- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

می‌توان به برنامه‌ای که پنج فصل پخش شده حسودی کرد/ استفاده شخصی از آنتن را قبول ندارم

neshast-khandevaneh-1

به گزارش خبرنگار سوره سینما [1]، نشست خبری برنامه «خندوانه» با حضور سیدعلی احمدی تهیه کننده و رامبد جوان کارگردان و مجری این برنامه با اهالی رسانه صبح امروز ۴ شهریور برگزار شد. در ابتدا رامبد جوان در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر چگونگی نظارت بر متن و سانسورهای اعمال شده در بخش «خنداننده شو» توضیح داد: ما یک نظارت کلی داریم که تلویزیون برای همه شبکه ها قائل است اما مثلا شبکه هایی چون یک و سه به دلیل اینکه کارکردهای مشخص‌ تری که دارند ممکن است شکل نظارت تفاوت داشته باشد اما شبکه نسیم چون بر پایه نشاط و سرگرمی است بتواند در فضای بیشتری شوخی کند. از ابتدا هم قرار بر این بود که شوخی و خنده در این شبکه زیاد باشد.

وی با اشاره به اینکه در فصل جدید هم با همین رویکرد قرار است تمرکزمان بر خلق شوخی ها و کمدی های جدید باشد؛ گفت: تمام تلاش مان این است که بتوانیم در این شبکه ظرفیت های تازه ای ایجاد کنیم. «خندوانه» بعد از اجرای ۵ فصل به فرم مشخصی رسیده و هم قاعده تلویزیون را می داند هم ارتباط مشخصی با تماشاگرش برقرار گرده است و می داند چه روشی برای شوخی هایش باید پی بگیرد. اگر کسانی که در خنداننده شو شرکت می کنند و گاهی از حذف شوخی های شان ناراحت می شوند به این خاطر است که مکانیزم تلویزیون را نمی‌شناسند و بیشتر در فضای مجازی کار کرده‌ اند که شکل و شمایل آن با تلویزیون فرق می‌ کند و شاید حتی شوخی‌ های رکیک هم در آن وجود داشته  باشد. ولی تلویزیون باید از همه اینها مراقبت کند که این مهم توسط ناظران انجام می شود.

neshast-khandevaneh-2 [2]

رامبد جوان در بخش دیگری از صحبت های خود در رابطه با همین موضوع بیان کرد: بسیاری از شوخی ها واقعا اشکالی ندرند این ما هستیم که باید ظرفیت مان را بالا ببریم. من خودم در این برنامه تنها کسی هستم که همه بیشترین شوخی را با من، خانواده ام دارایی هایم و … می کنند و همیشه خندیده ام. احترام گذاشتن به قومیت ها را رعایت کرده ایم اما هیچ اشکالی ندارد اگر مطلب بانمکی در مورد آنها هست با آن مورد شوخی شود. کمدی زورش زیاد است و بر ما پیروز می شود اما اگر جلویش را بگیریم به جامعه ای افسرده و خشک تبدیل می شویم.

وی گفت: مطمئناً در تلویزیون برخی از این شوخی‌ها وجود نداشت و با خندوانه وارد شد، تماشاگر هم استقبال می‌کند چون استندآپ خیلی تازه است و همه باید در آن آزمون و خطا کنیم تا به شکل درست‌ تر آن برسیم. شرکت ‌کنندگان در این برنامه همه جوان و کم ‌تجربه هستند. من در طول این سال‌ها استنداپ‌های زیادی تماشا کرده‌ام و برای خودمان هم مهم بوده که این سبک اجرا را ایرانیزه کنیم. هرجا این اتفاق نیفتاده زور ما زیاد نبوده است.

احمدی نیز در ادامه توضیح داد: جدا از نا آشنایی کمدین ها با خطوط قرمز؛ فضای رقابتی ایجاد شده در برنامه هم حواشی هایی نظیر سانسور را تشدید می کند. البته خیلی از خط قرمز ها توسط جامعه مشخص می شود و حتی از طریق همین مردم تغییر پیدا می کند و ما بیشتر به عنوان مجری عمل می کنیم.

