- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

پایان‌بندی «دلدادگان» نامطلوب نیست/ روایت گریم‌های متفاوت در سه دوره تاریخی

siroos-hemmati

سیروس همتی بازیگر که این شب ها با مجموعه تلویزیونی «دلدادگان» روی آنتن شبکه ۳ سیما دیده می شود در رابطه با نقش خود به خبرنگار سوره سینما [1]گفت: خوشحالم که با کاراکتر «سید» دیده شدم و این روزها بین مردم که می روم من را به این نام صدا می زنند.  در این سریال  کاراکترهای سید و شخص دیگری به نام قاسم مهره های تسبیح ۳ فاز ۶۰ قسمتی این مجموعه هستند که ۳ بخش از تاریخ قصه را به همدیگر پیوند می دهند.

وی با اشاره به اینکه یکسال به طور پراکنده فیلمبرداری داشته است؛ گفت: از آنجا که «دلدادگان» ۳ دوره تاریخی را روایت می کند و من در همه آنها حضور دارم ۳ گریم متفاوت هم برایم در نظر گرفته شده بود که معمولا انجام آن حدود ۶ ساعت طول می کشید. دوره اول یکسال قبل از انقلاب را به تصویر می کشد که من نقش جوانی اهل مطالعه و مخالف با رژیم را ایفا می کنم که عامل و محرک برای سرنگونی هستند. فاز دوم زمان جنگ است که در کنار مالک پورسلیم با بازی مسعود رایگان هستم و با کمک هم عده ای بچه را نجات می دهیم. فاز سوم نیز زمان فعلی را روایت می کند و در واقع کار از انتها به ابتدا نشان داده می شود.

همتی بیان کرد: از آنجا که روحیه من محرک و پرجنب و جوش است برای فاز سوم در نقش سید پیر خیلی سعی می کردم تلاش درونی داشته باشم تا طمانینه و آرامشی که در این شخصیت وجود دارد بیشتر حفظ شود و این تمرین را نه فقط هنگام کار بلکه در تمام روزهایی که حتی قرار نبود آفیش باشم هم انجام می دادم تا شخصیت سید در نقش هم جاری و ساری باشد. در واقع من برای هر سه فاز تمرین های درونی و شخصی داشتم و آنجا که نقش جوانی پر تحرک دارم نیز به فراخور کار رفتارم تغییر می کرد.

این بازیگر عنوان کرد: روز اول تست گریم برایم جالب بود که توانستم چهره ۲۰ سال بعد خودم را ببینم و اگر واقعا در زمان خود هم، چنین چهره نورانی داشته باشم واقعا خوشحال خواهم شد. هرچند که این چهره نتیجه سیر سلوک روحی  کاراکتر سید است .سید تکیه گاه و وجدان بیدار مالک است. مالک هر زمان به مشکلی بر می خورد سید را همراه خود می بیند که کلید قفل های باز نشده اوست.

وی ادامه داد: یکی از دلایلی که من را به نقشم نزدیک کرد بازیگر مقابلم مسعود رایگان بود. کسی که مثل من جوانی در نقش پیر نبود بلکه به اقتضای سن و سالش آن سیر سلوکی را طی کرده و باعث شد بیشتر از آن تاثیر بگیرم. انرژی بازیگر مقابل، گریم و همه عوامل این مجموعه دست به دست هم داد تا بتوانم نقشم را آنگونه که باید، ایفا کنم و از اینکه نتیجه اش را در بازخورد مردم می بینم خوشحالم.

siroos-hemmati2 [2]

سیروس همتی اشاره کرد: پیش از این در سریال های «خداحافظ بچه»، «خوب، بد،زشت» چند تله فیلم و کار سینمایی «کارگر ساده نیازمندیم» با منوچهر هادی کار کرده بودم و به اتکای این همکاری شناخت کافی از هم داشتیم. اگرچه این سریال از شبکه ۳ پخش می شود و گاهی در کنداکتور جایش را به اخبار ورزشی و برخی برنامه ها می دهد و سریال های دیگری رقیب او هستند، اما مطمئنم قصه و تعلیق هایی که در «دلداگان» خواهید دید مخاطبانش را هر روز بیشتر و بیشتر می کند.

وی همچنین در رابطه با پایان بندی هایی که غالبا نظر مخاطب را به خود جلب نمی کنند نیز گفت: برای قصه و اجرای این مجموعه زحمات فراوانی کشیده شده و در ذهن و روان نویسنده و کارگردان کارهای عجیب و غیر قابل باوری وجود ندارد. ما قرار نیست کسی را از پنجره پرت کنیم یا اتفاق عجیبی نشان دهیم. می توانم این اطمینان را بدهم که بیننده در انتهای قصه حس نامطلوبی را تجربه نخواهد کرد.

این بازیگر که سابقه بسیاری در فعالیت های تلویزیونی دارد، بیان کرد: من از هر جایی انتظار عکس العمل ناشایست مالی دارم به جز تلویزیون. با اینکه از سازمان های خصوصی کمتر توقع می رود اما آنها بهتر و شریف تر با ما برخورد می کنند. من بیش از ۴ ماه از تلویزیون طلب دارم که اگر قبل از گرانی های اخیر پرداخت می شود ارزش بیشتری داشت با این حال همین که پرداخت کنند راضی هستیم اما انگار نه انگار.

سیروس همتی ادامه داد: نهادی مثل تلویزیون چرا باید ۱۰ تا هندوانه را باهم بردارد وقتی که نمی تواند از پس هزینه هایش برآید ؟ اگر احساس کردید در بخش های کارمان از ریتم افتاده فقط به این خاطر است که علی رغم تلاش دلسوزانه همه عوامل؛ طلب هایی که داشتیم باعث می شد انگیزه مان را از دست بدهیم. هنر کاملا به اقتصاد مربوط است و کسی که اینها را از هم تفکیک می کند کارش را بلد نیست. همه چیز در این دنیا به هم مربوط است و هرچه قدر سعی کنید جلوی دوربین فقط به نقش تان فکر کنید باز هم ناملایمات تاثیر خودشان را می گذارند. ما در رسانه ملی یک دولت اسلامی کار می کنیم و همین عبارت در ما توقع ایجاد می کند که رفتاری اسلامی با ما داشته باشند.

وی درپایان به دیگر فعالیت های هنری خود اشاره کرد و توضیح داد: این روزها در حال تمرین نمایشی با عنوان «مُزا مُزا» هستم  که اول مهر در ایرانشهر روی صحنه خواهد رفت. این کار صحنه ای یکی از متفاوت ترین کارهای من در تئاتر است چرا که ذات نمایش و مشکلاتش می پردازد. علاوه بر این قرار هست با مسعود بخشی همکاری هایی داشته باشیم که هنوز قطعی نشده است.