- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

واکنش ساترا به حکم قضایی صادرشده برای مدیرعامل آپارات

satra

به گزارش سوره سینما [1]، علی سعد سرپرست معاونت کاربران و تنظیمگری اجتماعی ساترا با انتشار رشته‌توییتی در این خصوص نوشت:

باتوجه‌به اخبار منتشرشده درباره‌ حکم صادره‌ شعبه‌ ۲۸ دادگاه انقلاب با موضوع رسیدگی به پرونده‌ی مدیرعامل شرکت صباایده، مالک رسانه‌ آپارات، بیان نکاتی ضروری است:

از اصول پذیرفته‌شده‌ تنظیمگری در غالب کشورهای دنیا، اصل مهم «مسئولیت ویرایشی» (Editorial Responsibility) پلتفرم و رسانه درقبال محتوای منتشرشده است که به‌عنوان مبنای نظام توزیع مسئولیت در بارگذاری و انتشار محتوای صوت‌وتصویر در رسانه‌های کاربرمحور و ناشرمحور مطرح می‌شود.

هرچند این مسئولیت در رسانه‌های کاربرمحور با رسانه‌های ناشرمحور تفاوت دارد و طبعا تکالیف متفاوتی بر آن‌ها بار می‌کند. در کشور ما هم اصل مزبور همواره مورد‌تأکید ساترا بوده و در قالب مقررات عمومی رسانه‌های صوت‌و‌تصویر تشریح و ابلاغ شده است.

در وضعیتی که رسانه‌های کاربرمحور خارجی بدون قبول مسئولیت و نبود پاسخ‌گویی درقبال قوانین و الزامات ملی و فرهنگی به‌راحتی فعالیت می‌کنند، ساترا وظیفه‌ی خود را حمایت بدون تبعیض از رسانه‌های داخلی دربرابر رسانه‌های خارجی می‌داند و این مسئله در سال جهش تولید به‌طور جدی دنبال می‌شود.

رسانه‌های بومی که با تلاش کارآفرینان داخلی شکل گرفته‌اند، جزو سرمایه‌های ملی هستند و اطمینان داریم موفقیت آن‌ها درمقابل سلطه و مونوپلی رسانه‌ای موجود در جهان، قطعا در مسیر تأمین منافع ملی و رفع دغدغه‌های فرهنگی خواهد بود.

آنطور که از توییت‌های معاونت ساترا برمی‌آید، ظاهرا موضوع ویدیویی که به صدور حکم ۱۰ سال زندان برای مدیرعامل آپارات منجر شد، برای اولین بار در خرداد ۹۹ در دادگاه مطرح شده و همان زمان با درخواست محمدجواد شکوری مقدم، جلساتی با مقام‌های قضایی برگزار شده است. سعد در ادامه می‌گوید:

براساس بازدیدهای دوره‌ای گروه ارزیابی و نظارت ساترا که از رسانه‌ها، از‌جمله رسانه‌ی آپارات، انجام شد و در ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ نتیجه‌ی آن به اطلاع عموم رسید، مشخص شد این رسانه به تناسب حجم فراوان محتوای بارگذاری‌شده، تلاش جدی و مؤثری برای اصلاح فرایندهای نظارتی خود انجام داده است.

باتوجه‌به بدوی‌بودن رأی صادرشده و ارجاع پرونده به شعب تجدیدنظر، ساترا گزارش و نظر کارشناسی خود را به دادگاه ارائه می‌کند که با حسن‌نظر دستگاه قضایی به رسانه‌های بومی و درعین‌حال، توجه به دغدغه‌های بحق فرهنگی، امید است مؤلفه‌های حکمرانی و تنظیمگری رسانه مدنظر قرار گیرد.