- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

امروز دوره بازیگر سالاری و تهیه‌کننده سالاری است/ قصه ادامه‌دار افسردگی مردم و تقاضای کمدی

asghar-hashemi

اصغر هاشمی تهیه کننده و کارگردانی که در سال های اخیر کمتر از او در سینما یاد می شود در گفتگو با سوره سینما [1]بیان کرد: اوضاع سینما و فیلم نسبت به گذشته خیلی تغییر کرده و به همان نسبت شاید ذائقه مردم نیز عوض شده باشد. بالاخره مردم نسبت به گذشته تغییر کرده اند شاید هم ما بلد نیستیم فیلمنامه هایی بسازیم که آنها دوست داشته باشند. البته با توجه به فیلم هایی که این سالها می بینیم خیلی هم دلمان برای کار تنگ نمی شود و وسوسه نمی شویم که باز هم کار کنیم.

وی افزود: در حال حاضر کارها یا سفارشی شده یا طنزهای بدون قصه که من خیلی نمی دانم چرا به این شکل ساخته می شوند. من خودم کار طنز ساخته ام اما همیشه قصه برایم مهم بوده است. انگار طنزهای امروز قرار است همه در یک فضای لاکچری با ماشین ها و سرمایه های آنچنانی باشد بدون اینکه قصه بگوید و فقط با پشتوانه سوپراستارها بچرخد. مردم دنبال اتفاقات لحظه ای هستند و گویا مثل قدیم قصه گویی را دوست ندارد. جالب اینکه این دست کمدی ها خوب هم می فروشند و مردم از همین ها استقبال می کنند. ما برای اینکه امروز هم بتوانیم کار کنیم یا باید خودمان را اداپته می کردیم یا کار سفارشی می ساختیم.

کارگردان فیلم سینمایی «مهریه بی بی» بیان کرد: زمانی که ما کار می کردیم روزهای جنگ و سال های پس از آن بود. به ما می گفتند فضای ناامیدی و افسردگی در جامعه زیاد شده کارهایی بسازید که مردم را بخنداند و دل شان شاد شود. امروز هم با توجه به شرایط اقتصادی و اوضاع اجتماعی حال مردم خوب نیست انگار باز هم سفارش شده که فیلم های طنز بسازند اما تفاوتش با قدیم این است که بی حوصلگی به مخاطب اجازه نمی دهد یک قصه را تا آخر دنبال کند و فقط می خواهد با دیدن یک صحنه بخندد حتی کتاب ها هم صوتی شده اند انگار کسی حوصله کتاب خواندن هم ندارد.

وی ادامه داد: ما برای قصه ها وقت می گذاشتیم ولی انگار جدا از بحث فیلمسازی آنها که همسن و سال من هستند و کار می کنند نیز فیلم های شان فروش خیلی خوبی ندارد و بارها دیده ایم که با گذشت چندین سال از ساخت فیلم اصلا کارشان فرصت اکران پیدا نمی کند. این مساله ما را هم ناراحت می کند چون بالاخره انگیزه کار کردن را می گیرد. امیدوارم به آن روز نیفتیم که مجبور شویم به هر نوع کار کردنی تن دهیم. اگرچه این روند ما را هم تنبل می کند ولی بدتر از آن این است که فراموش کردن کار؛ فراموش شدگی می آورد و اصلا خوشحال کننده نیست.

اصغر هاشمی گفت: هر از چندی مسئولان با رویکردهای خاصی می آیند و اهدافی را دنبال می کنند که ممکن است بلند مدت نباشد. به همین خاطر کارهایی سفارش می دهند که گاهی خوب نیست. کار سفارشی اصولا بد نیست اما الان سفارش هایی می دهند که واقعا ترجیح می دهید به اعتبار همان چند کار قابل قبولی که ساختید نام و اعتبار خودتان را خراب نکنید. امیدوارم مجبور نشویم روزی به این نوع سفارش ها تن بدهیم.

کارگردان مجموعه «آپارتمان» بیان کرد: تلویزیون نسبت به سینما شرایط بدتری دارد چون کاری که شما برای رسانه ملی می سازید هیچ اختیاری از خودتان ندارید و صاحب اصلی اش نیستید. بنابر این هر تصمیمی برای کارتان می گیرند و از دست شما خارج می شود. ضمن اینکه با تغییر مدام این روزها ممکن است چیزی بسازید که تا چند وقت دیگر امکان پخش نداشته باشد. ما برای تلویزیون کار ساختیم اما الان آنچه شما می سازید با آنچه پخش می شود دو اثر کاملا جداست به دلخواه خودشان حذف می کنند و تغییر می دهند چون همه آنجا می توانند نظر دهند و هر بخشی برای خودش تصمیم می گیرد.