- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

«راه طی شده» به مقصد حقیقت می‌رود/ مستند بازرگان را عاقلانه و به دور از تعصب ساختیم

rahe-tey-shode

علی ملاقلی پور کارگردان درباره فعالیت این روزهای خود به خبرنگار سوره سینما [1]گفت: آخرین مستندی که کار کردم «راه طی شده» نام دارد و سوژه آن شخصیت مطرحی به نام مهندس مهدی بازرگان است. این روزها در مراحل پایانی تولید قرار دارد و به زودی اماده نمایش می شود تا در جشنواره سینما حقیقت رونمایی شود.

وی درباره چگونگی پرداخت مستندگونه به این شخصیت توضیح داد: مهدی بازرگان صرفا یک شخصیت سیاسی یا یک مهندس نیست بلکه یک روشن فکر مذهبی است که شاید این وجه کاراکترش تاثیرگذارتر بوده است. ما نیز سعی کردیم تا بیشتر از دریچه نگاه فکری او به مستندش بپردازیم.

ملاقلی پور در پاسخ به اینکه آمادگی لازم برای دریافت پیامدهای یک اثر سیاسی را دارد یا نه؛ بیان کرد: در اینکه قبل از شروع کار در چنین ژانری باید همه جوانب را پیش بینی کرد شکی نیست و ما هم کاملا به آن واقفیم اما سعی کردیم هم در محتوا و هم فرم یک شیوه عاقلانه را برگزینیم و از هر تعصبی پرهیز کنیم.

این کارگردان با اشاره به اینکه همه اعضای نهضت آزادی در این مستند صحبت کرده اند، گفت: به هر حال کسی که می خواهد وارد یک فضای آمیخته با سیاست شود باید فکر این روزها را هم بکند. ضمن اینکه «راه طی شده» خیلی شبیه مستندهای متداول نیست و شخصیت مورد نظر این فیلم شاید اولین فرد روشنفکر مذهبی باشد که درباره اش فیلم ساخته شده است.

وی در پایان گفت: برای تولید این مستند با مسئولان هم مشکلی نداشتیم چرا که می دانستیم می خواهیم نگاهی منصفانه و بیابینی را در نظر بگیریم و پیشنهاد می کنم کسانی که به این سوژه علاقمند هستند حتما این کار را ببینند و بعد درباره آن قضاوت کنند. با اطمینان می گویم که شبیه آن وجود ندارد و به این شیوه نگاه تا کنون توجه نشده است.

علی ملاقلی ‌پور در مستند «راه طی شده»، به بررسی افکار و اندیشه ‌های مهندس مهدی بازرگان به عنوان روشنفکر دینی، سیاستمدار و نخست‌ وزیر دولت موقت ایران در سال ۵۷ پرداخته است. عنوان فیلم هم از یکی از کتاب‌ های مهم و تاثیر‌گذار مهندس بازرگان گرفته شده است.

عوامل تولید این فیلم مستند عبارتند از: نویسنده و کارگردان: علی ملاقلی ‌پور، پژوهشگر: حامد تقی‌ زاده، فیلمبردار: رضا تیموری، صدابردار: علی ذوالفقاری، تدوینگر: شهاب بشیری، آهنگساز: فرید سعادتمند، گوینده متن: علی ملاقلی‌ پور، عکاس: سمیه میری، تهیه‌ کننده: محمد امین نوروزی، تهیه شده در: مرکز مستند حوزه هنری.