توانند با توجه به علاقه‌مندی‌ها و توانمندی‌هایشان در گروه‌‎های مختلف عضوب باشند، به همین دلیل افراد گروه متغیر هستند. البته ممکن است اعضای یک گروه از فضای کار گروهی که بین‌شان شکل گرفته راضی باشند و فقط در همان گروه بمانند.

* به نظر بچه‌ها باید کارهای زیادی را در این برنامه انجام دهند، در نهایت هدف شما از طراحی این همه مرحله و کار برای نوجوان‌ها چیست؟

هدف نهایی ما از طراحی و ساخت این برنامه در سه چیز نهفته است، ترویج کارِ گروهی صحیح، خلاقیت و مسئولیت پذیری.

* در نهایت فکر می‌کنید نتیجه این برنامه رضایت بخش خواهد بود، و «مکث» به یک اتفاق خوب در تلویزیون ختم خواهد شد؟

بله، چرا که نه؟ من به این برنامه خیلی امیدوارم، به خاطر اینکه رئالیتی شو است و فضایی که در آن شکل گرفته رقابت بین نوجوان‌هاست و از طرف دیگر قرار است اتفاقات روی یک سری کانال بارگذای شود و با مشارکت عمومی برنده مشخص شود و خود بچه ها باید تمام کارهایشان از قبیل ساخت مستند، انجام گفتگو و تبلیغات را به همراه هم انجام دهند. همه این‌ها باعث می‌شود با یک برنامه تلویزیونی جذاب روبرو باشیم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>