- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

مراقب سینمای سلطه باشیم/ ماجرای پیام تهدید‌آمیز به یک کارگردان آمریکایی

neshast-solte

به گزارش سوره سینما [1]، در ابتدای این کنفرانس محسن برمهانی مدیر بخش بین الملل این جشنواره گفت: سینمای سلطه به این معناست که چطور قدرت های بزرگ اعمال نظر می کنند تا اهداف خود را پیش ببرند. باید دید که سینمای سلطه یک توهم است یا واقعیت؟ طبیعی است وقتی درباره این مفاهیم با افرادی از سراسر دنیا صحبت می کنیم، باید نظر آنها را در این باره بدانیم.

سپس بوتو کارگردان شیلیایی عنوان کرد: من از کشور شیلی می آیم و حوزه تولیدات من مسایل زیست محیطی و اقلیت های قومی است. باعث افتخار است در این جشنواره و در ایران حضور دارم و با مردم مهربان ایران برخورد کرده ام. این جشنواره نشان می دهد که ظرفیت بالایی دارد.

در ادامه کاسترو کارگردان ونزوئلایی گفت: باعث افتخار است در این جشنواره هستم و باید بگویم پتانسیل این جشنواره در جهان مهم است از مردم خونگرم ایران هم تشکر می کنم اما این نکته را هم اضافه کنم که من قبلا با شبکه های ایرانی کار کرده ام.

وی اظهار کرد: چنین جشنواره هایی بسیار مهم هستند چون به موضوعاتی می پردازند که رسانه های سلطه اجازه پرداختن به آنها را نمی دهد و آثار کسانی که صدایشان به گوش کسی نمی رسد در این جشنواره به نمایش گذاشته می شود. آثار جشنواره بسیار خوب و با موضوعاتی حساس هستند و از شما می خواهم فیلم ها را ببینید.

سپس جیانویتو کارگردان آمریکایی عنوان کرد: من فیلمساز مستقل هستم و خوشحالم که در ایران هستم چون آمریکا و ایران شرایطی ندارند که ما به راحتی به ایران بیایم من با سینمای ایران و فیلمسازان این کشور آشنا بوده ام و فکر می کنم سینماگران ایرانی رو به رشد هستند.

وی افزود: درباره جشنواره فیلم «مقاومت» هم باید بگویم این جشنواره آثاری را از رنج مردم دنیا به نمایش می گذارد؛ موضوعی که توسط رسانه سلطه کنار گذاشته می شود من می دانم فعالیت در چنین حوزه هایی سخت است اما امیدوارم بیشتر شاهد چنین جشنواره هایی باشیم تا رنج واقعی مردم به جهان نشان داده شود. در این جشنواره به عنوان داور ۲۲ مستند با موضوعاتی درباره مسایل روز و مسایل آینده را دیدیم و حس می کنم باید این آثار را تماشا کرد از همین رو از مردم می خواهم این فیلم ها را نگاه کنند.

در ادامه کوهن کارگردان یهودی فیلم «کشتن غزه» بیان کرد: من فیلمساز و مستندساز هستم که مستند «کشتن غزه» را ساختم. به عنوان یک آمریکایی دارد می خواهم بگویم آمریکا سعی دارد مردم ایران را به سلطه خود درآورد با این حال مردم آمریکا در کنار مردم ایران هستند از همین رو باید تلاش کرد به راهی که جشنواره بر آن تاکید دارد ادامه داد.

این مستندساز عنوان کرد: من از جشنواره تشکر می کنم که به مستندسازانی که جان خود را به خطر می اندازند و به موضوعاتی که رنج مردم را نشان می دهد، بها می دهد. خوشحالم که مستند من هم در این جشنواره اکران می شود.

کوهن درباره مشکلش در ورود به ایران از سوی دولت آمریکا عنوان کرد: فشارهایی که دولت آمریکا روی ایران و مردمی که از آمریکا می خواهند به ایران سفر کنند زیاد است و سفر به ایران را بسیار سخت می کند اما در لحظه آخر دوستان جشنواره ترتیبی دادند تا به جشنواره بیایم البته خودم هم فکر نمی کردم بتوانم به ایران سفر کنم.

وی اظهار کرد: به دلیل اینکه من در شبکه های اجتماعی فعال هستم می دانم که در تمام دنیا سعی می شود نشان داده شود که مردم فلسطین می میرند نه اینکه توسط اسراییلی ها کشته می شوند در همین جا باید عنوان کنم پس از ساخت :کشتن غزه» نامه ای از سفارت اسراییل گرفتم که در آن عنوان شده بود من مایه ننگ یهودیت هستم اما در نهایت آنها خواستند این موضوع را ماست مالی کنند و به من گفتند از سوی یک کارمند این نامه به شما ارسال شده است. اسراییل و پیامی که از سفارت اسراییل داشتم نشان از این دارد که اسراییل به خود اجازه می دهد من را مورد توهین قرار دهد اسراییل می خواهد بگوید من نماینده یهودیت هستم و کارهای منفی خود را تبلیغ کند در حالی که اینطور نیست. به عنوان یک خبرنگار آمریکایی باید اضافه کنم دولت آمریکا سعی می کنند ما را در حاشیه نگه دارد و بگوید مسایل فلسطین چیزی نیست که بقیه می گویند برای مثال کشته شدن یک خبرنگار فلسطینی توسط اسراییلی ها بسیار وحشتناک بود اما آمریکا به این موضوع توجهی نشان نداد.

