- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

تنوع اقلیمی در آثار این دوره از جشنواره/ فعالیت «کتابخانه ویدئویی» دائمی می‌شود

raed-faridzade

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان ونوجوانان، رائد فریدزاده با اشاره به ویژگی‌های این رویداد سینمای در سطح جهانی گفت: باید توجه داشت که این جشنواره یکی از قدیمی‌ترین جشنواره‌های سینمایی در منطقه به حساب می‌آید و سالیان سال با جذب نظر فعالان عرصه کودکان و نوجوانان، توانسته جایگاه و اعتبار خوبی در این حوزه برای خود ایجاد کند، ضمن آن که این جشنواره، با جشنواره‌های تخصصی کودک در سراسر دنیا ارتباط خوب و تنگاتنگی دارد.

او ادامه داد: سال گذشته، به دلیل شیوع و فراگیری بیماری «کرونا» این جشنواره به صورت آنلاین برگزار شد. امسال نیز به دلیل محدودیت‌هایی که به ناچار همه‌گیری ویروس «کرونا» ما را به رعایت آنها ملزم کرده است، جشنواره سی و چهارم در بخش بین‌الملل به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

فریدزاده گفت: در بخش بین‌الملل، دو حوزه رقابتی داریم. اول بخش «مسابقه فیلم‌های بلند» و «مسابقه فیلم‌های کوتاه» که ۱۲ فیلم، در بخش بلند و ۱۳ فیلم در بخش کوتاه با هم به رقابت می‌پردازند. دو فیلم «یدو» به کارگردانی مهدی جعفری و «پسران دریا» به کارگردانی افشین هاشمی و حسین قاسمی‌جامی از ایران در بخش بین‌الملل شرکت خواهند کرد. در بخش کوتاه نیز، دو فیلم کوتاه داستانی و یک انیمیشن کوتاه ایران حضور دارند.

او ادامه داد: داوران بخش بلند، از کشورهای فرانسه، آلمان، شیلی، سوئد هستند و در بخش کوتاه، داورانی ترکیه‌ای و افغانستانی با همراهی غزل شاکری، علیرضا شجاع‌نوری و مهرداد اسکویی آثار را ارزیابی خواهند کرد.

فریدزاده تاکید کرد: در این دوره، در بخش بین‌الملل از کشورهای هند، اسپانیا، روسیه، لبنان، ترکیه، کرواسی، لوکزامبورگ، نروژ، چک، اسلواکی، بوسنی و هرزگوین، ایران، استونی، مکزیک، لهستان، سوییس و پرو، فیلم داریم و گسترش تولیدات مشترک باعث تنوع اقلیمی در این دوره از جشنواره شده است. البته امسال نیز همانند سال‌های گذشته داوری توسط کودکان و نوجوان را از ۹ کشور پاکستان، هندوستان، بنگلادش، اکراین، ژاپن، دانمارک و یونان  به همراه سه داور ایرانی نیز خواهیم داشت.

او بیان کرد: همچنین از نهاد تخصصی «سیفژ»، که نهاد تخصصی سینمای کودکان و نوجوانان است، سه داور از کشورهای اسپانیا، ترکیه و ایران خواهیم داشت و فریال بهزاد داور ایرانی این بخش است. ضمن این که با «یونیسف» نیز تفاهم‌نامه‌ای امضا کردیم که بر طبق آن، امسال نیز همانند دوره‌های گذشته، داوران «یونیسف»، آثار بخش ملی جشنواره را تماشا می‌کنند و جایزه ویژه یونیسف را به اثر منتخب خود اهدا می‌کنند.

فریدزاده درباره کارگاه‌های آموزشی بخش بین‌الملل گفت: امسال سه کارگاه آموزشی بین‌المللی از کشورهای ترکیه، شیلی و آلمان خواهیم داشت که «مولفه‌های فیلم کودک با نگاهی به تاریخ سینمای جهان»، «موسیقی شاعرانه در سینما با تمرکز بر سینمای کودک» و «طراحی کارگردانی فیلم‌های کودک و نوجوان» عناوین این سه کارگاه هستند.

او بیان کرد: بیشترین جوایزی که سینمای ایران در طی چهل سال کسب کرده با سینمای کودک بوده است. البته در دوره‌ای نسبت به سینمای کودک غفلت شد و تعداد آثاری که مخاطبشان کودک یا نوجوان بود، اندک شد. اما وجود «جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان»، همواره برای فعالان عرصه کودک و نوجوان مهم و جذاب بوده است.

فریدزاده ادامه داد: در زمانی که جشنواره به صورت فیزیکی برگزار می‌شد، شاهد حضور مهمانان بین‌المللی بسیاری بودیم که آثار ایرانی را برای اکران در جشنواره‌هایشان رصد می‌کردند و یا داوران یا نوجوانانی که از سراسر دنیا برای داوری آثار به شهر اصفهان سفر می‌کردند. باید پذیرفت که این جشنواره یک رویداد مهم فرهنگی به حساب می‌آید که جایگاهی تثبیت شده دارد.

دبیر شورای بین‌الملل سازمان سینمایی و معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی بیان کرد: سه سال است که در بخش جنبی جشنواره «کتابخانه ویدئویی» را به صورت آنلاین برپا می‌کنیم که توسط آن محصولات کودک و نوجوان ایرانی به پخش‌کننده‌های جهانی عرضه می‌شوند. با این روش، بازدیدکنندگان هم از آثار جدید مطلع می‌شوند و هم به تماشای آثار قدیمی‌تر خواهند نشست و از بین فیلم‌های موجود، آثاری را برای پلتفرم‌های خود انتخاب می‌کنند. امید می‌رود که فعالیت این کتابخانه، به صورت دائمی تداوم داشته باشد و بتوان در طول سال آن را به‌روز کرد و از خریداران بین‌المللی برای تماشای آثار دعوت به عمل کرد.

فریدزاده افزود: برای مثال در آخرین دوره‌ای که جشنواره به صورت فیزیکی برگزار شد، چند انیمیشن با یک شرکت ایتالیایی شروع به مذاکره برای شروع به کار تولید مشترک کردند و با عمان نیز مقدمات تولید مشترک فیلم‌های داستانی مورد بحث قرار گرفت و با کشور پاکستان نیز همکاری‌هایی صورت گرفت و پلتفرم‌های پاکستانی خواستار خرید چند اثر ایرانی شدند.

او در پایان گفت: امیدوارم که هرچه سریع‌تر به شرایطبه روال سابق بازگردد و جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به صورت فیزیکی برگزار شود. البته با بهره‌گیری از دستاوردها و تجربه‌هایی که در برگزاری آنلاین جشنواره طی این دو دوره اخیر داشتیم، می‌توان برگزاری جشنواره را به صورت فیزیکی و آنلاین و به صورت مکمل پیش برد و از مزایای هر دو شیوه برگزاری در فضای ارتباطی نوین بهره‌مند شد.

سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، به دبیری علیرضا تابش از ۱۶ تا ۲۱ مهر ۱۴۰۰ (۸ تا ۱۳ اکتبر ۲۰۲۱) با شعار «سینما، سرزمین خیال» برگزار خواهد شد.