سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳۰ دی ۱۳۹۷ در ۹:۲۹ ق.ظ چاپ مطلب

اختصاص قطعه مشاهیر در امامزاده عبدالله شهر ری

ghete mashahir

بزودی قطعه ای ویژه مشاهیر هنری و فرهنگی فقید کشور در آستان امامزاده عبدالله تهران شکل می گیرد.

به گزارش سوره سینما، امامزاده عبدالله در شهرری از جمله گورستان‌های معروف و قدیمی است که پیش بینی می شود قدمت تاریخی بقعه داخلی آن مربوط به دوره صفوی باشد.

مسئولان اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان ری در نظر دارند بر اساس طرح ساماندهی این امامزاده که با همکاری متولیان آن و مسئولان میراث فرهنگی از چندی پیش در حال انجام است، قطعه ای را ویژه دفن مشاهیر کشور در عرصه فرهنگ، ادب و هنر اختصاص دهند. بر این اساس هنرمندان سرشناس درگذشته با انجام هماهنگی هایی در این قطعه خاکسپاری خواهند شد.

در طرح مذکور، نواقص مشهود بستر صحن ورودی امامزاده عبدالله ضمن حفظ احترام قبور، این روزها توسط چند گروه در حال رفع، زیرسازی و مسطح سازی است تا عبور و مرور زائران راحت تر انجام شود. تاکنون بخش عمده ای از پروسه سنگفرش کردن محوطه انجام شده و درختان مجموعه هم بعد از ۵۰ سال هرس شده اند تا پروژه اختصاص قطعه ای در شأن هنرمندان فقید کشور تکمیل شود و به مرحله اجرا برسد. همچنین در این طرح، با مرمت و رسیدگی به مقبره های متروکه، بازسازی دیوارهای حرم و پاکسازی حیاط از تجمع افراد معتاد، تلاش شده است تا مکانی شایسته جایگاه هنرمندان بنام از دست رفته طراحی و در نظر گرفته شود. قرار است برای اجرایی شدن این طرح با مدیران هنری کشور رایزنی های لازم صورت گیرد.

همچنین حیاط های ۳۷- ۳۶ گانه این آستان که بالغ بر ۱۸ هزار هکتار می شود و بیش از ۸۰۰ آرامگاه قدیمی که در این مساحت قرار گرفته، نیاز به بازسازی و ساماندهی داشته و این اقدامات به صورت شبانه روزی و با سرعت توسط متولیان امامزاده و کارگران تا حد زیادی انجام شده است. به گفته حجت الاسلام منصوری از متولیان امامزاده، در قدم دوم بعد از ایجاد امنیت و انجام نظافت، باید صاحبان این مقبره ها با هماهنگی میراث فرهنگی و کمک شهرداری تهران کاستی های دیگر آنها را برطرف کنند تا معماری محوطه آستان چشم نوازتر شود و سایه برخی آسیبهای اجتماعی فعلی از آنها کنار رود.

در ادامه این مراحل، قرار است با توجه به دفن بودن بسیاری از چهره های فرهنگی و هنری در آستان امامزاده عبدالله شهرری، برنامه هایی برای شناخت هرچه بهتر این مشاهیر طرح ریزی شده و به مرحله اجرا برسد.

یادآور می شود؛ علی‌اکبر شهنازی، عمادالکتاب، علی دشتی، حسین امیرفضلی، ادیب پیشاوری، عباس مهرپویا و … از جمله چهره های حوزه های مختلف فرهنگ و هنر هستند که در این محوطه به خاک سپرده شده اند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>