- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

در سال‌های اخیر فرصت تنفس برای سینمای کودک نبود

farzad-azhdari

یک کارگردان سینمای کودک، فضای کار در این حوزه را ناامید کننده دانست.

فرزاد اژدری که بیشتر فعالیت خود را در زمینه سینمای کودک و نوجوان انجام می‌دهد، درباره جایگاه این سینما در حوزه تولید و اکران به سوره سینما گفت: واقعا مسیر کارکردن در سینمای کودک و نوجوان کاملا ناامیدکننده است. در وضعیتی که طی چند سال اخیر شاهد آن هستیم جای تنفس و رشدی برای سینمای کودک در حوزه تولید و اکران وجود ندارد.

کارگردان فیلم سینمایی «سلام بر فرشتگان» ادامه داد: با توجه به شمار مخاطبان گسترده در سنین کودک و نوجوان هیچ‌گونه برنامه‌ریزی دقیقی برای خوراک فرهنگی آنها انجام نگرفته است. ما همواره در زمینه اولویت بندی ساخت فیلمنامه‌ها با سطحی نگری رو به رو هستیم. به کودکان و مسائل آنها کاملا سطحی و شعاری برخورد می‌شود. فیلمساز اگر فیلمنامه‌ای را بنویسد و در آن که سعی کند پیام‌های اخلاقی و دینی در لایه‌های زیرین کار جاری باشد مطمئنا فیلمنامه‌اش مورد تصویب قرار نمی‌گیرد. همه چیز باید رو و سطحی باشد تا تصور شود می‌تواند بر کودکان و نوجوانان تاثیر بگذارد . در صورتی که عکس این قضیه صادق است.

وی افزود: فیلمنامه فیلم «سلام برفرشتگان» ابتدا در شورا رد شد و ما سه بار آن را بازنویسی کردیم تا موفق به در یافت مجوز شدیم بعد همان فیلمنامه در جشنواره کودک و نوجوان جایزه می‌گیرد و فیلم در ۴ بخش از ۵ اصلی جوایزی را دریافت می‌کند. اما همین فیلم  در زمینه اکران هیچگونه حمایتی از آن نمی‌شود. این فیلم موزیکال را نزدیک به ماه محرم و با کمترین تعداد سالن، و به طور همزمان با ۴ فیلم کودک دیگر به نمایش  در می‌آید. وقتی که بازار عرضه و تقاضا برای فیلمهایی که با حساسیت ساخته شده‌اند برقرار نباشد سینمای کودک به لحاظ ساختاری و محتوایی هیچ رشدی نمی‌کند و روز به روز مخاطبانش کمتر می‌شود و رغبت فیلمساز نیز برای فعالیت در این زمینه گرفته می‌شود.

کارگردان فیلم سینمایی «عملیات مهد کودک» در پایان گفت: هر چقدر ما سعی می‌کنیم در آثارمان به لحاظ کیفیت مضمونی و ساختاری رشد داشته باشیم اثر عکس بر مدیران می‌گذریم. در بحث جلوه‌های ویژه رایانه‌ای به ما ایراد می‌گیرند که چرا اثرتان مثل فیلم‌های هالیودی و غربی است. جالب است که این حُسن را به عنوان یک ضعف قلمداد می‌کنند. امیدواریم در زمینه تولید، اکران و مدیریت سینمای کودک یک  بازنگری اتفاق بیفتد. تا این سینما بتواند رسالت خود را انجام دهد و از زمان کودکی مفاهیم بزرگ اخلاقی و دینی را در کودکان و نوجوانان نهادینه کند و بر آنها تاثیر بگذارد.