سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۹ مرداد ۱۳۹۷ در ۱:۳۲ ب.ظ چاپ مطلب

برگزاری چهارمین همایش بین‌المللی و جشنواره ملی شمس و مولانا در شهرستان خوی

shams-molana

چهارمین همایش علمی بین‌المللی و جشنواره ملی آئین‌ها، آواها و نماها با عنوان شمس و مولانا در بازه زمانی هفته اول شهریورماه در شهرستان خوی برگزار می‌شود.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی جشنواره، بارگاه شمس تبریزی از مشاهیر برجسته عرفان و عارف نامی دنیا در طول ایام سال خیل عاشقان عرفان اسلامی و ایرانی و حتی گردشگران خارجی بی‌شماری را به زیارت خود در شهرستان خوی می‌کشاند.

شمس‌الدین محمد تبریزی ازجمله عرفای بزرگ و حکمای نامدار و شوریده‌ای است که تأثیر شگفت و شگرفش در تاریخ حکمت و عرفان اسلامی، با ظهور بی‌بدیل مردی از تبار عاشقان و عارفان یعنی مولانا محمد جلال‌الدین مولوی آشکار و اظهار می‌شود که مولانا خود از ملاقات او حیران و خیالی از خیالات او می‌داند.

برج شمس تبریزی روی مزاری منسوب به شمس تبریزی در دوره صفویان در شهر خوی ساخته شد، این بنا در محله امامزاده سید بهلول در شمال غربی شهر خوی در آذربایجان غربی واقع است.

شمس تبریزی قطب عارفان ایران اسلامی بنا بر نقلی در سال ۵۸۲ هجری قمری در شهر تبریز دیده به جهان گشود تا جهان را ورای نگاه روزمره آدمیان ببیند، وی شصت سال بعد در ملاقاتی دلپذیر در قونیه با نفس گرم خود تحولی حیرت‌آور در مولوی ایجاد می‌کند و از او که تا آن روز عارفی فقیه و واعظی مدرس بود شوریده دلی می‌سازد .

شمس تبریزی در سال ۶۴۵ هجری قمری به خوی سفر می‌کند و تا آن زمان که دعوت حق را لبیک می‌گوید در همین شهر زندگی می‌کند و در همان‌جا نیز آرام می گیرد و امروز آرامگاهش زیارتگاهی برای عارفان و مریدانش شده است.

هرساله برای گرامیداشت یاد و خاطره این عارف بزرگ، همایشی با تلاش‌های مجموعه مسئولان شهرستانی و تولیت شمس تبریزی در شهرستان خوی برگزار می‌شود.

جشنواره ملی آئین‌ها، آواها و نماها با فراخوانی هنرمندان کشور از پنجم تا هشتم شهریورماه برگزار می‌شود

محمد عابدی؛ فرماندار خوی و رئیس هیئت مدیره تولیت شمس تبریزی در مورد برگزاری این جشنواره و با اشاره به برگزاری دو رخداد بزرگ فرهنگی و علمی در این شهرستان گفت: چهارمین همایش علمی بین‌المللی و جشنواره ملی آئین‌ها، آواها و نماها با عنوان شمس و مولانا در بازه زمانی هفته اول شهریورماه در شهرستان خوی برگزار می‌شود.

وی افزود: از آنجایی‌که در تقویم کشورمان هفت مهرماه به نام روز ملی شمس تبریزی نام‌گذاری شده و تقارن این روز در سنوات گذشته با ماه محرم ملاحظات به‌حق و خاص خود را در اجرای برنامه‌های شاد و مفرح برای هم‌وطنان و مهمانان داخلی و خارجی داشت، بنابراین امسال با تصمیم هیئت‌مدیره تولیت شمس تبریزی بنابراین شد تا این برنامه‌ها در فاصله زمانی عید قربان تا عید غدیر برگزار شود.

عابدی تصریح کرد: در همایش علمی بین‌المللی که دبیرخانه علمی آن بر عهده پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی کشور است، اندیشمندان داخلی و خارجی گرد هم می‌آیند و در ۱۲ موضوع و محور در خصوص عرفان اسلامی و شخصیت شمس تبریزی به بحث و ارائه مقالات علمی خواهند پرداخت.

فرماندار خوی ادامه داد: در برگزاری این برنامه که در تاریخ‌های ششم و هفتم شهریورماه خواهد بود، وزارت علوم، کمیسیون ملی یونسکو، پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، بنیاد شمس تبریزی و مولانا، انجمن‌ها و مؤسسات علمی و ادبی و عرفانی داخلی و خارجی نیز با تولیت شمس تبریزی و پژوهشگاه علوم انسانی همکاری خواهند داشت.

وی افزود: رونمایی از کتاب‌های مختلف در حوزه شمس تبریزی و مولوی و مردم‌شناسی و برگزاری کارگاه‌های خوانش سینمایی اشعار مولانا و مردم‌شناسی خوی از برنامه‌های جنبی این همایش خواهد بود .

