- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

نگاهی به فعالیت‌های تصویری استانی سازمان سینمایی حوزه هنری/ پیگیری ۲۹۴ طرح و برنامه و تداوم پروژه استعدادیابی استانی در سال ۹۷

jafar-hasani

 به گزارش سوره سینما [1]، جعفر حسنی مدیر واحد توسعه فعالیت‌های تصویری استانی سازمان سینمایی حوزه هنری درخصوص عملکرد این واحد در سال ۱۳۹۷ گفت: در ادامه اجرای پروژه استعدادیابی استانی، ۲ طرح سینمایی را به مرحله عقد قرارداد نگارش فیلمنامه رسیده است که در حال حاضر نسخه اول دو فیلمنامه «ساری گل» و «مردان ساحل نمکی» دریافت و مورد بررسی قرار گرفته و نویسندگان در حال انجام اصلاحات و بازنویسی این فیلمنامه­‌ها هستند.

وی افزود: فیلمنامه­ «ساری گل» بر اساس طرحی از حسن قهرمانی توسط یوسف یزدانی به نگارش در آمده است. این فیلمنامه رویکردی خانوادگی ـ اجتماعی داشته و قصه دختری اردبیلی را روایت می‌کند که به یک معلم سپاهی‌ دانشی که از قزوین به روستای آن­ها آمده دل می‌بازد. عشقی که به سرانجام نرسیده اما مسیر زندگی دخترک را تغییر می­دهد. این قصه بر اساس روایتی معروف و بومی که تبدیل به شعر و اسطوره شده به نگارش در آمده است.

حسنی در ادامه خاطرنشان کرد:  فیلمنامه «مردان ساحل نمکی» نیز بر اساس طرحی از علی مردمی توسط اکبر روح علمداری به نگارش درآمده است. این قصه نیز خانوادگی ـ اجتماعی بوده  و می‌کوشد با لحنی طنز به ضرورت پذیرش تغییرات در زندگی و درک متقابل نسل‌ها بپردازد.

وی ضمن اشاره به تعداد برنامه های ثبت شده در سامانه جامع مدیریت برنامه ها اذعان داشت: واحد توسعه فعالیت‌های تصویری استانی سازمان سینمایی حوزه هنری با بررسی طرح ها و فیلمنامه­های تولیدی و برگزاری نشست­ها و جلسات آموزشی، نقد و تحلیل فیلم و کارگاه­ها  تاکنون موفق به ثبت  مجموع  ۲۹۴ برنامه در سامانه جامع مدیریت برنامه ها شده که از این تعداد ۲۷۹ برنامه تایید، ۹ برنامه مشروط و ۶ برنامه مردود شده است. همچنین ۹۶ طرح و فیلمنامه‌های درحال تولید در استان‌ها  را مورد بررسی قرار داده است.

گفتنی است بررسی  ۱۲ طرح و فیلمنامه‌های مربوط به ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی از دیگر فعالیت های این واحد است که از این تعداد ۶ اثر تایید، ۱ اثر مشروط و ۵ اثر مردود شده است.

مدیر واحد توسعه فعالیت‌های تصویری استانی سازمان سینمایی حوزه هنری بررسی و بازبینی  ۲۶ فیلم داستانیِ کوتاه، مستند، داستانی بلند، انیمیشن  ساخته شده در مراکز استانی حوزه‌هنری و رتبه بندی آثار را از جمله فعالیت های این واحد معرفی کرد و ادامه داد:  شرکت در سمینار سراسری معاونین فرهنگی مراکز استانی در استان اصفهان، برگزاری کارگاه آموزشی مجازی ۶ ماهه در رشته فیلمنامه نویسی و تولید برای فیلمسازان استان قم، برگزاری کارگاره آموزش اهداف و دورنمای تولید در استان بوشهر، برگزاری ۲ کارگاه فیلمنامه و انیمیشن در استان سمنان (شاهرود)، شرکت در جلسات هماهنگی دبیران کارگروهای هنری اداره کل اموراستان­ها به صورت هفتگی، برگزاری سمینار فصلی امور استان­ها در تیر ماه، مصاحبه و گفتگو با مسئولین هنرهای تصویری استان­ها به منظور بررسی صلاحیت فنی آن­ها برای مسئولیت واحد تصویری نیز از دیگر فعالیت های یکساله واحد توسعه فعالیت‌های تصویری استانی سازمان سینمایی حوزه هنری است.