- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

برگزاری نشست انتقال تجربه بهروز شعیبی در المپیاد فیلمسازی نوجوانان

kargah-shoeibi

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، شعیبی بازیگر و فیلمساز با معرفی خود نشست انتقال تجربه را آغاز کرد و گفت: افتخار  می‌کنم امروز، اینجا روبه‌روی نوجوانان علاقه‌مند به سینما قرار گرفتم، آرزو می‌کنم سال‌های بعد تمامی شرکت‌کنندگان المپیاد را از نزدیک در قالب آدم‌های موفق این سرزمین ببینم. قطعا در آینده نوجوانان فیلم‌ساز المپیادی، آدم‌های موفق خاک ایران خواهند بود تا آینده‌ای درخشان را  رقم بزنند.

وی با توجه به شعار جشنواره امسال، افزود:  چقدر خوب که امسال شعار سینما، سرزمین خیال را انتخاب کردند، اولین فیلم، دومین و سومین فیلم من در حوزه کودک بود و اولین حضورم هم  در جشنواره کودک بود، با اصفهان به عنوان فیلمساز شروع کردم و سپس راهم را در همدان ادامه دادم.

این بازیگر و فیلمساز ابراز کرد: من مسیر تجربی را برای فیلمسازی انتخاب کردم و کنار کارگردان‌های خوب ایستادم تا  یاد بگیرم و بعد فیلم بسازم. پس از چند سال متوجه شدم  فضای درس‌خواندن در محیط‌های آموزشی می‌توانند ما را به پیشرفت برساند. برای نوجوان سرزمینم خوشحالم که از سنین کم، مسیر  فیلمسازی را انتخاب کردند. همچنین خوشحالم که نوجوانان در کنار تحصیلشان به فعالیت در حیطه کاری  فیلمسازی  پرداخته‌اند.

شعیبی در ادامه با پرسیدن سوال “چرا فیلمسازی را انتخاب کردید؟”، دلایل انتخاب فعالیت در عرصه فیلمسازی را از نوجوانان حاضر در این نشست برخط جویا شد و ادامه داد: شعار سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان بهترین شعاری است که می‌توانست در این سال‌ها برای این رویداد انتخاب شود. برای فیلم‌سازی از یک ایده و فکر شروع می‌کنیم و بعد با یک داستان ادامه می‌دهیم. در فیلمنامه همه چیز را برای تصویری شدن می‌نویسیم. ایده‌ها یاید در فیلمنامه‌ها گسترش پیدا کنند و باید دانست که تمام جزییات برای سینما ریشه یک کار تصویری است. عالم خیال و تخیل ما را برای نوشتن فیلمنامه حرکت می‌دهد و کار سینما، تبدیل کلمات و حروف به تصویر است.

او اذعان داشت: تخیل از تمام چیز‌هایی که می‌بینیم شروع می‌شود، چقدر خوب است که شرکت کنندگان المپیاد در بهترین مقطع سنی که انسان زندگی می‌کند قرار دارند. در نوجوانی دریافت و درک انسان از محیط اطراف بسیار عمیق است. من در زندگی و حرفه فیلم‌سازی‌ام به روزهایی پرداختم که دنیا را درک کردم و به‌نظر من هر آن چیزی که ما را برای زندگی آماده می‌کند، باید درک کرد. باید فیلم‌های من را تماشا کنید و ببینید که تمام فیلم‌های من آن چیزهایی است که در گذشته دیده‌ام. سعی کنید به همه چیزهای اطراف‌تان فکر کنید، حتی اگر جلوی پیشرفت‌تان را بگیرد.

بازیگر و فیلم‌ساز سینما تصریح کرد: برداشت از فیلم‌ها بسیار مهم است، ما اکنون باید برای ساختن زندگی خودمان، از فرهنگی که در آن زندگی می‌کنیم، برای روزگاری که سینماگر می‌شویم الهام بگیریم. اگر دقت کنید متوجه خواهید شد که امروزه خیلی از لهجه‌های ما به علت بی‌توجهی فیلم‌سازان در حال از بین رفتن است، باید دانست همه فرهنگ‌ها، پایه فیلمسازی هستند.

او متذکر شد: تمام چیزهایی را که فکر می‌کنید، یادداشت کنید، چراکه یک‌روزی برمی‌گردید و لحظاتی را می‌بینید که به یاد ندارید اما آن‌ها را نوشته‌اید. در سینما در کنار ساختن تصاویر یک کار مهم تر وجود دارد، از جمله، احساسی که در تصویر داریم. و این، یکی از بخش های اساسی برای فیلم‌سازی محسوب می‌شود و کافی است فقط به آن توجه کنیم.

شعیبی با خواندن پاسخ افراد حاضر در کلاس به سوالات خودش، به اداره ادامه این نشست پرداخت.

وی اضافه کرد: تماشاگران یکی از ضلع‌های اصلی سینما هستند. اگر سینما سه ضلع داشته باشد، یکی از آن ایده‌ها را باید فکر و کارگردانی قرار دهیم، دیگر ضلع آن را، ساخت، اجرا و تهیه شکل می‌دهند و در نهایت، ضلع آخر را باید تماشاگران قرار داد. فیلم باید تماشاگر داشته باشد، حتی اگر تنها تماشاگر آن خودتان باشید، فیلم را به گونه‌ای بسازید که مورد پسند خودتان است. باید توجه کنید امروزه تعداد زیادی سینماگرداریم اما هرکدام تخیل خودمان را به دیگران می‌بخشیم.

این بازیگر و فیلمساز خطاب به نوجوانان گفت: اندیشه‌هایتان را در روزهایی که زندگی می‌کنید، قدر بدانید، همچنین قدر داشته و نداشته‌هایتان را بدانید، برای اینکه مخاطبان همراه شما باشند فیلمی را بسازید که مورد پسند مخاطب قرار گیرد. برای فیلم‌ساز شدن سلامتی الزام است و لازم است که بدنی سلامت داشته باشید، به خوشحالی و سلامتی خود اهمیت دهید و سعی کنید از زندگی لذت ببرید.

او اضافه کرد: یک کارگردان هرچقدر بیشتر در ساخت فیلم‌ها فکر کند، نتیجه بهتری خواهد گرفت، اولین مرحله هر فیلم نگارش فیلم‌نامه است، توجه کنید که شخصیت‌ها در فیلم‌ها ماجرا می‌سازند و ماجراها داستان را می‌سازند، همان قدری که ما کار و سینما را دوست داریم هزار آدم دیگر همین کار را انجام می‌دهند و تنها فکر و تلاش، ما را از یکدیگر متفاوت می‌کند.

شعیبی گفت: همیشه احساس آدم‌ها می‌تواند پابرجا بماند، حتی می‌توانید احساس‌تان را قوی‌تر کنید تا سینماگران بهتری شوید. یک کارگردان باید عکاسی بلد باشد. هر فریم عکس یک ایده خوب برای کارگردانی‌های خوب است، یاد بگیرید در سینما هر آنچیزی که مخاطبان باید ببینید را نشان دهید.

در پایان بهروز شعیبی با پاسخ به سوالات نوجوان حاضر در نشست بر خط، به آن‌ها تاکید کرد شما در سینما اجازه دارید با هرکسی ارتباط برقرار کنید و قول بدهید از امروز به عنوان یکی از اعضای خانواده فیلم‌سازی به اطرافیان‌تان بیشتر توجه کنید.