سوره سینما:فیلم سینمایی «آناهیتا» با سوژه علمی که در سینمای ایران تازگی داشت،مورد توجه مخاطبین عام هم قرار گرفته است.
به گزارش پایگاه تحلیلی،خبری سوره سینما:نشست مطبوعاتی فیلم سینمایی آناهیتا با حضور عوامل فیلم در سینما مطبوعات برگزارشد.
بنا بر این گزارش در این نشست عزیزالله حمید نژاد(نویسنده فیلمنامه،تهیه کننده،کارگردان)،محمود محمدطائفه(مدیرتولید)،محمود خرسند(صدابردار)،بهزاد گزاری(طراح صحنه ولباس)،حضور داشتند.
در ابتدای نشست عزیزالله حمید نژاد در مورد چندین مسئولیت اش در این فیلم گفت: دلیل اینکه من هم نویسنده کار بودم وهم تهیه کننده وهم کارگردان،این بود که این نوع فیلم ها در سینمای ایران به دلیل ریسک پذیری اش کمتر مورد استقبال قرار می گیردوتنها راهی که برایم باقی مانده بود این بود که خودم این مسئولیتها را به عهده بگیرم.
وی در ادامه در باره فاصله ای که بین آخرین ساخته اش(اشک وسرما)واین فیلم بوجود آمده بود توضیح داد: در این مدت من بر روی یک موضوع تاریخی کار می کردم که این مطالعات همچنان ادامه داردوهنوز به نتیجه مطلوب نرسیده ام وگرنه حتما روی آن موضوع کار می کردم.
محمود محمد طائمه در ادامه درباره همکاری اش با حمید نژاد گفت: من ۱۷ سال پیش افتخار همکاری با عزیزالله حمید نژاد را در فیلم “حور در آتش” داشتم و دوباره این سعادت در فیلم”آناهیتا” تکرار شد.
افسانه ناصری ،بازیگر نقش یک پرستار در فیلم “آناهیتا” نیز درباره همکاری اش در این فیلم گفت:قبل ازاینکه از حمید نژاد تشکر کنم باید از “مهرشاد کارخانی” که معرف من بود به حمیدنژاد تشکر کنم.
نرگس محمدی بازیگر نقش “مهر ناز ” در ادمه این نشست درباره سابقه کاری خود وآشنایی با حمید نژاد گفت: این دومین فیلم سینمایی بود که من در آن ایفای نقش می کردم ومن نیز از طریق” مهرشاد کارخانی” معرفی شدم.
محمود خرسند ،صدابردار “آناهیتا” در مورد کارتوضیح داد:این فیلم به خاطر موقعیت لوکیشن چه در مترو وچه در جنوب شهر دارای شرایط سخت صدابرداری بود،ولی با صبر ومدیریت خوب حمید نژاد این کار به نحو احسن انجام شد.
حمید نژاد در مورد هدف خود از ساخت این فیلم اینگونه اظهار داشت: پیام فیلم باید توسط خود فیلم به مخاطب القا شود ولی من به عنوان نویسنده مفهوم این شعررا هدف قرار دادم که “ما سمیعیم وبصیریم وخوشیم با شما نا محرمان ما نا خوشیم”
کارگردان آناهیتا درباره استفاده از مشاوره در فیلم ومطالعه درباره این موضوع بیان کرد:قطعا چنین سوژه ای را نمی توان بدون علم وآگاهی کار کرد و من هم کتابهایی که مطالعه کردم من را متقاعد کرد روی این موضوع کار کنم.
حمیدنژاد در ادامه درباره نیاز فیلم به تدوین مجدد افزود:احساس می کنم این فیلم نیاز به فشرده تر شدن دارد زیرا یکی از علت ها این است که چون سوژه علمی است و تماشاچی به این نوع فیلمها عادت ندارد و می توان گفت که ذائقه مخاطب ایرانی عادت به فیلمهای ساده و روان دارد و این فیلم برعکس آن موضوعات با یک مخاطب باحوصله سروکار خواهد داشت.
من این فیلم را در دو سانس با مخاطب عادی دیدم که تا پایان فیلم تحمل کردند ولی باز احساس می کنم فیلم نیاز به فشرده تر شدن دارد.
وی در مورد انتخاب این سوژه افزود: من معتقدم فیلمساز باید همیشه کار جدید داشته باشد ولو اینکه کار ضعیف تر شود.
من فکر می کنم در سینمای ایران و دنیا چنین فیلمی با این سوژه تاکنون ساخته نشده بود.
حمیدنژاد درباره دلیل خود برای جنایی کردن فیلم گفت:اگر فیلم جنایی نمی شد کسی فیلم را تا آخر نمی دید و من برای تحمل مخاطب نیاز به یک درام پردازی داشتم یک موضوع خشک علمی برای مخاطب جذاب نبود.
کارگردان “اشک و سرما” درباره حضور میترا حجار با توجه حاشیه هایی که برای این بازیگر وجود داشت افزود:بعضی ها با تنگ نظری های خاصی به ماجرا نگاه می کردند و تلاش می کردند که این اتفاق نیفتد و حتی به من اصرار می کردند که این کار را با توجه به اینکه شروع کرده بودم ادامه ندهم و من نمی توانستم در اواسط کار یکی از عوامل را که بازیگر محوری فیلم بود کنار بگذارم این مشکل با حمایت مسئولین به طور کامل حل شد.
وی در مورد استفاده ترانه “فرهاد” در متن فیلم خاطرنشان کرد:ما باید ببینیم این ترانه را چه کسی می شنود استاد دانشگاه یک موسیقی را گوش می کند و یک کارگر ساده یک موسیقی را. موسیقی که در متن فیلم به گوش می رسید در ماشین قباد که همان متهم است شنیده می شود و چون ماجرایش دلسوختگی خاصی دارد ترانه ای که می شنود به جاست.
حمید نژاد درباره درک مخاطب عام از سوژه این فیلم گفت:درسینما فلسطین و آفریقا با مخاطب عام فیلم را دیدم که تا آخر تحمل کردند وفیلم را تماشا کردند وموضوع برایشان قابل درک بود.
خرسند درباره نقش صداگزاری در فیلم گفت: جای علویان (صداگذار)فیلم خالی است .این فیلم جای صداگذاری وفضا سازی داشت که تا حدودی انجام شد.تصاویر خاصی مثل آب شدن یخ یا حرکات مولکولهای آب با صداهایی که گذاشته شده بود باعث شد تا مخاطب ارتباط خوبی برقرار کند.
در پایان بهزاد گزاری درباره طراحی صحنه ولباس گفت: در این کار حجم دکور زیاد بود وتنوع لباس وجود داشت؛ما هیچ صحنه ای را نداریم که در دکور آن دست نبرده باشیم وتمام این ها طراحی شده بود وباعث شد این فیلم یک تجربه خوب ومتنوعی برایم باشد.
شایان ذکر است این نشست با مدیریت رضا استادی برگزار شد.
