سوره سینما: جای پرداختن به مضامینی مربوط به جنایت و جرم شناسی در سینمای ایران خالی است
بنابر همین گزارش جواد طوسی در جلسه نقد و بررسی فیلم دلخون در فرهنگسرای سرو، عصر روز گذشته شنبه، چهاردهم شهریورماه جاری با اعلام این مطلب گفت: با توجه به نمونه های موفق این مضامین در سینمای جهان که به مسئله جنایت از بعد روان شناسی، فردی، اجتماعی و فلسفی می پردازند، مضمون فیلم دلخون بستر مناسبی برای آسیب شناسی این مباحث است.
منتقد سینمای ایران تصریح کرد: محمدرضا رحمانی و علیرضا محمودی ایرانمهر با قراردادن مسئله جنایت به عنوان مشکل مشترک دو طبقه اجتماعی متوسط علل و ریشه های هایش را در یک بافت روایت پردازانه بررسی کرده اند.
محمدرضا رحمانی کارگردان دلخون در پاسخ به این سؤال جواد طوسی که دلیل پرداختن به چنین موضوعی چه بوده گفت: طرح اصلی با موضوع مسئله قصاص دغدغه من بود؛ لذا با توجه به اینکه ایران جز و کشورهای زیر ذربین است و خیلی از کشورها در مورد آن داعیه حقوق بشر داشته اند و در عین حال قصاص براساس آموزه های دینی ما جهت برقراری عدالت امری ضروری است سعی کردم در فیلم به آن بطور جدی نگاه کنم.
وی در ادامه اضافه کرد: البته در فیلم به دنبال این بودم که به غیر از قصاص چه راهکارهای دیگری برای پیشگیری از جنایت هست؟ و آیا امکان اجرایی وجود داشته و جامعه ظرفیت پذیرش آن را دارد یا نه؟
رحمانی در ارتباط با چگونگی شکل گیری فیلمنامه و همکاری اش با علیرضا محمودی ایرانمهر گفت: این طرح در ابتدا با مضمون طنز در ذهنم شکل گرفت اما وقتی وارد مرحله تحقیقات شد متوجه شدم موضوع بسیار جدی است و زمان بسیاری را برای تحقیق پیرامون مسائل قضایی، پزشکی و نیز مباحث فقهی، جامعه شناسی، روان شناسی و فلسفی اختصاص دادم.
وی ادامه داد: در این راستا با ۱۵ قاضی مشورت کردم و با چند وکیل و متهم نیز ملاقات داشتم تا با ابعاد عینی این مسئله بیشتر آشنا شوم.
در این جلسه، علیرضا محمودی ایرانمهر، داستان نویس جوان نیز در ارتباط با تفاوت داستان با فیلمنامه خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت کنش و پویایی در فیلمنامه و ویژگی ایستایی داستان، ذات فیلمنامه با داستان متفاوت است.
وی اضافه کرد: چون روایت در هر دو موضوع داستان و فیلمنامه مشترک است تصور می رود که یک داستان نویس، فیلمنامه نویس خوبی هم باشد اما به نظر من حتی یک داستان نویس هم باید فیلمنامه نویسی را از نو بیاموزد.
وی در ادامه افزود: اگر بتوان قدرت روایت گری را که در اختیار گنجینه داستان است وارد سینما کرد اتفاق خوبی است.
ایرانمهر از جمله داستان نویسان فعال در زمینه فیلمنامه؛ مهین دخت بهرامی و حسین آبکنار را نام برد.
این گزارش حاکیست از جمله عوامل دیگر فیلم عبارتند از: مدیر فیلمبرداری: حسن پویا، مدیر تولید: اردشیر ایران نژاد، مدیر صدابرداری: جهانگیر میرشکاری، موسیقی: آریا عظیمی نژاد، تدوین: حسن ایوبی، طراح صحنه و لباس: فرامرز بادرامپور و طراح چهره پردازی: بابک شعاعی.