جان جیانویتو اظهار کرد: به عنوان فیلمساز مستقل که از شرکت های تولید فیلم کمکی دریافت نمی کنم سعی کردم آثاری بسازم که نشان دهد چطور آمریکا سعی می کنچند ستم خود را به دنیا دیکته کند در همین رابطه مستندی درباره عراق و ظلم آمریکا بر مردم عراق، مستندی درباره افغانستان و مستندی درباره ظلم آمریکا به مردم فیلیپین ساخته ام.

سپس کاسترو در بخش دیگر از این نشست گفت: به عنوان یک ببینده معتقدم این تنها بهانه است که بگوییم هالیوود تنها مرکز فیلمسازی است من خودم هم خیلی وقت است که فیلم های هالیوودی را ندیده ام و حتی برایم اسکار هم مهم نیست اگر تحقیق کنید متوجه می شوید کشورهای دیگر مثل نیجریه فیلم های خوبی تولید می کنند همچین شیلی که صنعت سینمای خوبی دارد مردم دیگر کشورها فکر می کنند انتخاب دیگری به جز هالیوود ندارند در حالی که اگر مردم تحقیق کنند متوجه می شوند انتخاب های دیگری هم وجود دارد. هالیوود اولین صنعت سینما در جهان نیست چراکه قبل از آن بالیوود وجود داشته و چه بسیار فیلم هم تولید کرده است. هالیوود در صد سال گذشته خط فکری را دنبال کرده که سیاستمداران دیکته کرده اند و نمی شود آن را تغییر داد اما ما باید نگاهمان و انتخابمان را تغییر دهیم و تعیین کنیم که چه ببینیم.

بوتو در همین زمینه اظهار کرد: سلطه‌ای که هالیوود دارد به این صورت است که به جایی می رود که سی آی ای هم نمی تواند و سعی می کند به مسایل فرهنگی نفوذ کند از همین رو ما با مقاومت و ایستادگی باید بتوانیم انتخاب خودمان را عوض کنیم.

کوهن پس از صحبت های بوتو گفت: در آمریکا توییتر و فیسبوک بیشتر طرفدار دارد در حالی که این شبکه ها توسط شرکت های خصوصی ساخته شده و به منافع خود توجه می کنند اما رسانه های سلطه حتی به این شبکه ها هم نفوذ کرده است برای مثال من تبلیغی برای فیلم خود در فیسبوک گذاشتم که توسط این شبکه حذف شد. فیسبوک توسط سازمان هایی همچون ناتو و عربستان ساپورت می شود این کشورها گروه های اندیشه ورز ایجاد کرده اند که فیسبوک را کنترل می کنند و حتی تاب یک تبلیغ را ندارند.

کارگردان «کشتن غزه» توضیح داد: همانطور که می بینید شبکه های اجتماعی توسط افراد قدرتمند احاطه می شوند و آنچه را که می خواهند پیش می برند در حالی که این شبکه ها باید در اختیار مردم باشند.

کوهن ادامه داد: درست است که ما در آمریکا قانون آزادی بیان را داریم و آثاری ساخته می شود که ممکن است موضوعات جالبی داشته باشند اما خط قرمزهایی برای این امر وجود دارد اما وقتی به موضوعات دیگر مثل جنگ سوریه پرداخته می شود خط قرمز محسوب می شود و مردم متوجه این نمی شوند که آمریکا به  گروه های تکفیری کمک می کند.

کاسترو در ادامه صحبت های کوهن بیان کرد: من موافق این هستم که در فیلم ها و سریال های آمریکایی هرچند نقدهایی به سیاست های آمریکا وجود دارد ولی در لایه های زیرین به موضوعاتی اشاره می شود که سلطه آمریکا را ترویج می کند و می گوید آمریکا بزرگترین قدرت است و این نشان می دهد این فیلم ها با مقصود خاصی ساخته می شود در فیلم های هالیوودی همه یهودیان آدم های خوبی هستند اما مردم آمریکای لاتین کثیف نشان داده می شود و این تبعیض همواره در هالیوود وجود دارد بنابراین این سریال ها چیزی نیستند جز دنبال کردن یک خط فکری.

سپس بوتو عنوان کرد: من به عنوان یک تولید کننده اعتقاد دارم کارگردان با قدرت خود می تواند تغییری در آنچه که می خواهد ارایه دهد، ایجاد کند. چرا کارگردان از این قدرت استفاده نکند تا ستم مردم را نشان دهد؟ این در حالی است که بیشترین صدمه به کودکان می رسد و این موضوع به آینده کشورها ضربه می زند.

