- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

بررسی نظریه رمزگذاری در برنامه تلویزیونی «چرخ»

charkh

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از روابط عمومی شبکه چهار سیما، در این برنامه حافظ آهی مجری «چرخ» با دکتر محمدامین شکراللهی، ریاضیدان، استاد دانشگاه پلی‌تکنیک سوییس و برگزیده‌ی دومین دوره‌ی جایزه‌ی مصطفی(ص)، درباره‌ی نظریه رمزگذاری و کاربردهای آن در دنیای ارتباطات گفت‌وگو خواهد کرد.

در این نظریه، یک کد فواره‌ای می‌تواند با استفاده از چند داده جریان نامحدودی از داده‌های خروجی ایجاد کنند؛ به این صورت که هر مجموعه‌ای از این داده‌ها با اندازه‌ی کافی می‌توانند جهت بازیابی داده‌های اولیه مورد استفاده قرار گیرند. الگوی کد فواره‌ای دارای کاربردهای متعددی است، از جمله مخابرات ماهواره‌ای، انتشار اطلاعات، تلویزیون ماهواره‌ای، انتقال بی‌سیم داده‌ها، مخابره‌ی چندفرستنده‌ای،‌ شبکه‌های نظیر به نظیر و کاربردهای بسیار دیگر. دکتر شکراللهی همکار مخترع در اختراع «کدهای گردبادی» و مخترع اصلی «کدهای رپتور» است. در پی فعالیت‌های ایشان در طراحی و ساخت کدهای رپتور و فواره‌ای، در سال ۲۰۰۷ جایزه‌ی جهانی اریک سامنر از سوی مؤسسه‌ی مهندسان برق و الکترونیک به پاس کمک‌های بی‌بدیلش در حوزه‌ی ارتباطات و همچنین در سال ۲۰۱۲ مدال ریچارد همینگ که از معتبرترین جایزه‌های این موسسه است به او اعطا شد.

در بخش دیگری از برنامه، مائده‌ گیوه‌چین، کارشناس دیجیتال «چرخ»، مهم‌ترین خبرهای این روزهای دنیای دیجیتال را بررسی خواهد کرد. گزارشی از آزمایشگاه میکروسکوپ الکترونی دانشگاه امیرکبیر یکی دیگر از بخش‌های پنجاه‌ویکمین قسمت «چرخ» خواهد بود.

مجله‌ی تصویری «چرخ» مهم‌ترین رویدادهای علم و فناوری و مسائل روزمره‌ی زندگی را با نگاهی تخصصی و به‌زبانی ساده و با حضور کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان بررسی و واکاوی می‌کند.

«چرخ» روزهای، یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه، از ساعت ۱۹ به‌صورت زنده از شبکه‌ی چهار پخش می‌شود. مجری «چرخ» حافظ آهی است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی «چرخ» را بر عهده دارند.