وی افزود:  تطبیق خروجی برنامه با قوانین نظارتی تلویزیون به صورت روتین انجام می‌شود اما ما هم خودمان باید به مرزی برسیم و ظرفیت خود را افزایش دهیم. در این ایام بعضاً نقدها را دیده‌ ایم که فارغ از نقد بیشتر جوسازی بوده است. من معتقدم چند رسانه مشخص جوسازی کردند چون ما نقدها را می‌خوانیم و ساعت ‌ها درباره آنها حرف می‌ زنیم. با این حال خندوانه برنامه ‌ای است که در بدترین شکل ممکن زیر ۷۰ درصد مخاطب نداشته است. پس نمی ‌تواند بدون توجه به منتقدان به وضع مثبتی برسد. نظارت‌ها وجود دارد و ما هم از آن‌ها استقبال می‌کنیم و تعامل ما با شبکه خیلی جدی و فارغ از قواعد کاری بوده است. سعی می کنیم اگر هم اختلاف نظری داریم با تکیه بر فضای مثبت برطرفش کنیم.

neshast-khandevaneh-3 [3]

جوان همچنین در پاسخ به شایعاتی مبنی بر کسب درآمد از سپاه گفت: درآمدزایی ما کاملا مشخص است و ما اتفاقا نه تنها پولی نمی گیریم بلکه آورده ای هم برای تلویزیون داریم. خیلی ها گفته اند که عموی من در سپاه است و مغازه های تبریز را بالا کشیده در صورتی که من اصلا عمو ندارم و ایشان سالیان پیش مرحوم شده و جالب اینکه هیچکس از تبریز تا کنون چنین حرفی نزده است. ما نباید به شایعه دامن بزنیم و این وظیفه رسانه هاست که جلوی چنین مسایلی را بگیرند. اصلا سپاه چرا باید به ما پول بدهد و در ازایش چیزی از ما نخواهد. وقتی سازمانی مثل اوج دارد که برنامه هایش را دقیق و مشخص آنجا اجرایی می کند چه نیازی دارد که به خندوانه کمک کند. ما گانگستر نیستیم، برنامه‌ سازیم. مکانیزم هزینه کردن و درآمدزایی در حرفه ما کاملا مشخص است. من اگر بتوانم پولی دربیاورم با همان دوباره فیلم می ‌سازم. من با همکاری شریکانم امسال توانستم با سه گروه، سه فیلم بسازم. به نظرم شایعه پول دادن سپاه اینقدر شوخی است که نیاز به جواب ندارد.

احمدی در ادامه سخنان جوان گفت: این بحث ها نشان می دهد فضای مجازی تا چه اندازه گسترده و بی قاعده است. انتظار ما این است رسانه ها به آنچه سندی درباره اش وود ندارد دامن نزنند. دراین باره سندی هم اگر وجود داشت مخدوش بود. در تامین بودجه یک برنامه چیزی به اسم برآورد وجود دارد که آن را به سازمان اعلام می کنیم و در صورت تصویب، تلویزیون هم مبلغی را به ما پیشنهاد می دهد. بر اساس اطلاعات مطرح شده سقف بودجه در نظر گرفته می شود و ما در مقام یک پیمانکار فرهنگی ملزم به رعایت این سقف بودجه هستیم. روی این مبالغ هم نظارت صورت می‌گیرد. این مکانیزم آنقدر دقیق است که راهکاری برای تخطی از آن وجود ندارد.

