- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

تئاتر خیابانی می‌تواند چراغ تئاتر را زنده نگه دارد/ بهترین تریبونِ انتقال فرهنگ

shabe-tjeatre

به گزارش سوره سینما [1]، «شب تئاتر» در چهارمین ویژه برنامه خود به مناسبت سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر، شامگاه سه شنبه ۳۰ بهمن، با موضوع «تئاتر خیابانی و دیگر گونه های اجرا» روی آنتن شبکه ۴ سیما رفت. دکتر رحمت امینی در این برنامه میزبان دکتر محمودرضا رحیمی، داور جشنواره و دکتر سامان خلیلیان، مسئول بخش تئاتر خیابانی و دیگر گونه های اجرا بود.

دکتر امینی با اشاره به این نکته که حدود ۵۰ گروه در جشنواره امسال، مربوط به تئاتر خیابانی و دیگر گونه های اجراست، برنامه را آغاز کرد.

اجازه ندهیم تئاتر صحنه ای ملبس شود به تئاتر خیابانی

رحیمی در تعریف تئاتر خیابانی گفت: تئاتر خیابانی یا تئاتر برای خیابان است یا تئاتر در خیابان است. در تئاتر خیابانی بسیار کم از حرف زدن استفاده می شود و چگونه دیده شدن آنها اساسی ترین بحث است. اگر ما صحبت از خیابان می کنیم که با خودش ازدحام و رفت و آمد دارد باید به اینها فکر کنیم و اجازه ندهیم تئاتر صحنه ای ملبس شود به تئاتر خیابانی. بسیاری از تئاترهای خیابانی که می بینیم تئاتر صحنه ای هستند.

خلیلیان در مورد بخش تئاتر خیابانی و دیگر گونه های اجرا توضیح داد: از دوره چهاردهم به بعد این بخش به جشنواره فجر اضافه شده است. نگاه به تئاتر خیابانی، اینکه در چه مکان و فضایی و به چه شکلی قرار است اجرا شود، محل مناقشه است. تمام نمایش های ایرانی مثل معرکه گیری ها و نقالی ها ضرورت اجرا در جای مسقف را ندارند و هدف از اضافه کردن این بخش آوردن اینگونه نمایش های ایرانی به جشنواره بوده است.

معیارهای جدا سازی تئاتر خیابانی و دیگر گونه های اجرا چیست؟

خلیلیان پاسخ داد: تفکیک این دو بخش به دلیل شرایط و امکان اجرایی است که گروه ها نیاز دارند. اطلاق دیگر گونه های اجرا در جشنواره امسال به دلیل شکل اجراهایی است که  درخواست حضور در این بخش را داشته اند. این بخش در سال گذشته با عنوان آف استیج برگزار شد. تئاتر خیابانی در این سالها شکل غالبی به خود گرفته است که بر اساس آن پیش می رود اما دیگر گونه های اجرا نگاهی تازه است.

دیگر گونه های اجرا، بخشی برای جوانان با ایده های نو

رحیمی گفت: ما به این نتیجه رسیده ایم خیلی از اتفاقات داخل صحنه می افتد اما دگرگونه است و قاعده های آمفی تئاتر را به هم می ریزد. دیگر گونه های اجرا بسیار گسترده است. قاعدتا هیچ جشنواره ای نمی تواند برای تمام اینها اسم بگذارد. بکر ،صریح و جوان بودن باعث ایجاد هیجان در این بخش است. میانگین سنی عزیزانی که امسال در این بخش شرکت کرده اند ۲۸ سال است. در واقع این بخشی برای جوانان است. ما باید از اسم ها رها شویم و به محتوا و توانمند سازی این قضیه از درون بپردازیم.

تمام اتفاقات این عرصه بر مبنای کیفیت و رقابت سالم

آیا تنها عده ای خاص در بخش خیابانی می توانند شرکت کنند؟

خلیلیان در پاسخ به این نقد گفت: به هیچ عنوان. امسال دو بخش، آثار تازه می پذیرفت و آنها تئاتر خیابانی و دیگر گونه های اجرا بودند. نزدیک به ۱۹۰ اثر در خواست حضور برای این بخش را داشتند. چگونه این می تواند یک دایره محدود باشد؟ تمام اتفاقات این عرصه بر مبنای کیفیت و رقابت سالم بین درخواست کنندگان بوده است.

تئاتر خیابانی می تواند چراغ تئاتر را زنده نگه دارد

برای تداوم تئاتر خیابانی و ارتزاق هنرمندان آن خارج از جشنواره چه اندیشیده اید؟

خلیلیان پاسخ داد: آینده تئاتر خیابانی و هنرمندان آن آینده ی درخشانی است. در سالیان پیش روی ما این عزیزان تئاتر خیابانی هستند که می توانند چراغ تئاتر را زنده نگه دارند. متاسفانه اداره کل هنرهای نمایشی هیچ بودجه ای برای تئاتر خیابانی تخصیص نمی دهد. خود استاندارها نیز برای استان های خود باید بودجه برای تئاتر خیابانی تخصیص دهند. اما ما نباید منتظر بودجه باشیم. مگر در گذشته گروه ها کاسه گردی نمی کردند؟ کراهتی در این قضیه نیست. همانطور که در حال حاضر نیز گروه های موسیقی خیابانی ما با اقبال روبرو شدند و شهرداری ها باید برای برنامه ریزی ورود کند.

رحیمی گفت: تئاتر خیابانی نوعی خدمت گزاری فرهنگی است و وزارتخانه ها و نهادها باید از آن استفاده کنند. در برخی شهرها مانند مریوان و کیش جشنواره های فرهنگی در حال برگزاری است که بسیار موفق هستند.

تئاتر خیابانی، بهترین تریبون برای انتقال مطالب فرهنگی به مردم

خلیلیان ادامه داد: بهترین تریبون برای انتقال مطالب فرهنگی به مردم تئاتر خیابانی است. نگاه مسئولین به این ضرورت و تعریف بودجه برای آن نیاز است.

رحیمی در مورد بخش دیگر گونه های اجرا گفت: اتفاق بسیار خوبی در حال افتادن در این بخش است. جوانان بسیار خوش نفس و خوش ایده جلو آمده اند. از بحث حافظه و مکان بسیار خوب استفاده می کنند. گروه ها برای پیدا کردن ایده بسیار زحمت کشیده اند.

گزارش از: حامد نیکومرام