- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

تنها راه نجات ملت‌ها گام برداشتن در مسیر مقاومت اسلامی است/ سخنان دبیر جشنواره به یاد روزهای جبهه و جنگ

Eftetahieh-Moqavemat

به گزارش سوره سینما [1]، در ابتدای این مراسم کلیپی همراه با نریشن درباره رزمندگان دفاع مقدس پخش شد که بر مفهوم مقاومت و اهمیت آن در جنگ تأکید می کرد.

در ادامه، حاج صادق آهنگران قطعه معروف (شب است و سکوت است و آه است و من) که به رزمندگان دفاع مقدس اختصاص دارد را به صورت زنده روی سن خواند.

Eftetahieh Moqavemat (1) [2]

پس از آن برنامه با اجرای رسالت بوذری شروع شد و گفت: شاید هیچ‌گاه در مخیله محمد خزایی نمی‌گنجید که این جشنواره مأمن فیلمسازان در سراسر دنیا شود و عده‌ای که دوست دارند فیلم بسازند، آن را به این جشنواره بفرستند. مگر چند جشنواره ضد صهیونیسم بجز مقاومت در جهان وجود دارد که چنین رویکردی داشته باشد. رژیم صهیونسیتی فیلمسازان خود را تهدید کرده که در این جشنواره حضور پیدا نکنند و بدون همدلی اهالی سینما این اتفاق نمی‌افتاد. این سینمایی است که در سراسر دنیا به آن می‌بالیم.

پس از آن کلیپی از فیلم‌های حوزه مقاومت که در بخش مسابقه سینمای ایران، روایت نو، جایزه ویژه عماد مغنیه در‌ جشنواره پخش می‌شود، نمایش داده شد. همچنین بخش‌های مختلف مثل نقد و بررسی و اسلام هراسی و… معرفی شد.

سپس محمد خزاعی دبیر پانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت گفت: بسیار خوشحالیم که می‌توانیم پانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت را با شکوه برگزار کنیم. به افتتاحیه جشنواره مقاومت خوش آمدید.

در ادامه سردار محمدعلی جعفری فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: هفته مبارک بسیج را خدمت همه هنرمندان و مردم ایران تبریک می‌گویم. می‌دانید که ما هر چه داریم از عزت و عظمت ایران اسلامی از مقاومت ملت ایران است. از هنر مقاومت ملت بزرگ ایران است که این مقاومت و هنر ریشه در تاریخ هزاران ساله ایران اسلامی دارد و تاریخ ۴۰ ساله انقلاب اسلامی دارد. امروز ملت ایران به عنوان یک ملت الگو در تمام دنیا زبان زد هستند.

او ادامه داد: آن چیزی که رخ داده است، ممزوج شدن مقاومت اسلامی است که می‌شود گفت که بسیاری از محاسبات را رقم زده است و محور تمامی سرنوشت‌های دنیا قرار گرفته است. امروز این معنا با تمام قداستش به دنیا در حال ترویج است. مقام معظم رهبری نیز فرمودند که تنها راه نجات ملت‌ها گام برداشتن در مسیر مقاومت اسلامی است. کاری که شما سینماگران دفاع مقدس انجام می‌دهید در مسیر مقاومت اسلامی است.

Eftetahieh Moqavemat (3) [3]

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، خاطر نشان کرد: راهی که امروز در عرصه مقاومت ملت ها طی می کنند، همان راه آزادگی است که سید و سالار شهیدان طی کردند و در ادامه راه امام حسین (ع) است. ما باید به دنبال نشان دادن و هر چه بیشتر عمق بخشیدن به مقاومت اسلامی باشیم که امروز با سرعت در حال گسترش است، چرا که این موضوع سرنوشت آینده دنیا را مشخص می‌کند. اساس مبارزه و پیروزی را اراده انسان‌ها شکل می‌دهد و اگر در قرآن نیز تعمق کنید، می‌بینید که ایستادگی و مقاومت ملت‌ها در ادامه رهنمودهای قرآن و دین اسلام است.

