- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

من ز جانِ جان شکایت می‌کنم، من نیَم شاکی روایت می‌کنم

shekayat

به گزارش خبرنگار سوره سینما [1]، این قسمت از مستند نمایشی «سیره علما» با عنوان «شکایت» محصول مرکز مستند سوره، درباره خاطره ای است از یکی از شاگران عارف نامی شیخ جعفر مجتهدی که هر روز به ایشان سر زده و در محضر استاد کسب فیض می کند اما روزی می رسد که به خانه مراد راه نمی یابد.

برای آنکه ایشان را بهتر بشناسید؛ شیخ جعفر مجتهدی در اول بهمن ماه ۱۳۰۳ هـ. ش در خانواده‌ای متدین و مرفه در شهر تبریز دیده به جهان گشود. خانواده‌ای که از نظر نجابت و اصالت جزء خانواده‌های مشهور آن سامان به‌شمار می‌آمد. پدر ایشان حاج میرزا یوسف از دلباختگان آستان ولایتمدار قبله العشاق، حضرت سیدالشهداء (علیه‌السلام) بود، ایشان بعد از فقدان پدر حاج میرزا یوسف، تحت کفالت و سرپرستی مادر بزرگوار قرار گرفت.

در اوایل سن پنج سالگی، در عالم رویا مشاهده می کند از جانب آسمان منبری از نور تا کنارش بر پا شده و وجود مقدس بی بی دو عالم حضرت صدیقه طاهره (ع) تشریف می آورند و او را مورد نوازش و تفقد و مهربانی قرار داده و با دست مبارکشان به سر و صورت او می کشند. از همان دوران نوجوانی روح بلند و ناآرام این مرد الهی به دنبال کشف حقایق و اسرار بر می خیزد، ایشان نقل می فرمودند؛ من در همان آغاز نوجوانی شروع به تهذیب نفس و خودسازی و تقویت اراده نمودم چون بسیار دوست داشتم به بینوایان و مستمندان کمک کرده و زندگی آنها را از فقر و تنگدستی نجات بخشم، سعی وتلاش بسیاری می نمودم تا معمای لاینحل کیمیا به دست من حل گردد.

لذا قسمتی از سرمایه پدری را در این راه صرف نمودم ولی به نتیجه ای نرسیدم، اما چون این کوشش من همراه با توسلات شدید بود، یک روز هنگامی که مشغول انجام ترکیبات شیمیایی بودم ناگهان سروشی آسمانی به من ندا در داد: جعفر؛ کیمیا، محبت ما اهل بیت است، اگر به دنبال آن هستی قدم بگذار و ثابت باش.

شیخ جعفر مجتهدی در ظهر جمعه ۶ بهمن ماه ۱۳۷۴ مطابق با ۶ رمضان ۱۴۱۶ قمری پس از حدود چهل روز بستری‌ بودن در حالت کما فوت کرد و در حرم حضرت رضا (ع) به خاک سپرده شد.

مخاطبان سیره علما در آینه تصویر از این پس می توانند هر دوشنبه مستندهای نمایشی آموزنده از سیره و رفتار بزرگان که توسط مرکز مستند سوره تولید می شود را در سایت سوره سینما مشاهده کنند.