- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

فیلمنامه انیمیشن «کلنل» به پایان رسید/ کار مستقل دشوار است اما می‌ارزد

parastoo-kardgar

پرستو کاردگر که با انیمیشن کوتاه «ایکی» موفقیت های بسیاری به دست آورده است درباره تازه ترین فعالیت های خود به خبرنگار سوره سینما [1] گفت: به تازگی فیلمنامه کار جدیدم را به پایان رساندم البته زمانی که صرف نگارش کردم طولانی شد چرا که نسبت به محتوای آن وسواس داشتم. این اثر از نظر ظاهر و گرافیک بی شباهت به کار قبلی نیست چون می خواستم امضایم حفظ شود اما محتوایی مستقل داشته باشد.

وی افزود: نام موقت این کار «کلنل» است و امکان دارد بعدا عنوانش تغییر کند. «کلنل» قصه یک ژنرال بازنشسته است که بخشی از عمرش در جنگ سپری شده و اگرچه آن روزها را پشت سر گذاشته اما همچنان در فضای جنگ مانده و حتی لباس هایش را هم عوض نمی کند. این انیمیشن هم مثل «ایکی» زمان و جغرافیای خاصی ندارد هر چند که درباره کار قبلی برخی خرده می گرفتند در فضای ایرانی روایت نشده اما اینطور نبود. در «ایکی» هیچ المان خاصی مبنی بر اینکه ثابت کند اینجا ایران است یا جای دیگر وجود ندارد. قصه برای من همیشه اولولیت دارد و سعی دارم به دغدغه های ملموسی اشاره کنم که همه انسان ها با هر تفکر و جغرافیایی درکش کنند.

این کارگردان بیان کرد: یکی دیگر از تغییراتی که در «کلنل» به چشم می خورد اینکه اینبار بر خلاف «ایکی» صورت ها کاملا نقاشی می شوند. در انیمیشن «ایکی» المان روبیک در سر کاراکترها نشان از نظم یا به هم خوردگی افکارشان داشت و می طلبید که میمیک شان تصویر نشود اما این کار دیگر فضای قبل را ندارد و شما با محتوای تازه تری روبه رو خواهید شد.

کاردگر توضیح داد: تقریبا اکثر افرادی که در پروژه «ایکی» با من همکاری کردند در این کار هم حضور دارند و از نظر تکنیکی برخلاف کار قبلی که ترکیبی از انیمیشن دوبعدی و سه بعدی بود اینبار صرفا دوبعدی کار خواهیم کرد. در کلیت گرافیکی و بصری سعی دارم در همه کارهایم یک فرم نگاه را رعایت کنم تا وحدت بین شان حفظ شود.

وی در پاسخ به اینکه چه زمانی قصد دارد وارد مرحله اجرایی شود، گفت: یکی از دغدغه های این روزهای من برآورد هزینه است. باید ببینم می توانم مثل کار قبلی مستقل کار کنم یا اینکه از نهادهای مربوطه کمک بگیرم. به هر حال کار مستقل اگرچه دشواری فراوان دارد اما دور از منفعت نیست. شاید در «ایکی» از نظر مالی هیچ سودی نکردم اما باعث شد با این کار به دنیای انیمیشن معرفی شوم و اعتباری برایم به وجود بیاید که این مساله خیلی ارزشمندتر بود.

کاردگر بیان کرد: خودم هم تصورش را نمی کردم «ایکی» اینقدر دیده شود و جایزه بگیرد اما همین اتفاق من را مجاب کرد تا در کار بعدی با وسواس بیشتری جلو بروم. ضمن اینکه به خاطر تغییر شرایط اقتصادی دیگر امکان حضور در فستیوال های خارجی راحت نیست و تمام تلاشم بر این است «کلنل» را زودتر کلید بزنم تا بین کارهایم فاصله نیفتد.