رامبد جوان همچنین یادآور شد: ما از روز اول تا الان با یک هدف جلو آمده‌ ایم و پای آن هم ایستاده ‌ایم‌. افراد تازه‌ ای به این حوزه اضافه شده‌ اند اما مگر چند نفر داریم که در این سطح برنامه‌ سازی کنند. برای ما راحت ‌تر بود که سریال شبکه نمایش خانگی بسازیم و پول راحت ‌تری هم درمی‌آوردیم. زمان هم کمتر می‌ گذاشتیم چراکه با این انرژی و این تیم به‌ راحتی می‌شود چند فیلم سینمایی ساخت. این تلاش ها اغلب دیده نمی شود و برخی فکر می کنند شبانه روز در حال پول خوردن هستیم. این بیشتر نظر کسانی است که تلاش و هزینه و وقت صرف می کنند که برنامه بسازند اما به هر دلیلی کارشان مخاطب ندارد و شکست می خورند و به نوعی تقصیرها را گردن ما می اندازند.

neshast-khandevaneh-4 [4]

وی گفت : اما معتقدم کمدی باید رشد کند و قدرت بگیرد. نگاه کوته ‌فکرانه وجود دارد که می‌گویند خندوانه قرار است کاری کند که مردم مشکلات خود را فراموش کنند و اصلا اگر چنین رویکردی باشد چه اشکالی دارد.

تهیه کننده نیز در ادامه این سخنان گفت: خندوانه معمولا ۷۰ درصد مخاطب دارد و به برنامه ای که توانسته است ۵ فصل روی آنتن برود و پرمخاطب باشد می توان حسودی کرد.

در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر برنامه های جدید خندوانه؛ رامبد جوان پاسخ داد: ما بعد از ماه محرم و صفر تا عید نوروز برنامه خواهیم داشت و ادابازی را اضافه می کنیم. ضمن اینکه با برخی کارگردانان کمدی صحبت کرده ایم و اگر بشود دوست داریم یک جشنواره تئاتر کوتاه کمدی راه بی اندازیم. البته هنوز مشخص نیست چقد بتوانیم شرایط آن را فراهم کنیم. ضمن اینکه زمان جام جهانی ما برنامه قاچ را داشتیم که خیلی از آن استقبال شد و امیدواریم بتوانیم بازهم این آیتم را ادامه دهیم.

این کارگردان همچنین درباره مراقبت از شرکت کنندگان استندآپ کمدی گفت: در هالیوود روانشناس و وکیل هایی هستند که صرفا به روحیه و امور سلبیریتی ها می پردازند ما در این زمینه چیزی نداریم و باید خیلی مواظب باشیم.همیشه  به بچه ‌ها گفتم اگر مسیر را درست بروند اتفاقاتی برایشان رخ می‌دهد که مثل یک رویا می ‌ماند. در دوران خنداننده‌شو بچه‌ها خیلی توجه می‌گیرند و زمانی که برنامه تمام می‌شود فراموش می‌شوند و این می ‌تواند خیلی حال شان را بد کند. ما نمی‌توانیم از همه ۱۶ نفر مراقبت کنیم اما تا جایی که بتوانیم حمایت‌ها را انجام می‌دهیم. هم اکنون بخشی از بچه‌ها در شهرستان‌ها و برنامه‌ها استندآپ می‌کنند و هنوز راه زیاد است و باید به کافه‌ها و دیگر مکان‌ها هم برسند.

neshast-khandevaneh-5 [5]

رامبد جوان در پاسخ به این که از آنتن تلویزیون استفاده شخصی کرده،‌ گفت: من این را قبول ندارم که از آنتن استفاده شخصی کرده ‌ام. خندوانه اینقدر فضا برای دیگران ایجاد کرده که اگر من از آن استفاده کنم حق و سهم من است. با این حال چنین کاری نمی‌ کنم. همین الان از احسان کرمی استفاده می ‌کنیم تا من کمتر دیده شوم ولی رامبد و خندوانه با هم شکل گرفته‌اند و به هم گره خورده‌اند.

تهیه‌ کننده «خندوانه» هم در این زمینه گفت: خندوانه همیشه این فرصت را به دیگران داده است تا مهمانان از برنامه‌های فرهنگی و هنری خود تبلیغ کنند و یا اتفاقات دیگری که بیشتر به مهمانان اختصاص داشته تبلیغ شود و این روال برنامه بوده است.