سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۹ مرداد ۱۳۹۷ در ۱۱:۱۶ ق.ظ چاپ مطلب

در برنامه رادیویی «چراغ» مطرح شد: روزانه ۴۰۰ معتاد از سطح شهر جمع آوری می‌شوند

cheragh

برنامه رادیویی «چراغ» دوشنبه ۸ مردادماه به معتادان متجاهر و صحبت های رئیس شورای شهر تهران درباره بهبود ظاهر معتادان و پوشاندن کت و شلوار به آنها اختصاص داشت .

به گزارش سوره سینما، محمد جواد غفاری مدیر جمعیت  مردم نهاد بهبود یافتگان درباره این طرح گفت: در کشورهای پیشرفته خدماتی برای معتادان وجود دارد که شروع آن بر اساس درک متقابل است. این خدمات کمک می کند تا معتادان مانند یک فرد عادی از خدمات عمومی استفاده کنند و ظاهر مناسبی داشته باشند. فکر می‌کنم تایده این طرح به این دلیل بوده که این افراد می توانند راحت در کنار افراد جامعه زندگی کنند.

وی ادامه داد: بر اساس این طرح فرد مصرف کننده ملزم می شود از انجام کارهایی ممانعت کند. به عنوان مثال، فردی که معتاد به تریاک است دیگر از کوکائین استفاده نکند.  البته این طرح به صورت اختصاصی برای معتادان کارتن خواب است و ملزم به این است که فرد شرایط استفاده از حمل و نقل عمومی و ظاهری خوب داشته باشند.

غفاری با بیان اینکه حق جامعه سالم است که فرد معتاد را کنار خیابان نبیند، گفت: باید فضایی جدا برای معتادان وجود داشته باشد تا جلوی چشم مردم نباشد. طرحی به شهرداری ارائه کردیم که با کمک سمن ها(سازمان های مردم نهاد) اجرایی می شود و ۵ سال برای رفع این معضل مهلت خواستیم. اگر این طرح قابلیت اجرا داشت به عنوان یک طرح موفق  می توان آنرادر کل کشور اجرا کرد.

سرهنگ بهرامی معاون اجتماعی مواد مخدر تهران گفت: نیروی انتظامی هر روز افراد معتاد را جمع آوری می کند و نسبت به گذشته در جاهایی از شهر خالی از این افراد شده درحالیکه در سال های گذشته بسیار در آن منطقه حضور داشتند. این معتادان پس از جمع آوری طبق ماده ۱۶ تحویل بهزیستی داده می شوند. طول درمان آنها از ۳ تا ۱۰ ماه و برای برخی ها بیشتر هم می باشد.

وی ادامه داد: در همه شهر مواد مخدر زیاد نیست زیرا نیروی انتظامی آنها را جمع آوری و تحویل بهزیستی می دهد و این افراد باید پس از درمان سرکار بروند اما چون هیچ کاری ندارند دوباره وارد چرخه اعتیاد می شوند زیرا نمی تواند وارد جامعه شوند وخانواده های آنها انطور که باید به آنها کمک نمی کنند.

بهرامی با بیان اینکه روزانه به طور متوسط ۳۰۰ تا ۴۰۰ معتاد را دستگیر می کنیم، گفت: باید ظرفیت های لازم مهیا شود. مسئولین مواد مخدر همیشه می گویند ظرف ۲۴ ساعت می توانند تمام معتادان را جمع آوری کنند اما باید بتوان انها را به چرخه کار برگرداند تا به چرخه اعتیاد برنگردند.با توجه به ظرفیت هایی که دولت ایجاد کرد سال گذشته چیزی در حدود ۱۰ هزار نفر جمع آوری شدند. در حال حاضر مشکلات زیرساختی اصلاح شده است و از حالت نامطلوب درآمده است.

الهام فخاری نایب رئیس کمیسیون شورای شهر  تهران نیزدرباره طرح اصلاح ظاهر معتادین متجاهر گفت بهترین و طرح ها  وقتی به سرانجام می رسد که نهادهای مدنی هم در آن نقش داشته باشند اما ملاک و معیار اینکه کدام سمن ها متصدی این امور شوند هنوز مشخص نشده است.

وی ادامه داد:  این طرح مصوب شورا نبوده و اظهارنظر شخص اقای هاشمی بوده است. مدیریت شهری در سال های گذشته مداخله های اجتماعی موثری انجام داده است. باید به بعد و قبل از آسیب های اجتماعی توجه کنیم.

فخاری همچنین گفت: بعد از دوره درمان جسمی و تا حدودی روان شناختی، پشتیبانی پس از درمان و بازتوانی این افرد مهم است زیرا شرایط نامساعد و فاصله گرفتن از فضای اجتماعی عادی را داشته اند و این مراکز قرار است کمک کنند تا وضعیت زندگی آنها بهبود داده شود.

دکتر عباسی رئیس مرکز توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی نیز گفت: خیلی از این ها معتاد متجاهر نیستند و باید به مراکز میان مدت انتقال داده شوند.  طبق برنامه ششم توسعه مراکز جامع توانمند سازی قرار است توسط شهرداری و بهزیسیتی راه اندازی شود تا این معتادان به جامعه برگردانده شود.

برنامه رادیویی چراغ هر شب ساعت ۲۱ از رادیو تهران به تهیه کنندگی و سردبیری لیدا عرفانیان ، زهره سادات هاشمی کارشناس مجری و با حضور علی زادمهر کارشناس فرهنگی و اجتماعی بصورت زنده پخش می شود


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>