- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

شک ندارم «زبان مادری» تماشاگر جذب می‌کند/ اکران «گذشته» به فیلم‌های روی پرده کمک کرد

zabane-madari

کارگردان فیلم سینمایی «زبان مادری» قصه نو و جذاب این فیلم را فاکتور کلیدی در جذب مخاطب دانست.

قربان محمدپور کارگردان فیلم سینمایی «زبان مادری» که این روزها روی پرده سینماهاست به سوره سینما گفت: هفته اول اکران ۲۰ میلیون فروش داشتیم. رقم راضی کننده‌ای نبود. از دو روز پیش در مشهد و اصفهان اکران فیلم «زبان مادری» آغاز شده و فروشش بد نبوده.  باید در نظر بگیریم که کلیت اوضاع سینما خوب نیست و از هر ده فیلم ۷ فیلم نمی‌فروشند و مورد استقبال تماشاگران قرار نمی‌گیرند. مشکل اصلی ما این است که مخاطب را نمی‌توانیم به سالن بکشانیم اگر مخاطب به سالن سینما بیاید و فیلم را ببیند مطمئنا از فیلم استقبال خواهد کرد و تا دقیقه پایانی ماجرا را دنبال می‌کند و از دیدن فیلم لذت می‌برد.

نویسنده فیلمنامه «خروس جنگی» گفت: «زبان مادری» قصه‌ای نو و جذاب دارد و در اینکه تماشاگر را جذب کند شکی ندارم. شرایط روحی و روانی حاکم بر سینما و شرایط اقتصادی مردم رکود فعلی سینما را به وجود آورده و نمی‌توان انتظار داشت همه فیلم‌ها بفروشند.

وی درباره تأثیر فیلم «گذشته» بر اکران «زبان مادری» گفت: «رسوایی» و «گذشته» که در شرایط رکود سینما فیلم‌های پرفروشی شده‌اند را باید جزء استثنائات به حساب آورد. فروش یک یا دو فیلم نمی‌تواند تعیین کننده باشد. اما اکران همزمان «گذشته» با دیگر فیلم‌ها به نفع فیلم‌های دیگر است. یک فیلم پرفروش تأثیر مثبتی بر فیلم‌های دیگر که روی پرده هستند دارد.

محمدپور درباره جذب بازیگران خارجی در فیلمش گفت: به سه بازیگر که به زبان‌های هندی، اسپانیایی و عربی مسلط باشند احتیاج داشتم در ایران چنین گزینه‌هایی نداشتیم. به بازیگر خارجی فکر کردیم و از طریق دوستانی که با بازیگران خارجی در ارتباط بودند توانستیم موافقت آنها را جذب کنیم. پیر داغر در «مدار صفر درجه» و «۳۳روز» بازی کرده بود. از طریق اینترنت و تماس تلفنی فیلمنامه را برایش توضیح دادم و جالب است که تنها با توضیح فیلمنامه موافقت خود را برای بازی در این فیلم اعلام کرد.

zabane-madari1 [1]

وی درباره انتخاب شهره قمر گفت: خانم قمر را یکی از دوستان پیشنهاد داد ولی تصور من از بازی ایشان مبتنی بر فیلم «انعکاس» بود. وقتی از نزدیک ایشان را دیدم متوجه شدم که بهترین گزینه برای نقش اصلی فیلم «زبان مادری» خانم قمر هستند.

محمدپور درباره فیلمنامه‌های جدیدش گفت: کار من نوشتن است. ۵ فیلمنامه آماده ساخت دارم. «دردسر عاشقی» که به مشکل ازدواج موقت اشاره دارد در ژانر کمدی-اجتماعی و «به دنبال بهشت» را با موضوع شیطان آماده ساخت دارم اما قبل از اکران «دل بیقرار» فیلم نمی‌سازم. احتمالا مهرماه فیلم «دل بیقرار» را اکران می‌کنم. «دردسر عاشقی» با زبانی طنز تأثیر ازدواج موقت را بر جامعه و خانواده‌ها بررسی می‌کند. با زبان طنز راحت‌تر می‌توان همه جوانب موضوع را بیان و بررسی کرد.

این کارگردان ادامه داد: «دردسر عاشقی» چون یک فیلم تجاری است راحت‌تر می‌توان حمایت تهیه‌کننده را برای تولید این فیلم جذب کرد. اما در ادامه باید ببینم چه می‌شود. فعلا این دو فیلمنامه گزینه‌های اصلی تولید بعد از اکران «دل بیقرار» هستند.

در «زبان مادری» شهره قمر، پیر داغر، بهروز چاهل، ماریا گارسیا و … بازی می‌کنند. محمدپور فیلمنامه‌های «داماد خجالتی»، «رز سفید»، «شیر و عسل» را نوشته است.