او افزود: خداوند وعده داده است که نور خود را به دست مومنین و ملت‌های مومن روشن نگه می دارد و شرط روشن نگه داشتن این نور جهاد ، مبارزه و ایستادگی در همه عرصه ها است. برداشت که بسیاری از مردم از کلمه جهاد دارند، جهاد سخت و جنگ است؛ اما جهاد در عرصه های فرهنگی، اقتصادی و … بر جهادهای دیگر اولویت دارد. کسی که می خواهد وارد این میدان شود باید با روحیه جهادی کار کند، اگر اینگونه نباشد راه به جایی نخواهد بود. در تعریف کار جهادی سه نکته مطرح می‌شود، اول کار برای رضای خدا باشد، دوم همراه با سخت کوشی و تلاش شبانه روزی و سوم همراه بازخوردهای مخالف باشد. مطمئن باشید که راه انقلاب اسلامی که روز به روز توسعه فنی پیدا می‌کند در آینده بسیار نزدیک نسیب ملت‌های اسلامی خواهد کرد.

جعفری گفت: در زمان دفاع مقدس برخی برای حضور در جنگ تردید داشتند، به همین خاطر برخی آمدند و برخی نیامند. امروز هم همین گونه است. باید تلاش کنیم که با کار جهادی در عرصه های مختلف به کارها عمق ببخشید و آن ها را ماندگار کنیم.

Eftetahieh Moqavemat (5) [4]

در ادامه مراسم نکوداشت حبیب‌الله کاسه‌ساز، حمید آخوندی، سید ضیاالدین دری و یدالله صمدی برگزار شد. محمد خزاعی، سردار غیب پرور، سردار جعفری و جمشید هاشم پور روی صحنه آمدند و از خانواده مرحوم حبیب‌الله کاسه ساز تجلیل کردند. همچنین از خانواده مرحوم حمید آخوندی با اضافه شدن علیرضا رضاداد به حضار روی صحنه، تجلیل به عمل آمد.

سپس از خانواده مرحوم سیدضیا الدین دری با اضافه شدن مریلا زارعی به حضار روی صحنه، تجلیل شد و پس از آن از خانواده یدالله صمدی با حضور منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، تجلیل شد. در ادامه این مراسم از فرزند شهید سردار حسین همدانی قدردانی شد.

در ادامه جوایز بخش ۴۰ سال سینمای مقاومت اهدا شد که اسامی به شرح زیر است:

برگزیدگان بخش فیلمنامه: نرگس آبیار، ابراهیم حاتمی‌کیا و محمدحسین مهدویان

برگزیدگان بخش بازیگری: پرویز پرستویی، هادی حجازی‌فر و مریلا زارعی

برگزیدگان بخش کارگردانی: ابراهیم حاتمی‌کیا، مسعود ده‌نمکی و مرحوم رسول ملاقلی

ابراهیم حاتمی‌کیا ضمن دریافت جایزه خود گفت: کسانی که چشم شان آن ۸ سال دفاع مقدس را دید و در این عرصه اثر تولید کردند شایسته تقدیر هستند و من امروز به نمایندگی از همه آنها این هدیه را دریافت می‌کنم.

Eftetahieh Moqavemat (6) [5]

مسعود ده نمکی ضمن دریافت جایزه خود بیان کرد: من این جایزه را به ابراهیم حاتمی‌کیا و خانم منیر قیدی تقدیم می‌کنم.

برگزیدگان بخش بهترین فیلم: «آژانس شیشه‌ای»، «اخراجی‌ها» و «شیار ۱۴۳»

داوران بخش «جلوه‌گاه نور» نیز دیپلم افتخار برای بازخوانی بخش مهمی از تاریخ انقلاب به مسعود موگویی برای فیلم «نیمه شب ۲۴ آوریل» تقدیم کردند.

دیپلم افتخار برای بهترین ساختار به مصطفی رزاق‌کریمی برای فیلم «بانو قدس ایران» تقدیم شد.

در ادامه حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی گفت: به همه حضار در این آئین و همه فیلمسازان و سینماگران دغدغه مند که روشنایی بخش این دوره  از جشنواره اند خوشامد می گویم. جشنواره بین المللی فیلم مقاومت که تصویر ایثار و حمیت غیرتمندان است در چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی که پیروزی عزت و آزادگی است، روایتگر عشق و دلدادگی کسانی است که شجاعت و ایستادگی بر آرمانها را توشه راه خود کردند.

