سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۹:۱۰ ق.ظ چاپ مطلب

آلبوم موسیقی «درگیسوی او پیچید» در شهرکتاب فرشته رونمایی می‌شود

dar gisooye ou pichid

آلبوم گروه موسیقی «نقش» به نام «درگیسوی او پیچید» به آهنگسازی امیر شریفی و به خوانندگی مجتبی عسگری، در شهرکتاب فرشته رونمایی می‌شود.

به گزارش سوره سینما، آخرین آلبوم گروه موسیقی «نقش» با تمرکز بر موسیقی کلاسیک ایرانی با نام «درگیسوی او پیچید» به آهنگسازی امیر شریفی و به خوانندگی مجتبی عسگری،  دهم اردیبهشت ماه ساعت ۱۹:۳۰ در شهرکتاب فرشته رونمایی و روانه­ بازار نشر خواهد شد. دراین آئین رونمایی، دکتر ساسان فاطمی استاد دپارتمان موسیقی دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران به تفصیل از خصوصیات این آلبوم سخن خواهد گفت. این اثر پس از آلبوم­های “چهارسو” و “برافشان” و “حُزّان” که تمام آنها نیز توسط انتشارات ماهور منتشر شده است، چهارمین آلبوم مستقل گروه نقش است که در هشتمین سال فعالیت مستمراین گروه تولید و درقالب دو لوح فشرده با یازده­ قطعه­ عرضه می‌شود.

در لوح فشرده اولِ این اثر، گروه نقش به لحاظ استفاده ازعناصرِ ایجادِ فرم، ادوار ایقاعی، تلفیق شعرو موسیقی، پرهیز از بداهه­خوانی و بداهه­نوازی وطراحی و ساخت بسیار دقیق آوازها و جواب آوازها،بالابردن چگالی مدال درهر قطعه و درکل اثر، به وضوح از مرزها و زیبایی شناسی رایجِ قاجاری در موسیقی دستگاهی فراتر می­رود.این عبور آگاهانه از مرزهای مستحکم و تثبیت شده­ی موسیقی دستگاهی با نیت احیای امکانات فراموش شده­ی موسیقی کلاسیک پیشاقاجاری با رجوع به امکانات ثبت شده در رسالاتِ سنتِ موسیقایی دوره­ی تیموری-صفوی صورت پذیرفته است. از این رو اکثر قطعات سی­دی اول، در سیاقِ نوینِ موسیقی کلاسیک ایرانی موسوم به “جنبش نئوکلاسیک” جای می­گیرد.

قطعات لوح فشرده دوم این مجموعه بیشتر با بهره­گیری از امکانات بالقوه و بالفعل موسیقی دستگاهی ساخته شده است. این قطعات، با رجوع به دو منبع اصلی: یکی امکانات بالقوه درباطن نظام دستگاهی و دیگری فرم­های موجود در ادبیات کلاسیک ایران، در پی گسترش هرچه بیشتر مواد و مصالح قابل استفاده در ساخت قطعات است.

شهر کتاب فرشته در خیابان شریعتی پائین­تراز پل صدر پلاک ۱۶۷۱ واقع شده است.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>