- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

کاین چنین زن را چرا این شیخ دین، دارد اندر خانه یار و هم‌نشین؟

Choobe-Elahi

به گزارش خبرنگار سوره سینما، [1] این قسمت از مستند نمایشی «سیره علما» با عنوان «چوب الهی» محصول مرکز مستند سوره، روایتی است از شیخ جعفر کاشف الغطاء معروف به شیخ کبیر که با همسری بدخلق و بدرفتار زندگی می گذراند اما حاضر نیست زندگی مشترک خود را با او پایان دهد. به همین خاطر در معرض پاسخگویی به شاگردانش قرار می گیرد و پاسخ قانع کننده ای می دهد که در نمایش خواهید دید.

برای شناخت بیشتر شخصیت این بزرگوار خالی از لطف نیست که بدانید؛ وی در سال ۱۱۵۴ ق در نجف اشرف به دنیا آمد و از همان اوان کودکی به تحصیل علوم دینی پرداخت، در آغاز، مقدمات را نزد پدر آموخت سپس در محضر  آیت الله وحید بهبهانى و آیت الله سید مهدى بحرالعلوم به شاگردی پرداخت.

کـاشـف الـغـطـا داراى اخـلاق الـهـى بود وارسته ، فروتن ، سخاوتمند، غیور،متواضع، مجاهد و با مـسـتـمندان از هر راهى که مى توانست براى فقرا پول جمع آورى مى کرد و بر آنان انفاق مى نمود حتى نوشته اند که گاهى خود به پول جمع کردن مى پرداخت و در عباى خود پول جمع آورى و در همان مجلس بر فقرا و بیچارگان تقسیم مى نمود.

وی که از طبع شعر بی بهره نبود در جایی گفته است: من شاعرترین فقیهان دنیا، بدون استثناء هستم،بلکه فقیه‏ ترین شاعرانم. هنگامى که شعرى مى ‏سرایم، جهان آن را ثبت مى‏کند چرا که طبع من ادیبانه است وتکلفى ندارد. همانند صدایى است که در قله‏هاى کوه‏ها مى ‏پیچد و فورا گوش شنونده‏صداهاى زیادى که گویا آن صدا را جواب مى‏ دهند، مى‏ شنود که از این سو و آن سوبرانگیخته مى‏ شوند.

مخاطبان سیره علما در آینه تصویر از این پس می توانند هر دوشنبه مستندهای نمایشی آموزنده از سیره و رفتار بزرگان که توسط مرکز مستند سوره تولید می شود را در سایت سوره سینما مشاهده کنند.