جیانویتو در ادامه این صحبت های بوتو، اظهار کرد: اظطرار یکی از ویژگی های سینمای متعهد است که سعی می کند رنج مردم جهان را نشان دهد ممکن است این حس وجود داشته باشد که کسی بگوید من یک نفر هستم و چطور می توانم دنیا را تغییر بدهم اما ما باید به وجدان خودمان رجوع کنیم و بگوییم همه ما مسئول هستیم. برای من سینمای متعهد نقشی دارد که بتوانم فاصله فیزیکی را کم کنم و مردم را به آثارم نزدیک کنم.

جیانویتو در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ممکن است در بازگشت به کشورش چه عواقبی  به دلیل  سفر به ایران در انتظارش باشد اظهار کرد: سفرم به ایران ممکن است عواقبی داشته باشد و نتوانم دیگر به کشورم بازگردم اما من اگر به کشورم بازگردم درباره جشنواره و ایران صحبت می‌کنم و این می تواند عواقب خاصی را داشته باشد.

کوهن هم گفت: ما در زمانی زندگی می کنیم که ممکن است آزادی بیان به صورت تئوری در آمریکا وجود داشته باشد ولی در عمل نیست. برای ما مهم است از این فرصت و از این تئوری استفاده کنیم و بر خلاف فشاری که روی ما هست نظرمان را بگوییم اما مسئولیتی که داریم مهمتر از عواقب است.

کوهن درباره ساخت مستندی درباره ایران و تحریم های آمریکا گفت: اولین چیزی که باید بگویم این است که آمریکا به دنبال جنگ علیه ایران است و در نظر دارد ایران را نابود کند. مهم نیست آنها بخواهند یک جنگ فیزیکی داشته باشند همین تحریم هم یک جنگ است و من می خواهم در این مستند نشان بدهم این تحریم ها چه تاثیری روی مردم داشته است. همچنین می خواهم بگویم بر خلاف اینکه آمریکایی ها می گویند ایران مرکز تروریسم است، ایران قربانی تروریسم است و باید این پیام را به مردم جهان برسانیم.

جیانویتو در ادامه صحبت های کوهن گفت: کسانی که تاریخ خوانده اند متوجه می شوند آمریکا اولین ایجاد کننده تروریسم در سطح جهان است.

جیانویتو درباره کارکرد سینمای سلطه عنوان کرد: فیلمسازانی هستند که پیام هایی را که دغدغه آنها است، به تصویر می کشند برای مثال مایکل مور در آمریکا زندگی می کند اما آثاری بر خلاف سیستم سلطه می سازد.‌

کاسترو درباره سلطه صهیونیست ها بر سینمای جهان گفت: اگر منظور سینمایی است که خط فکری اسراییل را دنبال می کند باید بگویم چنین سینمایی به دنبال سود اسراییلی ها از مشکلات منطقه است. با این حال اگر آنها تمام قدرت را هم داشته باشند ما باید از خودمان شروع کنیم و ادامه دهیم. اگر فردی بخواهد حقیقت را بگوید می تواند چنین کاری کند بنابراین ما باید از خودمان شروع کنیم و جشنواره‌هایی مثل جشنواره فیلم «مقاومت» را ترویج کنیم هرچند این مسأله یک روزه به دست نمی آید.

کوهن در ادامه اظهار کرد: باید به تاثیر سلطه رسانه‌ صهیونیستی ها توجه کنیم و مراقب آن باشیم. ما به عنوان یهودیانی که تنها دو درصد آمریکا را تشکیل می دهیم می بینیم که صهیونیست ها تاثیر و نفوذ زیادی در آمریکا دارند. این قدرتی که یهودیان در آمریکا دارند به دلیل تفکر متفاوت و متغیری است که دارند و باعث شده صهیونیسم ایجاد شود. به هرحال یهودیان آمریکا تنها نماینده صهیونیسم ها نیستند بلکه کمپین هایی وجود دارند که منافع آنان را ترویج می کنند و ما باید مراقب آن باشیم‌. تاثیر و نفوذی که صهیونیسم و دیگر کشورها مثل عربستان دارند باعث شده چنین سلطه ای در سیاست آمریکا ایجاد شود.

سپس بوتو در این باره گفت: در قرن بیستم بانک ها قدرت اصلی بودند و سینما را در اختیار داشتند اما ما باید حالا مراقب باشیم.

کاسترو هم عنوان کرد: با تمام تفکری که در این گفتگو وجود داشت باید بگویم باید به جوانان بها دهیم چون آنها کلید تغییر را در دست دارند. ما باید از خودمان آغاز کنیم در سیاست آمریکای جنوبی ما در حال تغییری بودیم ولی متوقف شد و به روز اول بازگشت و دلیلش این بود که افراد انقلابی به گفتگو ادامه ندادند و سعی نکردند انتقاد کنند و این جریان متوقف شد.

جیانویتو اظهار کرد: با چنین جشنواره‌هایی می توانیم سلطه را بشکنیم برای مثال در این جشنواره مستندی وجود دارد که نشان می دهد چطور ذهن آمریکایی ها هدایت می شود اما نحوه تغییر این موضوع جشنواره هایی مثال جشنواره فیلم «مقاومت» و دعوت از فیلمسازان این عرصه است و باید این راه را ادامه داد.