- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

برگزیدگان هفتمین جشنواره «هنرجوان» معرفی شدند/ بزرگداشت مرتضی اسدی

honare-javan

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از روابط عمومی سپهر سوره هنر، آیین معرفی برگزیدگان و افتتاح نمایشگاهی از آثار منتخب هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی «هنر جوان» سه شنبه ۳۰ بهمن در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

شریفی آل هاشم: ریشه ها و آداب هنری کشور را به جوانان بشناسانیم

سید حمید شریفی آل هاشم دبیر این دوره از جشنواره در سخنانی با بیان این که امشب در واقع افتتاح هفتمین دوره جشنواره است، اظهار کرد: با توجه به این که برگزاری این جشنواره چند سال به تعویق افتاده بود، امیدوارم این دوره آغاز جدیدی برای جشنواره هنر جوان باشد.

وی ادامه داد: خدا را شاکرم که این توفیق را به من داد که از بنیانگذاران جشنواره هنر جوان باشم و برای آغاز دوره جدید هم توفیق خدمت داشته باشم. همچنین از عزیزانی که امکان برگزاری جشنواره را مجددا فراهم کردند، به ویژه از سید مسعود شجاعی طباطبایی و عزیزانمان در معاونت هنری و مسئولان حوزه هنری تشکر می کنم.

این هنرمند پیشکسوت اظهار داشت: سپاس دیگر من این است که حوزه هنری بر اساس نیازی که عرصه هنرهای تجسمی داشته و دارد، زمانی از داشتن فضاهای نمایشگاهی حرفه ای و مطلوب بی بهره بود. به برکت برگزاری جشنواره هنر جوان و حمایت دوستان و مسئولان، فضاهای خوبی برای برپایی نمایشگاه ایجاد شد.

وی درباره دوره های بعدی برگزاری جشنواره هنر جوان نیز گفت: انشاالله این جشنواره سال دیگر به صورت استانی برگزار خواهد شد تا بتوانیم به صورت فعالیت کارگاهی در استان های مختلف هر دو سال یک بار جشنواره را دنبال کنیم و آثار استانی در سال بعدی در جشنواره ملی سرازیر شود.

شریفی آل هاشم افزود: ایجاد و تشکیل هیات علمی مناسب و دبیرخانه دائمی جشنواره از دیگر اتفاقات خوب جشنواره بود. همچنین در این دوره بخش پژوهش و مقاله به دلیل جایگاه مباحث نظری اضافه شد و آغاز این کار لازم بود.

دبیر هنری هفتمین جشنواره هنر جوان با اشاره به اهدافی که برای جشنواره تعریف شده است، گفت: معمولا در جشنواره ها اهداف بلند مدت فراموش می شود، ما تلاش داریم جشنواره هنر جوان این گونه نباشد. یکی از اهداف بلند مدت این خواهد بود که بتوانیم ریشه ها و آموزه ها و آداب هنری کشور را به قشر جوان منتقل کنیم و شناساندن هنرمندان پیشکسوت و شاخص نخستین گام ما در این زمینه بوده است. در این دوره از یک هنرمند شاخص و پیش قراول هنر انقلاب اسلامی تجلیل می کنیم تا آثارش الگویی برای جوانان باشد.

وی با تاکید بر این که آثار تجسمی زمانی بروز و ظهور پیدا می کند که به غیر از هنرمند، عوامل دیگری هم دخیل باشند، عنوان کرد: یکی از این عوامل کسانی هستند که دیده نمی شوند و دوستانی هستند که امور نمایشگاهی را به عهده می گیرند . در حوزه هنری دوستان بسیاری داریم که اگر نبودند آثار هنری دیده نمی شد و یکی از این افراد مهدی مرادی است.

در ادامه از مهدی مرادی مدیر روابط عمومی سپهر سوره هنر به پاس تلاش هایش در حوزه اجرا و برپایی نمایشگاه هفتمین جشنواره هنر جوان تجلیل و تقدیر به عمل آمد.

بزرگداشت مقام هنری مرتضی اسدی

در ادامه ، آئین بزرگداشت مقام هنری مرتضی اسدی هنرمند پیشکسوت هنرهای تجسمی با حضور محسن مومنی شریف، سید مسعود شجاعی طباطبایی و سید حمید شریفی آل هاشم روی صحنه برگزار شد.

مرتضی اسدی در سخنان کوتاهی ضمن تشکر از برگزار کنندگان این مراسم، گفت: خوشحالم که با دو هنرمند و جانباز بزرگ، سید حمید شریفی و سید مسعود شجاعی عزیز سال ها همراه بوده ام.

داریوش حجازی نیز در این مراسم چند قطعه به یاد ماندنی را با نواختن ویولن برای حضار اجرا کرد.

