- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

محمدعلی کشاورز همکارش را از پشت در بدرقه کرد/ نوای حزن‌آلود علی نصیریان

tashi-entezami-1

به گزارش خبرنگار سوره سینما [1] مراسم تشییع پیکر عزت الله انتظامی میان جمع کثیری از هنرمندان و مردم در تالار وحدت برگزار شد و نوای حزن انگیز علی نصیریان حاضران را متاثر کرد. در این مراسم که پرویز پرستویی اجرای آن را به عهده داشت؛ علی نصیریان به عنوان اولین سخنران بیان کرد: عزت الله انتظامی یک هنرمند ملی است و از جان و روح خودش نقش ها را تجسم و تصور کرد. به همین خاطر در دل مردم نشست و ماند و می ماند و جاوید است. او نمرده و زنده است و کارهایی که کرد تا ابد مانا خواهند بود.

وی در این لحظه اشک هایش جاری شد و خطاب به همکار قدیمش گفت: من قرار نبود اینجا بیایم و در این مراسم صحبت کنم قرار بود قرار بود با هم دوباره کار کنیم. دهه های قبل از من خواست زمانی که فوت کردم برای او آواز بخوانم و علی نصیریان شروع به خواندن کرد.

نصیریان سپس ادامه داد: عزت جان من به عهدم وفا کردم تو نباید ما را تنها می گذاشتی. درخشش انتظامی در اجرای نمایش های ایرانی نمایان کرد و به هنر ایران معرفی شد. انتظامی مثل یک چشمه جوشان بود و خلاقیت از او فوران می کرد و از همه مهمتر شوخ طبع و طناز بود. او یکی از ستون های محکم تاتر و سینمای جدید ایران بود.

tashi-entezami-2 [2]

این بازیگر پیشکسوت بیان کرد: ما یک گوهر درخشانی را در زمینه فرهنگ و هنر از دست دادیم امیدوارم جوان ها و نسل های ما موفق باشند و هستند و خلاهایی که در فرهنگ بوجود می آید را پر کنند در نهایت به خانواده و جامعه هنری تسلیت می گویم.

در ادامه فاطمه معتمدآریا بیان کرد: عزت الله انتظامی استاد همه ما بود و امید، انضباط و حرفه ای گری را در این حرفه به ما یاد داد. دلیلی برای گریه کردن کسی که در گوشه  شهر همه جا ملت با عزت از او یاد می کنند نمی بینم. او با افتخار زندگی کرد بیشترین دستور را به کسانی داد که به آنها بگوید بیشترین احترام را به هنرمندان و بازیگران بگذارند.

وی افزود: انتظامی  یگانه بود و یاد داد که هنرمند مقام والایی دارد من در قلب خودم گریه می کنم و آرزو می کنم همه هنرمندان عمری مثل عمر عزت سینمای ایران داشته باشند.

tashi-entezami-4 [3]

عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیگر سخنران مراسم گفت: فرهنگ و هنر آیینه تمام نمای تاریخ ایران ما و چهره زیبای ایران امروز است و انتظامی یکی از ستاره های این آسمان بود. او خاطره پیوسته هنر زمانه ما است او از دل مردم برخواست با آنها زندگی کرد و این او را در جان مردم نشاند. ایشان ادب متانت و وقار داشت.

صالحی گفت: او ریشه در فرهنگ این مرز و بوم دارد از گذشته آمد و در گدشته نماند و  در حال ادامه راه داد. این بزرگوارهنر خود را ارزان فروشی نکرد به نقش جان می داد و از آن جان می گرفت.  سینما و تئاتر و تلویزیون را در نیم قرن مدیون خود ساخت و تا همیشه او را در قاب هنر می بینیم انتظامی نرقته است و او همچنان با باماست.

در ادامه مجید انتطامی در جایگاه حاضر شد و بیان کرد: هفتاد سال از پدرم می پرسیدم تا برای بهتر شدن و مردمی شدن راهنمای ام کند و می گفت عاشق شو و مردم را دوست داشته باش. همیشه به حرف هایش فکر می کردم. چند ماه پیش یک گرفتاری برای من پیش امده بود گفت نگران نباش عاشق مردم باشی کمکت می کنند.من تمام تلاشم را برای مردمی بودن انجام می دهم.

tashi-entezami-4 [4]

وی ادامه داد: او جواهری بود که نتوانستم نگهش دارم و حق پسری را نتوانستم بجا بیاورم. تمام تلاشم را برای ۵ دقیقه بیشتر ماندنش کردم . از وزارت ارشاد اداره تئاتر شهرداری و خانه سینما از اینکه ما را تنها نگذاشتند تا روزهای آخر پدرم تنها نباشد تشکر می کنم.

این مراسم که با حضور صدها نفر برگزار شد متاسفانه باز هم نتوانست آنطور که باید، در نظام و ترتیب روش درستی پیش بگیرد و همین موضوع حاشیه هایی را به همراه داشت. اول اینکه بسیاری از خبرنگاران و هنرمندانی که حراست تالار وحدت شناختی از ایشان نداشت پشت در مانده بودند و در ازدحام و همهمه ای که ایجاد شده بود با بی احترامی هایی از سوی حراست مواجه شدند. برخی هنرمندان از جمله مسعود کیمیایی به قهر آنجا را ترک کردند که با وساطت دوباره بازگردانده شدند اما پیشکسوت سینما و تئاتر محمدعلی کشاورز به دلیل شرایط جسمی امکان اینکه خارج از فضای تالار از ماشین پیاده شوند را نداشته و متاسفانه حراست نیز هیچ راهی برای ورود ایشان به تالار نیندیشیده بودند و ایشان راه آمده را بازگشتند و کسی متوجه حضورشان نشد.