- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

اکران مستند در هنر و تجربه بی‌رمق است/ نگاهی به مرگ آگاهی در «خانه‌ای برای تو»

khanei-baraye-to-bakhshi-moghadam

مهدی بخشی‌مقدم که تازه ترین اثر مستند خود را برای حضور در جشنواره سینماحقیقت آماده می‌کند در این باره به خبرنگار سوره سینما [1] گفت: مستند «خانه‌ای برای تو» در آخراین مراحل فنی به سر می برد و به زودی آماده نمایش خواهد شد. این اثر درباره موضوع مرگ آگاهی است یعنی کسانی که متوجه می شوند فرصت چندانی برای زندگی کردن ندارند و می خواهیم ببینیم با علم به این موضوع زندگی شان چه تغییراتی می کند.

وی افزود: اولین بار این سوژه را با مرکز مستند سوره مطرح کردم و متوجه شدم مهدی شامحمدی نیز چنین دغدغه ای دارد. به همین خاطر تحقیقات مان را با همدیگر آغاز کردیم و به بیمارستان های مختلف رفتیم تا به داوود رسیدیم. فردی که پزشکان جواب کرده و گفته بودند چند ماه بیشتر زنده نیست اما در فرصتی که دست داد و با او روبه رو شدیم دریافتیم فردی تلاش گر است که تصمیم های بزرگی برای ادامه زندگی اش دارد.

بخشی مقدم در پاسخ به این که در مواجهه با چنین شخصیتی چه قدر تاثیر گرفته است، گفت: تاثیرش روی من و مخاطبانی که در این مدت کار را دیده اند امید به زندگی و تلاش برای شرایط بهتر حتی برای مدت کوتاه بود. در مستند می بینیم با اینکه از جایی به بعد شرایطش سخت شده و اوضاع جسمانی اش خوب نیست اما یک لحظه از زندگی کردن دست بر نمی دارد. نگاه ما فقط درد و رنج نیست بلکه مخاطب همراه داوود به یک ایمان قلبی می رسد و این از هر چیزی برای ما مهمتر بود. چرا که می دانیم همه یک روز از این دنیا می رویم اما اینکه بتوانیم اثری از خود به جا بگذاریم ارزشمند است. مستند ما مشاهده گر است و از ابتدا قرار نبود ما تاثیری بر سوژه و خط قصه بگذاریم. در واقع همه چیز در خدمت همان هدفی بود که داوود می خواست رقم بزند.

khanei-baraye-to-1 [2]

این کارگردان در معرفی قصه و عوامل نیز توضیح داد: داود جوان ۳۰ ساله اهل یکی از روستاهای گیلان است. کمتر از یکسال از ازدواجش نگذشته که در شغلش دچار شکست وحشتناکی شده و همزمان متوجه می شود که به سرطان پیشرفته ای دچار است و در همین شرایط برای زندگی اش تصمیمات جدیدی میگیرد.

مهدی شامحمدی تهیه کننده، محمد حدادی تصویربردار، عطا مهراد تدوین گر، حسن شبانکاره صدابردار، حسین ابراهیمی صداگذار و افشین عزیزی آهنگساز در این پروژه که در مرکز مستند سوره تهیه شده است با من همکاری داشتند.

کارگردان «اسب چوبی» و «صد و سه روز» بیان کرد: اگرچه پیش از این تجربه تولید مستند و چند مجموعه تلویزیونی داشتم اما «خانه ای برای تو» نسبت به همه کارهای قبلی متفاوت تر بود و به لحاظ کارگردانی، فن بیان، شیوه پرداخت و … به نظر خودم کار پخته تری شده است. شاید همین باعث شود به زودی کار بعدی را آغاز نکنم و با وسواس بیشتری پیش بروم.

وی درباره مخاطبان سینمای مستند نیز گفت: قطعا نمایش آثار مستند در محافل دانشجویی خیلی به دیدن شدن این آثار کمک می کند اما شاید گروه سینمایی «هنر و تجربه» محل بهتری باشد که متاسفانه این روزها  در حوزه مستند بسیار بی رمق و بی انگیزه هستند. چرا که معتقدند مستند مخاطب ندارد و این اصلا درست نیست. اتفاقا اگر تبلیغات و اکران درستی برای این آثار در نظر گرفته شود مخاطبان بسیاری خواهد داشت.

khanei-baraye-to-2 [3]

وی اظهار کرد: محل دیگری که مستندها فرصت دیده شدن دارند شبکه مستند است که البته بنا به سیاست ها و بحث کپی رایت کمتر پیش می آید مستندهای سینمایی و آثاری که از دل جشنواره سینما حقیقت بیرون می آیند در این شبکه نمایش داشته باشند. ضمن اینکه سازندگان آثار مستند سینمایی نیز ترجیح می دهد اول کارشان روی پرده دیده شود و بعد به تلویزیون بیاید. البته رسانه ملی معمولا ممیزی هایی دارد که همین کار را کمی سخت می کند .

مهدی بخشی مقدم عنوان کرد: شبکه مستند دغدغه مخاطب خاص را ندارد و برای مردم عام طراحی شده است بنابراین سعی می کند نحوه دیدن مستند را آموزش دهد و در کنار مستندهای حیات وحش که از قدیم بین مردم مخاطب داشته؛ مستند اجتماعی را معرفی کند اما گروه هنر و تجربه ادعای مخاطب خاص و فرهیخته دارد و انتظار می رود بتواند این گروه را راضی نگه دارد اما همین را هم نتوانسته است.

کارگردان مستند «خانه ای برای تو» بیان کرد: من از لحاظ مخاطب و دیده شدن ترجیحم تلویزیون است چون تعداد تماشاگرانش خیلی بیشتر است و هدف هر کارگردان در وهله اول این است که مخاطبان بیشتری کارش را ببینند. چنین فرصتی قطعا در تلویزیون فراهم تر است اما برای من هنوز چنین شرایطی به وجود نیامده است.