سوره سینما: مراسم نکوداشت زندهیاد «امیر قویدل» فیلمساز کشورمان با حضور جمعی از سینماگران مدیران فرهنگی کشور عصر چهارشنبه گذشته در سالن آمفی تئاتر محل برگزاری نمایشگاههای دائمی شهرداری تهران در پارک گفتگو برگزار شد
در این مراسم که به همت مجمع هنرمندان خراسانی و معاونت فرهنگی هنری شهرداری ترتیب داده شده بود، محبوبه بیات بازیگر با سابقه سینما، تئاتر و تلویزیون اجرای آن را بر عهده داشت و در علاوه بر ایراد سخنرانی های متعدد، برخی سینماگران حاضر در گفتگو با سوره سینما به اظهار نظر درخصوص شخصیت این فیلمساز برجسته کشور پرداختند
* محبوبه بیات: قویدل روح بزرگی داشت
محبوبه بیات ضمن اعلام این مطلب ابراز کرد: قویدل یکی از گلهای خوش رایحهی هنر بود که همواره سعی در استحکام و اتصال بیشتر دوستیها و مودتها داشت. وی در ادامه قویدل را فردی ساعی و کوشا خواند که با پیگیری و پشتکار فراوان به آرزوهایش جامعه عمل پوشاند. بیات، قویدل را فردی احساساتی، رومانتیک، نوستالژیک و عاشق حرفهاش توصیف کرد که با وجود این که در محضر زندهیاد ساموئل خاچیکیان تعلیم دیده بود اما فقط مقلد و کپی کار صرف نبود و با خلاقیتی که داشت، به سبک خاص خود رسیده بود و به عنوان کارگردانی صاحب سبک در سینما شناخته میشد.
*جعفری: قویدل یکی از ستارگان پر فروغ سپهر هنر خراسان و از مفاخر هنر ایران است
مدیر کل حوزهی ریاست سازمان صدا و سیما با اعلام این مطلب بیان کرد : قویدل صاحب شخصیتی چند لایه و روحی متلاطم و لطیف بود. جعفری در ادامه ابراز امیدواری کرد که شاگردان مرحوم قویدل کارهای نیمه تمام ایشان را به پایان برسانند و راه ایشان را ادامه دهند. وی تصریح کرد: قویدل الگوی دوست داشتنی و مناسبی از هنر دینی، هنر استقامت و هنر حق جویی بود و همچنین سر مشق کاملی برای همهی کسانی که میخواهند به قلههای بلند افتخار برسند. جعفری تاکید کرد که ارادت قویدل به حضرت علی بن موسی الرضا (ع) همواره در تمام مراحل زندگی آن مرحوم موجبات تعالی و ترقی وی را فراهم میکرد.
* مهدی مسعود شاهی: قویدل با آثارش در بحرانیترین شرایط فرهنگی، ادامهی حیات سینما را ممکن ساخت
مسعود شاهی نمایندهی معاونت سینمایی وزارت ارشاد و دبیر بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر ضمن اعلام این مطلب در ادامه سخنانش، خود و قویدل را همسنگرانی خواند که در کنار هم در یک جبهه به مبارزه میپرداختند. وی همچنین اضافه کرد: فیلم «خونبارش» در زمان اکرانش بسیار برای پیشبرد فرهنگ و هنر مثمرثمر واقع شد و در واقع نشانی از توانایی و دانش سینماگران ایرانی برای تولیدات سینمایی متعهدانه و هنرمندانه بود. مسعود شاهی در پایان تأکید کرد: قویدل همواره دلش با امام و رهبرش بود و آثار آن مرحوم به خوبی مؤید این نکته است.
* لیلا بوشهری: جالب توجه است که قویدل کار حرفه ای در سینما را با «مرگ در باران» آغاز کرد و آخرین اثر وی «بار هستی» است
این بازیگر سینما و تلویزیون قویدل را بزرگمردی والا توصیف کرد که همواره از او رقیقترین و لطیفترین و زیباترین احساسات انسانی را به خاطر دارد. وی در ادامه عنوان کرد که قویدل همزمان آمیزهای از احساسات و عواطف مختلف بود که در عین حال که میخندید، بغض داشت.
* غلامرضا موسوی: گزیده کاری از ویژگیهای بارز قویدل بود
این تهیهکنندهی سینما ضمن اعلام این مطلب از مجمع هنرمندان خراسانی که پیش از فوت «امیر قویدل» نیز از او تجلیل کرده بودند سپاسگزاری کرد. موسوی در ادمه قویدل را هنرمندی خواند که بصورت جدی تئاتر کار میکرد و بدون کمک کسی وارد سینما شد و کار مبتذل هم نساخت. وی همچنین افزود: آثار قویدل قابل دفاع هستند و باید کارهای او را در ظرف زمان دید و ارزیابی کرد. وی تاکید کرد : فیلمی مانند «ترن» فیلمی برای تمام زمانهاست و یا فیلم «برنج خونین» که در زمان اکرانش به نوعی آبروی سینمای ایران محسوب میشد.
* راما قویدل: پدر من قهرمان و مظلوم بود
«راما قویدل» پسر مرحوم «امیر قویدل» عنوان کرد که پدرش دوران نوجوانی خود را در شرایطی سخت و دشوار سپری کرده و با تلاش و کوشش بسیار به سینما راه یافته بود. وی افزود: پدرم همواره به من توصیه میکرد که به سراغ کارگردانی نروم چراکه شاید سختیهای موجود در این حرفه را تاب نیاورم اما زمانی که فیلم دوم مرا دید به من گفت که من به تو افتخار میکنم و مطمئنم که تو میتوانی در این حرفه موفق شوی. وی تصریح کرد: پدرم تا آخرین لحظات حتی زمانی که بر روی تخت بیمارستان هم بود میخواست کار کند و به آینده امیدوار بود. «سینا قویدل» پسر دیگر آن مرحوم دو توصیهی پدرش را اینگونه بیان کرد: اول اینکه پدرم همیشه از ما میخواست دل کسی را نشکنیم چراکه این عمل امری غیر قابل جبران است و دوم این که کاری را انجام ندهیم مگر این که واقعاً عاشق آن کار باشیم.
