- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

عشق است و همین لذت اظهار و دگر هیچ …

Daste-Hamsarash-Ra-Busid

به گزارش خبرنگار سوره سینما [1]، این قسمت از مستند نمایشی «سیره علما» با عنوان «دست همسرش را بوسید» محصول مرکز مستند سوره، حکایتی جالب درباره شب عروسی عبدالحسین امینی نجفی مشهور به علامه امینی و ابراز علاقه ایشان به همسر است که از زبان فرزند او نقل می شود.

وی متولد۱۳۲۰ هجری قمری در سراب واقع در آذربایجان از مراجع بنام شیعه و نویسنده کتاب دائرهالمعارفی الغدیر است که عباس آخوندی از وزیران جمهوری اسلامی ایران نیز از نوادگان دختری وی محسوب می شود. شیخ عبدالحسین فرزند شیخ احمد امینی در سال ۱۲۸۱ه‍.ش در روستای سردها شهرستان سراب و در خانواده‌ای سرشناس دیده به جهان گشود.

جد او امین ‌الشرع از روحانیان بنام تبریز بود. تحصیلات مقدماتی را در تبریز گذراند. در جوانی به نجف رفت و پس از گذراندن مراحل تحصیلی و نیل به رتبه اجتهاد نزد مراجع معروف وقت نجف، دوباره به تبریز بازگشت. بعد از مدتی تدریس و تحقیق در تبریز دوباره به نجف رفت و برای انجام و بسط پژوهش‌ های تاریخی معروف خود برای همیشه در آنجا ماند.

وی در سال ۱۳۳۵ قمری تألیف کتاب «شهداء الفضیله» را آغاز کرد. موضوع این کتاب دربارهٔ «عالمانی بود که در راه حق به شهادت رسیده‌ اند». در این کتاب زندگی بیش از ۱۰۰ عالم شیعه از قرن ۴ تا ۱۴ ذکر شده‌ است. علامه امینی ۲۸ ربیع‌الثانی ۱۳۹۰ هجری قمری یا ۱۲ تیر ۱۳۴۹ شمسی در تهران وفات یافت و در نجف به خاک سپرده شد.

مخاطبان سیره علما در آینه تصویر از این پس می توانند هر دوشنبه مستندهای نمایشی آموزنده از سیره و رفتار بزرگان که توسط مرکز مستند سوره تولید می شود را در سایت سوره سینما مشاهده کنند.