- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

یک حقوقدان در برنامه «چراغ» مطرح کرد: طرح ساعات کار ادارات توجیه حقوقی ندارد

cheragh

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از مشاور رسانه ای برنامه «چراغ» ،جواد دوستی اقتصاددان گرایش تحلیل درباره تغییر ساعت کار ادارات گفت: تغییر ساعت ادارات فرار رو به جلوی دولت در راستای مسئولیت ها در جامعه است. وضعیت منابع آبی به دولت ها اجازه می دهد که زیرساخت های انرژی را درست کنند و باید بدانیم که با شعار این امر تحقق پیدا نمی کند.

وی ادامه داد: مگر تاوان  کم کاری دولت ها و عدم توسعه در حوزه انرژی را باید مردم و کارمندان بپردازند. به نظرم این تصمیم صحیح نیست زیرا با این  نوع صرفه جویی چیزی درست نمی شود. امروز دوران گذار است و سال بعد و سال های بعد هم همین اتفاق خواهد افتاد.

دوستی ادامه داد : با این طرح مخالف هستم مگر اینکه قانونی تدوین شود که بگویند ۱۰ سازمان بزرگ با این روش کارشان را از ۶ صبح آغاز کنند. با دو ماه و دو هفته تاثیر زیادی نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه  این تصمیم از نگاه اقتصادی به ضرر دولت و حاکمیت است افزود:۴ میلیون کارمند در کار می کنند سه هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان با این تصمیم نامتعارف ما در یک روز هدررفت منابع مالی داریم.

دوستی افزودمردم خواب کاذب و عمیق دارند در خواب کاذب نمی توان کارمند را مجبور کرد پشت میز بنشیند و رفتارهای بی کیفیت انجام دهد. برنامه ریزی مدون می خواهد و برنامه ریزی های کوتاه مدت جواب نمی دهد. اگر  تا به امروز کوچک سازی دولت را اجرا کرده بودیم امروز چنین مشکلی نداشتیم.

دکتر حمیدرضا بابامرادی روان شناس و مشاور خانواده نیز که موافق اجرای این طرح بود گفت: در کشور خودمان برای کارهایمان پیوست روان شناسی نداریم. این تغییر دادن یک رویکرد فرهنگی و عادتی است و این تغییر در کوتاه مدت عملی نیست. دستگاه هایی که ارباب رجوع ندارند می تواند ساعت کار آنها را تغییر داد . دسته بندی ها و تقسیم بندی ها کارشناسی درست  صورت نگرفته است اما نفس عمل درست است.زمین در حال گرم شدن است و نمی توان مانند قبل زندگی کرد. این تغییر ساعت مردم را متوجه می کند که وضعیت عادی نیست و باید صرفه جویی کرد.

بابامرادی با بیان اینکه ما دچار تله دانایی هستیم، گفت: چطور رزمندگان را الگوی خودمان قرار می دهیم اما دو ساعت زودتر بیدار شدن در صبح برای کمک کشور را امر سختی می دانیم

سلمان کونانی حقوقدان و جرم شناس از دیگر مهمانان برنامه نیز گفت: فرهنگ سارزی در یک جامعه از سوی دولت ملزوماتی دارد. راه مواجهه با بحران در هر جامعه ای واقع بینی است. دولت به جای تغییر ساعات کار  و امید برای تغییر روش در مصرف آب،مانند کشور های همچون آلمان و امارات قوانین سخت برای هدر دادن آب وضع کند

وی ادامه داد: کشور ما با بحران کمبود اب مواجه است و این مساله برای ۱۰ سال اینده هم به همین شکل خواهد بود. مسئولین ما نباید تاکتیک های تاریخ مصرف گذشته استفاده کنند باید از همین امروز برای ۲ سال دیگر برنامه داشته باشند و نباید به صورت انتحاری از روش هایی استفاده کنیم که قربانی آن مردم باشند.

کونانی با بیان اینکه باید در استراتژی واقع بین باشیم و ظرفیت های مردمی را ببینیم، گفت: باید منصفانه و غیر احساسی صحبت کنیم. باید دید آیا استانداری می داند که این تغییر ساعت قانون محسوب نمی شود و با یک بخش نامه نمی توان در حقوق یک کارگر و کارمند دخل و تصرف کنید. این طرح برای کارمندان خسارت مالی و جانی ایجاد می کند و این تصمیم ها ایجاد مسئولیت می کند. این کار توجیه حقوقی ندارد و قابلیت طرح دعوا وجود دارد و برای دولت مسئولیت مدنی ایجاد می کند و حتی میتوان علیه دولت شکایت کرد و دولت می تواند مجرم شود.

برنامه رادیویی چراغ هر شب ساعت ۲۱ از رادیو تهران به تهیه کنندگی لیدا عرفانیان و گویندگی زهره سادات هاشمی و با حضور علی زادمهر کارشناس فرهنگی و اجتماعی بصورت زنده پخش می شود.