وی افزود: روایت هنرمندان مومن و انقلابی از لحظه های درخشانی است که مایه ارزش و اعتبار سینمای ایران شده است. جشنواره فیلم مقاومت ستایشگر تلاش این فیلمسازان در ایران و جهان است که پانزدهمین دوره آن همزمان با هفته بسیج برگزار می گردد.  حضور تعداد زیادی فیلم سینمایی، مستند و کوتاه در دوره های گوناگون این جشنواره و نیز آثار سینمایی و غیرسینمایی این دوره از جشنواره که عموماً جزو آثار پرمخاطب سال گذشته و امسال سینمای ایران نیز بوده اند نشان از عزم و تلاش سینماگر ایرانی در این عرصه است که به رغم همه مشکلات در این راه با پایمردی وایستادگی توانسته اند برگهایی از این صفحات درخشان را به تصویر کشند و آوازه برخی از آنها از مرزهای ایران فراتر رفته تا آنجا که فیلمسازی با این مضامین به گونه ای معتبر و ستایش برانگیز در جهان تبدیل شده است و جشنواره فیلم مقاومت بیش از همه مدیون تلاش این سینماگران است.

انتظامی گفت: آنچه در این میان شایسته توجه است انتظار مشارکت بیشتر نهادهای مسئول و همه کسانی است که دلبسته این راهند تا این آثار با حمایت و کمک موثر آنها ابتدا به گونه ای شایسته تولید شوند و سپس به گونه ای شایسته به دست مخاطبان تشنه و علاقمند در داخل و خارج از کشور برسد و از این رهگذر به سهم و نقش شایسته خود در تولید و نمایش دست یابد که این انتظار سینماگران انتظاری معقول و به جاست.  برگزاری این دوره را که به همت همه همکارانمان در بنیاد روایت فتح و انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت پذیرفته به جملگی سینماگران ، مشارکت کنندگان و برگزار کنندگان به ویژه عزیزانمان در سازمان بسیج مستضعفین شاد باش می گویم.

Eftetahieh Moqavemat (11) [6]

در ادامه با حضور هیات داوران فیلم های کوتاه جوایز به ترتیب زیر اهدا شد:

دیپلم افتخار برای فیلم «باز هم سکوت» به کارگردانی راضیه سراجی

دیپلم افتخار برای فیلم «تاسوکی» به کارگردانی سید پوریا پیشوایی

دیپلم افتخار برای فیلم «مادر» به کارگردانی ماریا ماوتی

تندیس و دیپلم افتخار برای فیلم «درخت زیتون سعد» به کارگردانی احمد زایری

در ادامه این بخش لوح تقدیری به همسر شهید رکن آبادی نیز اهدا شد.

همچنین با حضور هیات داوران بخش فیلم کوتاه مستند «روایت نو» جوایز به ترتیب زیر اهدا شد:

تندیس و دیپلم افتخار بهترین فیلم داستانی برای فیلم «تا فردا» ساخته علی توکل زاینانی

تندیس و دیپلم افتخار بهترین فیلم مستند برای «برای نبل برای الزهرا» به کارگردانی محمد حسین همتی نژاد

در بخش پایانی برنامه نیز علیرضا قربانی به همراه گروهش قطعاتی را اجرا کردند.

Eftetahieh Moqavemat (12) [7]

لازم به ذکر است محسن مومنی شریف، حجت الاسلام پژمانفر، حسین انتظامی، ابراهیم حاتمی کیا، جمشید هاشم پور،  مسعود ده نمکی، مریلا زارعی، محمدحسین قاسمی، نرگس آبیار، احمد مرادپور، نادر طالب‌زاده، علیرضا داد، جواد جباری، حسین صابری،  احمد میرعلایی، حبیب الله بهمنی، ابراهیم داروغه زاده، علی روئین تن، صادق صادق دقیقی، پروانه مرزبان، انسیه شاه حسنی، مصطفی رزاق کریمی، مهدی فیوضی، اکبر حر، علیمردانی، سعید سیدزاده، هاشم میرزاخانی، حبیب الله بهمنی، محمود گبرلو، اصغر بختیاری، حبیب والی نژاد، نادر طالب زاده، مجید شاه حسینی، علی دهکردی، داریوش بابائیان، فریدون شهبازی، ناصر شفق، محرم زینال‌زاده، کامران ملکی، جواد کاسه‌ساز، منوچهر شاهسواری،محمدحسین مهدویان، هادی حجازی فر و همچنین خانواده سردار شهید همدانی، خانواده های زنده یاد حبیب الله کاسه ساز، زنده یاد یدالله صمدی، زنده یاد سیدضیاء الدین دری، زنده حمید آخوندی در آیین افتتاحیه پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت حضور داشتند.

