- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

مهدی جعفری: واکنش مخاطبان «۲۳ نفر» فراتر از انتظارم بود/ کارهای خودم را فیلمبرداری نمی‌کنم

mehdi-jafari

سوره سینما [1]محیا رضایی کلانتری [2] : کارگردان فیلم سینمایی «۲۳ نفر» که سابقه قابل توجهی در فیلمبرداری آثار سینمایی دارد در پاسخ به اینکه چرا کار خود را فیلمبرداری نکرده است، گفت: تا کنون هیچ یک از فیلم هایی که کارگردان شان بودم را فیلمبرداری نکردم چون اعتقاد دارم هر کدام اینها نیاز به صرف وقت و تمرکز بالا دارد و بهتر است یک کدام شان را به بهترین نحو انجام دهم تا اینکه دو مسئولیت را در سطح ضعیف به سرانجام برسانم.

وی افزود: علاوه بر این علی رغم اینکه سال ها پیش مستند «۲۳ نفر» را ساخته بودم و به فضای کار اشراف داشتم اما به قدری پروژه سینمای سنگین بود و سختی های چند جانبه داشت که مجال نمی داد بتوانم چنین ریسکی را بپذیرم. تیم بازیگران جلوی دوربین ما نوجوانانی کم تجربه و البته با تعداد بالا بودند و همین باعث می شد تمرکز اصلی را بر امر کارگردانی بگذارم.

جعفری در رابطه با چگونگی انتخاب این بازیگران توضیح داد: یک ماه و نیم از زمان پیش تولید صرف پیدا کردن این بچه ها گذشت. چون علاوه بر ویژگی های ظاهری و تطابق شان با شخصیت های اصلی داستان؛ مهم بود که حتما لهجه داشته باشند و رنگ صدای شان روی پرده احساس شود و در نهایت  با این بچه ها کار کردیم.

23nafar [3]

وی ادامه داد: اکثر این بچه ها بیشتر از اینکه سابقه نمایشی داشته باشند علاقمند بازیگری بودند و بین اینها کسی که تجربه قابل توجهی در کار سینما و تئاتر داشته باشد کم بود اما با تمرین های مداوم توانستیم در زمان پیش تولید آنها را برای جلوی دوربین آماده کنیم و از آنجا به بعد دیگر هنگام فیلمبرداری و سر صحنه بود که همه چیز شکل می گرفت. البته بچه های با استعدادی بودند و با انگیزه و هوشی که داشتند و همه چیز خیلی زود به مدار عادی بازگشت.

این کارگردان در پاسخ به اینکه چه مسیری از بعد ساخت مستند تا تولید این فیلم سینمایی را طی کرده است، گفت: ۱۳ سال پیش که مستند را ساختم به این فکر کردم که قصه چنان اجزای دراماتیک و پتانسیل بالایی دارد که حتما می تواند برای مخاطب سینمای داستانی جالب توجه باشد. تمام این سال ها به دنبال راهی بودم که زوایه درستی برای این روایت پیدا کنم و از طرفی کنار این ۲۳ نوجوان شخصیت ملاصالح را معرفی کنم.

وی در پایان گفت: تا قبل از نمایش فیلم در جشنواره هیچ تصوری از بازخوردها نداشتم چون هم فیلم درباره دفاع مقدس است و همین مساله به دلیل تولید آثار نه چندان قابل توجه این ژانر؛ بسیاری از مخاطبان را پس می زند و هم اینکه ما حتی یک بازیگر چهره و ستاره هم در فیلم نداریم که مردم برای دیدن شان به سینما بیایند اما در این چند روز به این نتیجه رسیدم که مردم قصه خوب را دوست دارند و تا کنون که استقبال ها فراتر از انتظار من بود.