- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

جای بازیگر کجاست؟ جلوی دوربین یا مهمانی و مراسم/ تأملی در بیداری غفلت

jaygah-bazigar

سوره سینما [1]محیا رضایی کلانتری [2] : قدیمی‌ها می گویند بازیگری ثمره سال ها تلاش، تمرین و خاک صحنه خوردن است که پله پله موفقیت حرفه ای را تضمین می کند تا ریشه سوابق را استحکام بخشد و فرد را به چهره محبوب مردمی بدل کند. تعریفی که اگرچه همه قبولش دارند اما با روی کار آمدن ابزارهای دم دستی متنوع برای دیده شدن؛ دیگر کمتر کسی از این روش برای محبوبیت بهره می گیرد. تا جایی که در بسیاری اوقات به نظر می رسد بازیگر اولویت هایش از دیده شدن به بازی کردن تغییر یافته است.

قطعا که ظهور و بروز فضای مجازی در تغییر این اولویت نقش بسزایی دارد. کافی است در یک فیلم سینمایی یا سریال نقشی هر چند کوتاه بازی کنید و سلفی های تان را با بازیگران چهره تر در صفحه شخصی خود ( که اگرچه شخصی است اما برای همه قابل رویت است) قرار دهید. کم کم مردم عادی به آن جذب شده و تعداد دنبال کننده ها روز به روز بیشتر می شود. همین رویداد اولین آفت غفلت را در شما بیدار می کند. چرا که قبل از هر تلاشی برای خوب بازی کردن شما دیده شده اید و حرف تان برای عده ای خریدار دارد.

شبکه های مختلف تلویزیونی در اعیاد و مناسبت ها نیز در معرفی این افراد بی تاثیر نبوده اند چرا که غالبا در ویژه برنامه های خود میزبان بازیگران و چهره های مطرح هنری می شوند و آنچه بر همه مسلم است اینکه هدایایی قابل توجه به مهمانان پیشکش می کنند که معمولا از قبل با مهمان هماهنگ شده و در صورتی که مورد رضایتش باشد در برنامه حضور می یابد. بارها در برنامه های مختلف دیده شده گاه بازیگر به خاطر حفظ شان خود و حاضر نشدن در هر مهمانی و مراسمی از شرکت در این ویژه برنامه ها سر باز زده و گاه به دلیل رقم پایین هدیه امتناع کرده است.

در این صورت برنامه سازانی که چاره ای جز دعوت از یک چهره ندارند سراغ افرادی می روند که علی رغم کارنامه بی رمق بازیگری؛ به لطف حضورشان در فضای مجازی می تواند دقایقی بیشتر مخاطب را پای برنامه نگه دارد. این چرخه معیوب بارها و بارها در تلویزیون تکرار می شود و زمانی می رسد که تعداد حضور بازیگر در ویژه برنامه های تلویزیونی چند برابر حضورش در یک فیلم یا سریال بوده است و در واقع بخشی از شهرتش را مدیون همین برنامه های مناسبتی است.

ساز و کار تاسیس شبکه های اینترنتی هم در بوق کرنا کردن این افراد بی تاثیر نیستند. البته همچنان بحث نوع و ارزش هدیه حرف اول را می زند اما این به ظاهر هنرمندان معمولا کمتر سخت گیری می کنند چون برد رسانه ای بیشتر برای شان دارد و همین دست به دست شدن ها در کانال ها و صفحه های پرحاشیه برای شان بیش از بازی کردن در یک فیلم سینمایی متوسط، آورده دارد.

پس از همه اینها حضور در مراسم های تولدهای لاکچری، اکران خصوصی، رونمایی ها و … را از این افراد شاهد هستیم که با لباس های فاخر و عجیب تلاشی مذبوحانه برای دیده شدن هستند. پای ثابت هایی که احتمالا خودشان هم یادشان نیاید آخرین حضور جدی و حرفه ای شان کی بوده ولی آخرین واکنش شان به یک اتفاق نامربوط را همین چند ساعت پیش در صفحه شخصی می توانید مشاهده کنید.