همچنین رسالت بوذری مجری و کارشناس تلویزیون اجرای این مراسم را بر عهده داشت.

در پایان نمایشگاه آثار منتخب این دوره از جشنواره با حضور مسئولان و هنرمندان افتتاح شد.این نمایشگاه تا تاریخ ۲۸ اسفند ماه روزهای شنبه تا چهارشنبه در نگارخانه های اندیشه و ابوالفضل عالی و گالری های شماره ۱ و ۲ خانه عکاسان دایر است.

برگزیدگان بخش های مقاله و پژوهش، پوستر و تایپوگرافی، طراحی، تصویرسازی، کارتون، کاریکاتور و  عکس هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی «هنرجوان» نیز به شرح زیر معرفی شدند:

مقاله و پژوهش

در بخش مقاله و پژوهش لوح تقدیر و جایزه نقدی به بهزاد شیخی از  اردبیل و  جعفر کریمی علون آبادی از اصفهان اهدا شد.

پوستر و تایپوگرافی

در بخش پوستر و تایپوگرافی رشید توشه از  تهران رتبه اول، پویا سرابی از  تهران رتبه دوم و سیدمهردادموسوی از  تهران رتبه سوم را کسب و دیپلم افتخار، لوح تقدیر و جایزه نقدی این بخش را دریافت کردند.

در این بخش همچنین  لوح تقدیر و جایزه نقدی به عرفان غلامی از  اصفهان، پروین بهرامی از اردبیل و حمیده حسین علیزاده  از  تهران تعلق گرفت.

طراحی

در بخش طراحی نیز عباس خنجر از  اصفهان رتبه اول، سیدایمان نوری نجفی از  تهران رتبه دوم و محمدعلی نادری از  بوشهر رتبه سوم هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی هنرجوان را کسب و دیپلم افتخار و جایزه نقدی این بخش را دریافت کردند.

در این بخش همچنین از سه هنرمند جوان، یاسین شوقی از  البرز، سامان جعفری از  لرستان و محسن افروزی  از  تهران با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی تقدیر شد.

تصویرسازی

در بخش تصویرسازی سمیرا بهشتی سولا از  اردبیل رتبه اول، زهرا امینی از  اصفهان رتبه دوم و سیدمیثم موسوی از  تهران رتبه سوم را با دریافت دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی کسب کردند.

همچنین مهری لشکری از  هرمزگان،  بهناز بلوک از هرمزگان و هانیه سلیمانی احمدی از  هرمزگان سه هنرمند جوانی بودند که در این بخش برای دریافت لوح تقدیر و جایزه نقدی جشنواره شایسته شناخته شدند.

کارتون

در بخش کارتون محمود نظری از  همدان رتبه اول، محمد افلاک از  البرز رتبه دوم و سحر فتاح از اصفهان رتبه سوم هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی «هنر جوان» را کسب و دیپلم افتخار ،تندیس جشنواره و جایزه نقدی را دریافت کردند.

همچنین لوح تقدیر و جایزه نقدی این بخش به مبلغ ۵ میلیون ریال به فرشته مقامی از  فارس، محمود آزادنیا از خراسان رضوی و عالیه مظاهری  از  اصفهان اهدا شد.

کاریکاتور

در بخش کاریکاتور هادی اسدی  از  همدان رتبه اول، عارف نیازی از  کرمانشاه رتبه دوم و یاسر خانبرای از  کردستان رتبه سوم و دیپلم افتخار و جایزه نقدی جشنواره را کسب کردند.

همچنین لوح تقدیر و جایزه نقدی در بخش کاریکاتور نیز به میرپیمان احمدی پوری نعیم از  آذربایجان شرقی، محمود نظری از همدان و سیدایمان نوری نجفی  از  تهران اهدا شد.

عکس

در بخش عکس علی(کیارش) کرمی از  همدان حائز رتبه اول، پرویز گلیزاده از  آذربایجان شرقی حائز رتبه دوم و بهنام حیدرزاده جزی از  اصفهان حائز رتبه سوم شناخته شدند و لوح تقدیر و جایزه نقدی نیز به محسن رنگین کمان از  تهران، علی اسدی از کرمان و نگین محمدی فرد  از  اصفهان اهدا شد.

نشان و مدال زنده یاد ابوالفضل عالی(جایزه ویژه)

جایزه ویژه هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی هنرجوان که مدال زنده یاد ابوالفضل عالی بود به علی خارا از  تهران بر اساس آرای هیات داوران تعلق گرفت.

هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی هنرجوان به همت موسسه فرهنگی هنری سپهر سوره هنر با همکاری مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری برگزار می شود.