- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

گسترش بستر‌های گفتمانی در سازمان سینمایی حوزه هنری

sazman-cinemayee-hozeh

سوره سینما [1] – حوزه هنری به نظر می‌رسد در ماه‌های اخیر پوست انداخته است. توسعه و گسترش بستر‌های گفتمانی و ایجاد فضایی برای تعاطی افکار و اندیشه‌ها و آرا و سلایق در حوزه‌های فکری و مبانی فرهنگ، هنر و رسانه اتفاقی است که این ماه‌ها و هفته‌ها در این نهاد انقلابی شاهدیم. موضوعی که بسیار حیاتی و اساسی است و جامعه فرهنگی و هنری بیش از گذشته بدان نیاز دارد.

در دنیای امروز با تکثر و وفور هجمه رسانه‌های شنیداری و دیداری این ضرورت اجتناب ناپذیر است؛ و راهبرد حوزه هنری بسیار درست و هدفمندانه است.

این ظرفیت جدیدی که در حوزه هنری و در بخش سینمایی این نهاد انقلابی ایجاد شده قطع به یقین، یک افق و گشایش تازه است. البته این عرضه چالش‌ها و مشکلات خاص خودش را در پی دارد. نشست‌ها،  پیرامون مهم‌ترین و چالشی‌ترین موضوعات و مباحث سینمای ایران با رویکرد پژوهشی و تحلیلی و با هدف تبیین وضعیت، ترسیم افق‌ها و نیاز‌های سینما در غفلت بسیاری از مراکز و دستگاه های فرهنگی در این نهاد طراحی شده است.

برگزاری نشست‌های تبیینی با حضور دکتر حسن عباسی، طراحی برنامه سینماگپ با حضور و همراهی صاحب نظران و اساتید سینما، برنامه سینما پاتوق برای میدان دادن به جوانان فیلمساز و در کنارش پیش بینی نشست‌ها و میزگرد‌های تحلیلی و پژوهشی از جدی ترین تحرکات مبنایی است که در حوزه هنری در حال انجام است.

موضوعاتی چون: تحلیل خانواده در سینمای ایران»، «بررسی سینمای مستند»، «تحلیل خط و مشی‌های فرهنگی و رسانه‌ای کشور»، «ظرفیت شناسی مخاطب در سینمای ایران»، آسیب شناسی سینمای دفاع مقدس با عنوان «سینما و دفاع مقدس»، «بررسی جایگاه حوزه هنری در سینمای ایران»، «جشنواره فیلم فجر؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» همچنین «ارزیابی پخش بین‌الملل سینمای ایران»، «جوان‌گرایی در سینما»، «چالش نظارت در سینمای ایران»، «بررسی زبان فارسی در تولیدات سینما و تلویزیون»، «سینما و دیپلماسی فرهنگی»، «سینمای کودک و ترسیم افق‌های پیشرو»، «چالش سینمای دفاع مقدس» از جمله موضوعات بررسی شده در این نشست‌ها است.

طراحی برنامه‌هایی چون: «شوکران» و «نقد سینما» در فضای رسانه ملی در کنار ایجاد شرایط برای هم افزایی مجموعه‌های فرهنگی انقلاب رهآورد اتفاقات تازه در حوزه هنری است.

این رویکردی است که سازمان حوزه هنری برای واکاوی و تحلیل وضعیت و ارائه راهکار برای رفع معضل انسداد در سینمای ایران در دو ساله اخیر در پیش گرفته است – طرح‌هایی چون «سینماپاتوق» و میزگرد‌های تخصصی و نشست‌های مناظره تحت عنوان «سینما؛ گفتمان فرهنگی» با حضور بیش از ۱۰۰ سینماگر و منتقد دقابل تمجید است.

پوست اندازی سازمان سینمایی حوزه هنری را باید به فال نیک گرفت و ثمرات و دستاورد‌های آن بدون شک، برای جامعه فرهنگی و سینمایی کشور خواهد بود.

منبع: جوان آنلاین [2]