سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۳ آذر ۱۳۹۸ در ۱:۴۵ ب.ظ چاپ مطلب

برگزاری سومین شب «طراحان ایده» با حضور خسرو سینایی

tarahan-ideh

سومین شب «طراحان ایده» با حضور خسرو سینایی در خانه‌ همایش برگزار شد.

به گزارش سوره سینما، شب گذشته، دوازدهم آذرماه، «خانه‌ همایش» میزبان «طراحان ایده» بود؛ رویدادی که با حضور بسیاری از فعالان و حرفه‌مندان حوزه‌های مختلف هنری، فرهنگی، اقتصادی و گردشگری به موضوع «رویکرد بینارشته‌ای» در جامعه پرداخت.

نشریه‌ی «طراحان ایده» با محوریت این موضوع و با دعوت از خسرو سینایی به‌عنوان یک کنشگر بینارشته‌ای تلاش کرد تا تعریف و تصویر جامعی از این امر مهم ارائه دهد.

بخش نخست مراسم، با سخنرانی «نوید خواسته» سردبیر طراحان ایده آغاز شد و با صحبت‌های خسرو سینایی در بخش دوم به پایان رسید.

«نوید خواسته» در سخنان خود به «چیستی» امر میان‌رشته‌ای پرداخت و ضمن تأکید بر متفاوت بودن افراد بینارشته‌ای نسبت به قاطبه‌ی افراد جامعه، میان‌رشتگی را به‌عنوان یک ضرورت در مسیر برون‌رفت از چالش‌های چندوجهی جامعه‌ی امروز قلمداد کرد.

پس از او، «رضا غیابی» عضو شورای راهبردی نشریه، سخنرانی را به دست گرفت و بحث را با پرداختن به «چرایی» این ضرورت ادامه داد. رضا از اقبال عمومی جامعه نسبت به تعامل میان نخبگان و سرمایه‌داران گفت و بر ضرورت نقش‌آفرینی بیشتر افراد بینارشته‌ای در فضای امروز ایران تأکید کرد.

سپس، «سارا فروتن» عضو دیگر شورای راهبردی نشریه به روی سن آمد و از «کیستی» بینارشته‌ای حرف زد. سخنرانی سارا با یک روایت آغاز شد؛ وی ضمن بررسی افراد بینارشته‌ای تاریخ ایران و هنرمندان جهان، نمونه‌های موفقی از عملکرد و نتایج این رویکرد را در سطح جهانی معرفی و بررسی کرد.

«مجید عرفانیان» مدیرمسئول نشریه، چهارمین سخنران مراسم بود. مجید به پرسش «کجا» پاسخ داد و به مکان‌هایی اشاره کرد که ظرفیت بالقوه‌ای برای تولید و توسعه‌ی فکر و اندیشه‌ی افراد بینارشته‌ای دارند. مکان‌هایی که می‌توانیم آن‌ها را – به دلیل ماهیت و قابلیت‌های ویژه‌شان – بینارشته‌ای تلقی کنیم؛ از تاریخ باستان تا به امروز.

و در پایان بخش اول مراسم، «محمدرضا کتابی»، عضو دیگر شورای راهبردی نشریه، به‌عنوان آخرین نفر به روی سن رفت تا ضمن جمع‌بندی سخنان چهار نفر، به پرسش «چطور» در حوزه‌ی بینارشته‌ای پاسخ دهد. محمدرضا در خلال سخنانش به ویژگی‌ها و تفاوت‌های انسان‌های بینارشته‌ای پرداخت و آن‌ها را افرادی مناسب به‌عنوان مشاور و مربی قلمداد کرد.

پس از محمدرضا کتابی، در فصل دوم مراسم، ترانه‌ای از گروهی خلاق به‌صورت ویدئویی بر پرده‌ی سالن نمایش داده شد. ترانه‌ای فاخر با مضمونی برگرفته از فیلم «عروس آتش»، ساخته‌ی خسرو سینایی.

متن و موسیقی ترانه را «آرش اسکندرلو» نوشته بود. نوازنده‌ی ساز کوبه‌ای، «سروش بزازی» بود و «حمیدرضا نیک‌فرجام»، خوانندگی آن را بر عهده داشت.

سپس «قاسم قلی‌پور»، تهیه‌کننده‌ی فیلم عروس آتش به روی صحنه آمد و دقایقی درباره‌ی خسرو سینایی و نگاه خلاقانه و متفاوت او به هنرهای مختلف از شعر و ادبیات تا سینما و موسیقی صحبت کرد.

«محمدرضا موحدی»، سخنران آخر بود که درباره‌ی امر بینارشته‌ای، تاریخ شکل‌گیری و توسعه‌ی آن و در نهایت از دلایل گفت‌وگو با خسرو سینایی در نشریه‌ی طراحان ایده گفت. محمدرضا در پایان سخنان خود از خسرو سینایی دعوت کرد تا به روی صحنه بیاید.

«خسرو سینایی» از تجربه‌زیسته‌اش گفت؛ از سال‌ها فعالیت بینارشته‌ای و تلاش در حوزه‌های مختلف هنر. وی هنرهای مختلف را لازم و ملزوم هم قلمداد کرد و بر این باور بود که بینارشته‌ای بودن به هنرمند کمک می‌کند تا از زاویه‌ای بهتر و با نگاهی عمیق‌تر با سوژه مواجه شود.

خسرو سینایی، معمارِ موزیسینِ مترجمِ نویسنده‌ی شاعرِ فیلم‌ساز، با خواندن چند شعر با رویکرد بینارشته‌ای، مراسم را به پایان برد و میهمانان، سالن آمفی‌تئاتر خاطره‌انگیز «خانه‌ی همایش» را ترک کردند.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>