- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

«فرش گور» تا دو ماه دیگر کلید می‌خورد/ روایت سرنوشت تبعید تکه‌های یک فرش

noormohamamdi

معصومه نورمحمدی کارگردان مستند درباره تازه ترین فعالیت های خود به خبرنگار سوره سینما [1] گفت: این روزها در حال تحقیق و مطالعه هستم تا سومین مستند سینمایی با موضوع فرش را جلوی دوربین ببرم. چرا که فرش ایرانی برای من یک دغدغه همیشگی بوده و واقعا ارزشمند است. فرش یکی از نمادهای هنر ایران در جهان محسوب می شود که می توان به بهانه آن هنرهای دیگر را هم به نمایش درآورد.

وی محوریت اصلی این اثر را دیدار دو تکه از یک فرش قدیمی ایرانی عنوان کرد و افزود: این مستند با نام «فرش گور» قصه یک فرش قدیمی ایرانی است که بنا به دلایلی از وسط دو نیم شده امروز یک تکه آن در لهستان و تکه دیگر از فرانسه سر درآورده است. شاید به این وسیله بتوانیم درباره هنر تکه پاره شده کشورمان که نشانه هایش در همه جای دنیا دیده می شود صحبت کنیم.

نورمحمدی بیان کرد: عبارت «فرش گور» یک اصطلاح است که فلسفه خودش را دارد اما من به واسطه این واژه وارد قصه ای می شوم که امروز افراد خیلی کمی از جریان آن آگاه هستند. اگرچه از این پاره فرش ها در دنیا زیاد داریم اما خیلی کم به آنها پرداخته شده است. ضمن اینکه متاسفانه این فرش در لهستان به فرش کراکوف معروف شده و کسی نمی داند که هویت آن از ایران شکل گرفته بنابر این قصد داریم به کمک مستند این نامگذاری اشتباه را تغییر دهیم.

وی درباره روند اجرایی شدن این پروژه بیان کرد: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی  و مرکز ملی فرش ایران قول کمک داده اند و بخشی از هزینه ها به این شکل تامین می شود اما بخش قابل توجهی از بودجه هنوز تامین نشده و امیدوارم بتوانیم تا دو ماه آینده شرایط مساعدتری پیدا کنیم و این اثر را در تاریخ مقرر جلوی دوربین ببریم. بخش گسترده ای از کار خارج از ایران فیلمبرداری می شود و نیاز داریم تا هزینه ها را پیش بینی کنیم.

این کارگردان اظهار کرد: زمان فیلمبرداری به شکل ناپیوسته حدود ۳ ماه زمان می برد و بعد از فیلمبرداری در شهر تبریز به لوکیشن های خارج از ایران در ترکیه، لهستان، پاریس، سوئد و آلمان خواهیم رفت. نظریه های بسیار متفاوتی درباره سرگذشت این فرش بیان شده که هیچ تشابهی به هم ندارند. برخی می گویند بر اثر سنت و باور مذهبی چنین فرشی ۲ تکه شده و برخی می گویند در جنگ به این روز افتاده است.

کارگردان «سوزنگرد» گفت: «فرش گور» در ۴ اپیزود تولد، اسارت، جراحت و تبعید به تصویر می آید. بر اساس برخی قصه ها می گویند این اثر هنری در اران متولد شده و در جنگ ایران و عثمانی به اسارت در می آید متاسفانه در اثر برخوردهای نابه جا مجروح می شود و بعد از دو تکه شدن هر قسمت به جایی تبعید می شود.

نورمحمدی همچنین اشاره کرد: مشاوره و صحبت های کارشناسانی چون اکبر مهدی ئی، کریم صیرفیان، تورج ژوله، آرش حیدریان در این اثر لحاظ می شود و امیدوارم به زودی شرایطی فراهم شود تا با ملاقات بزرگانی چون سیروس پرهام و پرویز تناولی اطلاعات و تحقیقاتم را در این زمینه پربارتر کنم. این افراد صاحب نظران تراز اول حوزه فرش، فرهنگ و هنر کشور هستند که حضورشان برای مخاطب نیز قابل توجه خواهد بود.

این کارگردان مستند که علاوه بر فرش آثار بسیاری درباره دیگر ثروت ملی کشور یعنی نفت ساخته است، در پایان بیان کرد: مستندسازی اگرچه تمام وقت من را گرفته اما نمی توانم نام شغل روی آن بگذارم چون شغل به کاری گفته می شود که در آن پول باشد. من و همکارانم با عشق به دنبال دغدغه های مان می رویم و بیشتر وقت ها با هزینه شخصی کارمان پیش می رود. متاسفانه نه تنها مردم عادی بلکه سینماگران ما هنوز بین کار ما با سینما تفاوت قائل هستند و با مستند مثل بچه سر راهی رفتار می کنند. این تقسیم بندی ها در جهان منسوخ شده و باید یادبگیریم همه اینها در قالب سینما می گنجند.