علی ظاهر، ابراهیم فرحات، مراد شاهین و … از جمله چهره های برجسته بین المللی بودند که در مراسم افتتاحیه حضور داشتند.

این مراسم که همزمان از طریق شبکه نمایش پخش می شد حضور گسترده خانواده سینما و خبرنگاران را داشت. همچنین شرکت چشمگیر رسانه های برون مرزی و منطقه ای و بین المللی از جمله: گروه های برون مرزی، شبکه المنار، امید، شبکه جام جم، شبکه شما، شبکه ای فیلم،  گروه شبکه نمایش،  گروه شبکه سحر،  گروه شبکه برون مرزی المیادین،  گروه شبکه الاتجاه (عراق) برون مرزی ، گروه شبکه الفرات ، شبکه العهد عراق،  شبکه النجباء،  گروه شبکه بلادی عراق،  خبرگزاری فرهنگ افغانستان،  اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی، اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی،  شبکه پرس تی وی، شبکه هیسپان تی وی،  شبکه یونیوز، خبرگزاری سانا،  شبکه بین المللی ایرن پرس،  شبکه تصویری دانا،  واحد مرکزی خبر، شبکه خبر، تهران تایمز،  المنار،  المیادین،  الرشید،  المسیره در پوشش خبری یاریگر افتتاحیه این جشنواره بودند.

Eftetahieh Moqavemat (1.1) [8]

سخنان غیرمتعارف دبیر جشنواره که فضای جبهه و دوران دفاع مقدس را با فضای فرهنگی و اجتماعی امروز گره می زد نیز خالی از لطف نبود که اینگونه قرائت شد:

محمد محمد قاسم .

محمد محمد قاسم-

قاسم جان به گوشی؟ محمدم. صدامو داری قاسم جان! فرصت نیست باتری بیسیم داره تموم میشه قاسم جان!

خیالت راحت ما اینجا سفت مواضع رو نگه داشتیم. دشمن همینجوری داره تک می زنه

محمد محمد قاسم .

محمد محمد قاسم-

قاسم جان صدامو میشنوی؟ از هر طرفی که فکرشو بکنی دنبال راه نفوذه اما بچه ها حسین وار وایسادن

؟؟؟ تا جولان، حدیده… آسمونی شدن اما خط رو نگه داشتن

قاسم! قاسم! قاسم!. قاسم جان! ؟؟؟تجهیزات مون رو تحریم کردن. دارن سعی می کنن حلقه محاصره رو تنگ تر کنن. اینجا خیلی شرایط پیچیده شده. هر روز یه تاکتیک جدید می زنن. از ستون پنجمی ها تا کسانی که بریدن.

اما قاسم جان نیستی ببینی خیلی از این بچه ها رو که دارن فوج فوج خودشون رو به خط می رسونن

قاسم جان می شنوی؟ بچه های فاطمیون و زینبیون اینجا با ما دست دادن و محکم وایسادن

صدامو داری قاسم! صدامو داری؟ جات حسابی خالیه. ؟؟؟؟ گردان تخریب رو یادته؟ یادته بچه ها پشت سرهم دم می گرفتن بهر آزادی قدس از کربلا باید گذشت؟ از کنار مرقد آن سر جدا باید گذشت؟

ما اربعین موقعیت کربلا بودیم. بچه های لشگر از کنار مرقد امام حسین قصد قدس کردن. داریم سنگر به سنگر میایم جلو قاسم!

اگه بگم بابت تک تک شون غبطه می خورم. باورت میشه؟

باورت میشه اینجا با کمترین تجهیزات شب تا صبح بدون اینکه پلک  برهم بزنن تو خط مرد و مردونه دارن با دشمن می جنگن؟

قاسم جان! قاسم جان صدامو میشنوی؟