سوره سینما: بر اساس کدام تدبیری بعضی فیلم های ناموفق و به اعتقاد کارشناسان فن، ضعیف که در جشنواره های سینما – حقیقت و فیلم کوتاه عیار پایین خود را آشکار کرده اند در جشنواره فیلم فجر پذیرفته می شوند؟ آیا واقعاً با توجه به بر پایی جشنواره های متعدد موضوعی در طول سال ضرورتی برای اضافه کردن بخش های مسابقه در حوزه های مستند، کوتاه، انیمیشن و فیلم های ویدئویی در جشنواره فیلم فجر وجود دارد؟
نمی توان کتمان کرد که جشنواره فیلم فجر علی رغم تمامی کمی ها و کاستی ها، پرشورترین و مردمی ترین جشن سینمایی کشور است. جشنواره ای که در طول تمامی ادوار برگزاریش با بیشترین استقبال ها و حاشیه ها همراه بوده است و حال و هوای آن با سایر جشنواره های سینمایی که در طول سال برگزار می شود کاملاً متفاوت است. در عین حال باز هم نمی توان انکار کرد که این فضای پرانرژی و گرم و شاداب متأثر از نمایش فیلم های بلندی است که هم برای تماشاگران و هم برای منتقدان و مسئولان از جذابیت و اهمیت بیشتری برخوردارند و فیلم های به نمایش درآمده در سایر بخش ها اعم از فیلم های مستند و فیلم های کوتاه و انیمیشن طفیلی این جشنواره محسوب می شوند و احوالشان مثل طفل صغیری است که برای پذیرفته شدن از سوی افرادی که برای قبول سرپرستی آنها مردود و دو دل هستند، بی سرو صدا در گوشه ای کز می کنند.
حقیقت آن است که با وجود جشنواره سینما ـ حقیقت و جشنواره فیلم های کوتاه تهران که چند ماه قبل از جشنواره فیلم فجر برگزار می شوند و اتفاقاً با اقبال خوبی از سوی مخاطبان تخصصی و کارشناسان این بخش سینما مواجه می گرداند، حضور فیلم های مستند و کوتاه در جشنواره فیلم فجر با اما و اگرها و سؤال های بسیاری همراه می گردد. سؤال هایی که به نظر می رسد پاسخ آنها نه برای خود مسئولان و نه برای مستندسازان شرکت کننده در این جشنواره چندان روشن نیست. البته در مورد فیلمسازان مستند و کوتاه می توان گمانه ای پرقوت را مطرح کرد و آن فرصتی هر چند کوتاه – به اندازه نمایش عمومی در چند سانس محدود ـ ولی مغتنم برای نمایش اثرشان است. فرصتی که در طول سال از آنها دریغ شده و مهیا شدن چنین امکانی برای مستندسازان و فیلم کوتاه سازان در هر جشنواره داخلی برای نمایش آثارشان مثل هوای تازه ای است برای ادامه حیات این بخش از سینما و عواملش. اما در مورد مسئولان و برگزارکنندگان جشنواره فیلم فجر طیف گسترده ای از گمانه زنیها در مورد «چرایی» حضور فیلم های مستند و کوتاه در جشنواره بین المللی فیلم فجر ایجاد پرسش می کند.
به راستی مسئولان و برگزارکنندگان جشنواره فیلم فجر به قصد ارتقاء سینمای مستند و کوتاه اقدام به نمایش این فیلم ها در جشنواره می کنند و یا تنها برای جور کردن جنس ویترین سینمای ایران به این مهم دست می یازند؟
بعضی از فیلم های حاضر در بخش مستند و کوتاه جشنواره فیلم فجر پیش از این در جشنواره سینما ـ حقیقت و یا جشنواره فیلم های کوتاه نمایش داده شده اند و بعضی دیگر اولین نمایش های عمومی خود را در جشنواره فیلم فجر تجربه می کنند. براستی در این شکل برنامه ریزی و انتخاب فیلم ها چه ملاحظاتی ملحوظ شده است؟
بر اساس کدام تدبیری بعضی فیلم های ناموفق و به اعتقاد کارشناسان فن، ضعیف که در جشنواره های سینما – حقیقت و فیلم کوتاه عیار پایین خود را آشکار کرده اند در جشنواره فیلم فجر پذیرفته می شوند؟ آیا واقعاً با توجه به بر پایی جشنواره های متعدد موضوعی در طول سال ضرورتی برای اضافه کردن بخش های مسابقه در حوزه های مستند، کوتاه، انیمیشن و فیلم های ویدئویی در جشنواره فیلم فجر وجود دارد؟
این سوالات و سوالات بیشمار دیگری که ممکن است به ذهن هر علاقمند دیگری برسد ابهاماتی پیرامون حضور فیلم های مستند و کوتاه در جشنواره فیلم فجر ایجاد می کند.
آیا بهتر نیست در جشنواره فیلم فجر تنها به نمایش عمومی برگزیدگان جشنواره های موضوعی سینما – حقیقت، فیلم کوتاه و … در بخشی خارج از مسابقه اکتفا نمود و با حذف هزینه های مربوط به برگزاری بخش های مختلف مسابقه گامی در جهت صرفه جویی و اصلاح الگوی مصرف در حوزه فرهنگ هنر برداشت؟
مطمئناً واضح شدن رویکرد مسئولان برای حضور فیلم های مستند و کوتاه در جشنواره فیلم فجر باعث افزایش شأن حضور این فیلم ها در جشنواره فیلم فجر خواهد شد.