عابدی در ادامه به بخش جشنواره ملی اشاره کرده و گفت: در بخش جشنواره ملی آئین‌ها، آواها و نماها با فراخوانی که در سطح کشور انجام پذیرفته هنرمندان رشته‌های نمایشی و موسیقی سنتی و خوشنویسی در رشته نستعلیق از پنج تا ۸ شهریور در شهرستان خوی حضور داشته و در حضور مردم و ارزیابی تخصصی داوران برجسته به رقابت خواهند پرداخت .

شهرستان خوی آماده میزبانی از چهارمین همایش بین‌المللی و جشنواره ملی شمس و مولانا است

غلامعلی شریف؛ رئیس شورای اسلامی شهر خوی نیز از آمادگی شهرستان برای میزبانی از همایش بین‌المللی و جشنواره ملی شمس و مولانا خبر داد  و گفت: همایش‌ها و کنگره‌های شمس تبریزی همه‌ساله به میزبانی خوی برگزار می‌شود و علاقه‌مندان زیادی از سراسر جهان و کشور برای شرکت در این همایش‌ها حضور پیدا می‌کنند.

وی با بیان اینکه امسال هم شورا و شهرداری خوی برای برگزاری باشکوه همایش بین‌المللی و جشنواره ملی شمس و مولانا اقدامات و تمهیدات لازم را با همکاری تولیت شمس‌تبریزی بکار گرفته است تصریح کرد: به منظور ساماندهی آرامگاه شمس تبریزی و توسعه محوطه و ساخت المان در آن، در یک ماهه گذشته پلاک باقیمانده در وسط محوطه بارگاه شمس توسط شهرداری خریداری شد که انشالله تا برگزاری همایش آواربرداری می‌شود . .

شریف افزود: این کنگره نیمه اول شهریورماه در خوی برگزار می‌شود. برای شرکت و استفاده همه مردم در همایش امسال یک بخش جشنواره به همایش افزوده‌شده است تا عموم مردم بتوانند از این برنامه‌ها استفاده کنند.

برگزاری جشنواره ملی «آئین‌ها، آواها و نماها» در دو بخش موسیقی سنتی و نمایش‌های موسیقایی و خوشنویسی در رشته خط نستعلیق

میر فتاح کبیری؛ مدیرعامل تولیت شمس تبریزی و رئیس همایش بین‌المللی و جشنواره ملی شمس و مولانا نیز در ادامه با مهم دانستن کارهای اجرایی این همایش اظهار داشت: امسال علاوه بر چهارمین همایش بین‌المللی شمس و مولانا که با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی کشور که مسئولیت دبیرخانه علمی این همایش را عهده‌دار است جشنواره ملی «آئین‌ها، آواها و نماها» هم در دو بخش موسیقی سنتی و نمایش‌های موسیقایی و خوشنویسی در رشته خط نستعلیق برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به فعالیت‌های انجام‌یافته برای برگزاری هر چه‌بهتر این رویداد بیان کرد: کمیته‌های بین‌الملل، تشریفات، اطلاع‌رسانی و اخبار، جشنواره، برگزاری همایش و برنامه‌های جانبی  پشتیبانی و دبیرخانه از خردادماه سال جاری تشکیل و با برگزاری جلسات مستمر و پی گیری‌های لازم امور جشنواره ملی و همایش بین‌المللی را پی گیری می‌کنند و هیئت‌مدیره تولیت شمس تبریزی نیز با برگزاری جلسات در بازه زمانی ۱۵ روزه روند امور را رصد می‌کنند.

کبیری افزود: در برگزاری چهارمین همایش بین‌المللی و جشنواره ملی شمس و مولانا علاوه بر حمایت‌های مادی و معنوی استانداری، فرمانداری، شهرداری و شورای اسلامی شهر خوی و سایر اعضای هیئت‌مدیره ازجمله میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان ـ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و صداوسیمای مرکز آذربایجان غربی ـ اداره کل دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه، شرکت بیمه ما، وزارت علوم و تحقیقات و فن‌آوری، پایگاه استنادی جهان اسلام و انجمن‌های ادبی و عرفانی کشوری و سازمان‌های مردم‌نهاد در خوی نیز همکاری و همراهی دارند.

مدیرعامل تولیت شمس تبریزی تصریح کرد: داوران بخش موسیقی استاد کیوان ساکت، امین بیات و رضا مهدوی  بوده و داوران بخش خوشنویسی استاد جعفرزاده بیلواری و  یکی دیگر از اساتید برجسته کشور انجام می‌گیرد.

کبیری در پایان گفت: در بخش موسیقی حدود ۶۰ اثر در تک‌نوازی و گروه نوازی به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است و در بخش همایش علمی بین المللی حدود ۸۰ مقاله به مرحله داوری راه یافته‌اند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>