- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

سینمای بدنه در جشنواره «نهال» معنی ندارد/ نگاه جوانان به ناصر تقوایی

nahal-fest-neshast

به گزارش خبرنگار سوره سینما [1]، نشست خبری پانزدهمین دوره جشنواره فیلم کوتاه نهال امروز ۲۳ خرداد با حضور متین احمدی دبیر، معصومه آگاهی دبیر بین الملل، نگار خسروی مسئول روابط عمومی و امین پاک پرور دبیر اجرایی جشنواره در دانشگاه هنر برگزار شد.

خسروی در ابتدا اشاره کرد: جشنواره از ۲۸ خرداد تا ۴ تیر برگزار می شود و مراسم افتتاحیه و اختتامیه آن در ایوان شمس و اکران های این جشنواره در بنیاد سینمایی فارابی و خانه سینما صورت می گیرد. این سومین دوره ای است که بخش بین الملل به جشنواره اضافه شده و ما امسال توانستیم با برگزاری هفته فیلم ناصر تقوایی اتفاق خوبی را برای این رویداد رقم بزنیم.

وی افزود: برای پوشش رسانه ای نیز سعی کردیم با دو رسانه ای که مخاطبان عام و مخاطبان خاص و حرفه ای سر و کار دارند همکاری کنیم تا همه طیف ها در جریان این اتفاق هنری دانشجویی قرار بگیرند. بعد از فراخوان ۳۶۰ اثر در بخش ملی به دست ما رسید که ۴۳ اثر برای بخش مسابقه و هشت اثر در خارج از بخش مسابقه به نمایش در می آیند. همچنین ۲۲۰ اثر در بخش بین الملل ارسال شد که ۲۲ کار به نمایش درخواهند آمد.

در ادامه معصومه آگاهی نیز گفت: پس از چهارماه فراخوان امسال از تمامی نقاط دنیا اثر داشتیم که در کنار دو ورک شاپ نسبت به سال های گذشته متفاوت تر عمل کردیم. در نتیجه یکی از این ورک شاپ ها که با موضوع بداهه پردازی در فیلمنامه برگزار شد دوازده فیلم دانشجویی تولید شد و خوشبختانه اثر سودمندی به جا گذاشت.

وی افزود: ما برای اولین بار در این جشنواره دست به انتخاب هیات انتخاب از دانشگاه هنر زدیم که متشکل از علیرضا اسفندیارنژاد، سهند کبیری، سمیرا نورزاد و سورنا افخم الشعرا هستند و این چهار نفر با رویکردهای مختلف دست به انتخاب آثار زده اند.

متین احمدی نیز در ادامه این نشست بیان کرد: جشنواره «نهال» یکی از جشنواره‌های مهم فیلم کوتاه ایران است و می تواند مدعی این باشد که مهمترین جشنواره دانشگاهی است زیرا ذهنیت دانشجویی دارد ضمن اینکه دانشجویانی که فیلم می سازند دوست دارند آثارشان در این جشنواره باشد از همین رو وظیفه ما حفظ استقلال و رویکرد دانشجویی این جشنواره است.

وی ادامه داد: علاوه بر ورکشاپ یاد شده کارگاه دیگری با موضوع فیلمسازی آسان توسط کامران حیدری نیز برگزار شد. ضمن اینکه در کنار برگزاری هفته فیلم ناصر تقوایی کتابچه ای پژوهشی از نقد ها و سخنان مربوط به آثار این کارگردان منتشر شد. در این دوره جشنواره کریم لک زاده، پویان شعله ور و هوتن حق شناس نیز ما را یاری خواهند کرد.

احمدی اظهار کرد:در پانزدهمین دوره مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اسپانسرهای خوبی برای ما تدارک دید و به جز آن اسپانسر دیگر جشنواره، دانشگاه هنر است که خود متولی برگزاری جشنواره است. این را هم باید عنوان کنم که جوایز امسال را سازمان سینمایی اهدا می کند.

امین پاک پرور دبیر اجرایی جشنواره نیز اظهار کرد: به نظرم امسال برگزاری هفته ناصر تقوایی افتاد بسیار خوب بود ضمن اینکه ما امسال بخش بزرگداشت را تبدیل به ۲ بخش و در خلال آن نشست برگزار کردیم و کتابی نیز به همین منظور به چاپ رسید که در آن مقالاتی درباره ناصر تقوایی و سینمای ایران نوشته شده است. از برنامه های دیگر ما این است که قرار است در افتتاحیه برای یکی از استادان دانشگاه بزرگداشت برگزار شود که او علی لقمانی است که از فیلمبرداران خوب سینما است.

در ادامه احمدی مطرح کرد: امسال از ۳۸۰ اثری که به جشنواره ما رسید، بیشترین موضوعی که در آثار به چشم می خورد، ملودرام اجتماعی ایران بود اما در بین این فیلم ها، آثاری هم بودند که جسارت و نگاه متعالی تری داشتند. رویکرد امسال ما توجه به سینمای مستقل و ملاک اصلی ما هم در قضاوت آثار همین موضوع بود حتی درنظر داریم در داوری هم همین روند را پیش بگیریم ضمن اینکه داوران امسال رابطه زیادی با سینمای بدنه ندارند چرا که از نگاه ما حضور سینمای بدنه در جشنواره معنی ندارد و گاهی برای اثر مستقل مضر هم هست.

وی درباره بخش پوستر و عکس فیلم گفت: امسال ۱۲۷ اثر به بخش عکس ارسال شده بود که ۳۶ اثر وارد بخش اصلی شد. در بخش پوستر نیز ۴۰ اثر ارسال و ۱۶ اثر وارد بخش مسابقه شد. از همین رو نمایشگاه عکس و پوستر در فرهنگستان هنر از ۲ تیر برگزار می شود.

سپس پاک پرور درباره بخش پژوهش این جشنواره گفت: کار این بخش از دی ماه شروع شد که وظیفه انجام بازخوانی «نهال» را نیز به عهده داشت از همین رو فیلم های مهم چند دوره قبل جشنواره در دانشگاه اکران و نقد و بررسی شد. ما در نظر داریم این روند را ادامه دهیم و همه فیلم های مهم جشنواره را از آغاز برگزاری جشنواره تاکنون اکران کنیم.

در پایان احمدی اظهار کرد: امسال مدرسه ملی سینما به ما خیلی کمک کرد و تجهیزات زیادی در اختیار ما گذاشت. این نهاد می تواند همتراز با دانشگاه هنر باشد و من از آنها تشکر می کنم که به جشنواره «نهال» کمک کرد.

در مراسم افتتاحیه بزرگداشت علی لقمانی به همراه نمایش فیلمی که دانشجویان درباره ایشان ساخته اند برگزار خواهد شد.

در پایان پوستر پانزدهمین جشنواره فیلم کوتاه «نهال» رونمایی شد.