- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

نخستین جشنواره «تصویر صادرات» برگزار شد/ آغاز نهضت تجاری‌سازی هنر و ارز آوری محصولات دیداری و شنیداری

tasvire-saderat

به گزارش سوره سینما [1]، محمد رضا مودودی سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران در نشست نخستین جشنواره تصویر صادرات با رویکرد صنایع خلاق با اشاره به اینکه جمعیت و جغرافیا ایران حدود یک و دهم درصد جمعیت و جغرافیا جهان است، گفت: سهم صادرات غیر نفتی تنها سه دهم درصد است.

وی افزود: برخی ۲۰ سال تصور داشتند تنها کالا نفت ارز آور است اما امروز شاهد هستیم میزان ارز آوری کالاهای غیر نفتی مانند محصولات فرهنگی و هنری به مراتب از نفت پیشی گرفته است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهارداشت: آنچه امروز می توان به روی ارز آوری آن حساب ویژه کرد، بهره گیری از ظرفیت های هنر برای صادرات محصولات و آثار این عرصه است.

مودودی درادامه، موسیقی، هنرهای نمایش، سینما، هنرهای تجسمی، تئاتر، انیمیشن و… را از جمله ظرفیت های عرصه هنر دانست و گفت: حوزه دانش بنیان نیز می تواند برای کشور ارز آوری فراوانی را به همراه داشته باشد جمهوری اسلامی ایران در عرصه نانو تکنولوژی در رتبه چهارم جهانی قرار دارد که بسیار ارز آور است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران در عین حال گفت: تجاری کردن محصولات نانو تکنولوژی زمان گیر نیست و می تواند به سرعت تبدیل به تجاری سازی شود.

مودودی همچنین با اشاره به اینکه در دوره‌ای هنگامی صحبت از امپراتوری می‌شود، شاخص‌های نظامی و ذخایر طبیعی تنها مد نظر بود، افزود: آن دوره امپراتوری زر و زور و یا بانک و تانک بود اما امروز امپراطوری به کشورهایی محسوب می‌شود که برندهای تجاری دارند.

عضویت نداشتن ایران در سازمان‌های کپی رایت منجر به غارت آثار فرهنگی می‌شود

سید ضیا هاشمی دبیر شورای عالی تهیه کنندگان با اشاره به این هروزه فیلم‌ها در شبکه مختلف در خارج از ایران پخش می‌شود چون ما جز قوانین کپی رایت نیستیم.

وی گفت: محدودیت‌هایی که در عرصه فیلم سازی داشتیم سبب ابتکارات زیادی شده و همچنین ایران در حوزه ساخت فیلم‌های انسانی در رتبه خوبی قرار دارد. که می تواند بازار خوبی در کشورهای چین و هند می‌توانیم برای این نوع فیلم‌ها داشته باشیم.

مرتضی رزاق کریمی نایب رییس خانه سینما با اشاره به اینکه فیلم سازی پس از انقلاب رشد و پیشرفت داشته است.

وی افزود: از سه دهه قبل اروپا تولید فیلم منطقه‌ای و جهانی را آغاز کرد ولی ما امروز به دلایل اقتصادی، امنیتی و قوانین از این امر محروم هستیم.

رزاق زاده گفت: سالانه ۷۰, ۸۰ فیلم سینمایی و ۱۰۰۰ فیلم مستند ساخته می‌شود که تنها یک تا دو درصد به بازار جهانی راه پیدا می‌کنند.

وی اضافه کرد: حدود نیمی از فیلم‌های مستند توسط بخش خصوصی انجام می‌گیرد.

نایب رییس خانه سینما درباره تحریم‌ها گفت: بسیاری از آثار هنری ایران که حایز رتبه و جایزه در جشنواره بین المللی می‌شوند بخاطر تحریم‌ها نمی‌توانند موفق به دریافت جوایزشان شوند.

وی افزود: ظرفیت سینمای ایران بسیار ارز آور است و می تواند جای درآمدهای نفتی را بگیرد.

علی رضا رییسان کارگردان و تهیه کننده سینما گفت: ایران جز ۱۰ کشور تولید کننده فیلم و سریال است در بخش خدمات محسوب می‌شوند و شامل صنعت نمی‌شود، که ایراد بزرگی است و به دلیل قرار گرفتن در بخش خدمات نمی‌تواند از مواهب صادرات استفاده کند.

وی با اشاره به اینکه سهم آمریکا از تولیدات سینما جهان ۷۰ درصد است، گفت: و سی درصد بقیه سهم دیگر کشورها است که ایران در آن سهمی ندارد.

رییسان اضافه کرد: حدود ۶ میلیون ایرانی در اروپا و آمریکای شمالی زندگی می‌کنند که می تواند بازار خوبی برای سینما ایران باشد که در حال حاضر بی بهره هستند.

وی گفت: بسیاری از این افراد از روی ناچاری از روی شبکه‌های خارجی این فیلم‌ها را با کیفیت پایین می‌بینند که می توان با اجاره کردن سالن‌های سینمایی در آمریکا و اروپا بازاری برای این افراد باشد.مدیر اسبق خانه سینمای کشور هم در ادامه این نشست با اشاره به تجربه فیلم سازی خود در دوران گذشته ،‌گفت: هموراه با برخ یموانع و مشکلات درراه فیلم سازی و دیگر موارد مواجه می شدیم اما از آنجائیکه آن زمان مسئله سینما برای کشور مهم و جایگاهی داشت بلافاصله و در کمترین زمان ممکن مشکلات برطرف می شد.

محمدمهدی عسگرپور به تدوین و نگارش طرح صنفی سینما اشاره کرد و گفت: بعد از ارائه این طرح به ما گفتند که باید عنوان را به نظام صنفی هنر تغییر دیهد که ما نیز این کارو کرده و مجدد ارائه کردیم اما از ان پس دیگر هیچ خبری نه از مصوبه شد و و نه از طرح.

این کارگردان پیشکسوت کشور تصریح کرد: مشکل اصلی کشور ما این است که سینما را در قد و اندازه این سینمای فعلی می خواهند نه کمتر و نه بیشتر… لذا بنظرم من باید از مسئولان حوزه فرهنگ و هنر و دست اندرکاران این بخش انتظاری مضاعف داشت و به داشته ها بسنده کرد.

در ادامه این نشست شمارکثیری از هنرمندان عرصه های مختلف موسیقی، تئاتر، سینما، هنرهای نمایشی، توزیع کنندگان محصولات فرهنگی وهنری درعرصه بین الملل و… نیز به ارائه نقطه نظرات، بیان انتقادات و پیشنهادت خود پرداختند.

در پایان این نشست با توافق حاضران مقرر شد درآینده نزدیک نشست های تخصصی در کارگروه های مختلف برگزار شود.