- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

نگاهی بر فیلم‌های احتمالی بخش مسابقه جشنواره/ ابهام در اخذ پروانه ساخت آثار

GozareshFajr40

سوره سینما [1] مرضیه فرزعلیان [2] : مهلت ارسال آثار بخش مسابقه فیلم های سینمای ایران و مستند سینمایی چهلمین جشنواره ملی فیلم فجر در حالی به پایان رسید که ساخت بسیاری از فیلم های متقاضی همچنان ادامه دارد. این در حالی است که پیش بینی می شود با توجه به فرصت باقی مانده نسبت به تحویل نسخه نهایی فیلم ها با استاندارد نمایش (۲۵ دی ماه) دردبیرخانه جشنواره ، بخشی از آثار متقاضی حضور در این رویداد فرهنگی از قافله عقب مانده و امکان حضور در جشنواره فجر را برای همیشه از دست بدهند چرا که بر طبق آیین نامه، ثبت نام و تکمیل فرم شرکت در جشنواره  به منزله حضور اثر در این رویداد فرهنگی محسوب می شود.

ناگفته نماند بر اساس اعلام دبیرخانه جشنواره، ۹۴ فیلم بلند سینمایی متقاضی شرکت در این دوره بوده‌اند که این تعداد در تطبیق با آئین‌نامه و مقررات جشنواره و احراز موارد قانونی، به ۷۴ فیلم سینمایی برای ارائه به هیٲت انتخاب رسید. این در حالی است که حداکثر ۲۲ فیلم بلند سینمای به بخش مسابقه جشنواره سینمای ایران راه خواهد یافت.

انتشار فراخوان چهلمین جشنواره فیلم فجر از توجه رئیس سازمان سینمایی به دغدغه‌های سینماگران بالاخص فیلمسازان جوان اشاره دارد و بر وجود تمهیدات برای رقابت حداکثری بین فیلمسازان تاکید دارد. این در حالی است که بیش از این امکان رقابت فیلم اولی‌ها با فیلمسازان باتجربه وجود نداشته و تنها رقابت در سطح فیلمسازان نو پا صورت‌گرفته و نهایتاً در بخش ویژه شرکت، و یک جایزه به بهترین فیلم اولی اختصاص داده می‌شد. این نوع تفکیک منجر به دلگیری و نارضایتی فیلم اولی‌ها شده و توانایی‌های شایسته آنها را به حاشیه جشنواره می‌کشاند.

با انتقاد بسیاری از هنرمندان نسبت به حقوق ازدست‌رفته آنها، بخش «نگاه نو» به دوره هشتم جشنواره اضافه شد اما این بخش در هر دوره از جشنواره فیلم فجر دستخوش تغییر و تحولات قرار گرفته در قالب اسامی مختلف اجرا و با حذف چندین باره همراه بود. با انتشار ویروس کرونا برگزاری این بخش در دوره ۳۹ جشنواره فیلم فجر منحل و تنها ۱۷ فیلم نامزد در بخش سینمای ایران به رقابت پرداختند.

این در حالی است که در چهلمین جشنواره ملی فیلم فجر شاهد حذف بخش رقابتی بین فیلم اولی‌ها، و توسعه آن به رقابت با همه فیلمسازان شرکت‌کننده هستیم. در واقع نوعی بازگشت به سال‌های دور این رویداد فرهنگی صورت‌گرفته و فضای رقابتی حاکم بر آن منجر به افزایش شور و هیجان فیلمسازان جوان و عدالت‌پروری در بها دادن به آثار، موردتوجه قرار گرفته است.

بر اساس قوانین اولیه چهلمین جشنواره ملی فیلم فجر چنانچه آثار توقیف شده سال‌های گذشته فرم متقاضی به شرکت در جشنواره را پر نکرده باشند، می‌توانند با رفع مشکلات توقیفی در دوره جدیدی جشنواره شرکت کنند. سبقه برگزاری جشنواره فیلم فجر سندی بر توقیف بسیاری از فیلم‌ها در برخی دوره‌هاست که نهایتاً مجوزی برای حضور این آثار در جشنواره صادر نشد اما با تغییر جایگاه دبیری و انتصابات جدید امکان اکران این فیلم‌ها برای اولین‌بار تنها در سینمای رسانه و در بخشی خارج از مسابقه فراهم شد. این در حالی است که تاکنون سابقه نمایش فیلم‌های توقیفی در بخش مسابقه وجود نداشته است.

مروری بر آثار احتمالی در چهلمین جشنواره فجر

شنیده‌ها حاکی از آن است که فیلم‌های «دسته دختران» ، «نگهبان شب»، «خط نجات» ، «بدون قرار قبلی»، «تفریق» ، «خائن کشی» ، «برادران لیلا» ، «مجبوریم» ، «کَره خوری»، «لامینور» ، «جنگ جهانی سوم»، «صورت فلکی»، «بی مادر»، «شب، داخلی، دیوار»، «شبگرد» ، «خانه شیشه‌ای»، «زاپاتا»، «ملاقات خصوصی» گزینه‌های احتمالی راه‌یافته به بخش مسابقه چهلمین جشنواره ملی فیلم فجر است براین‌اساس با نگاهی اجمالی به مشخصات، حاشیه‌ها و رویکرد موجود نسبت به این فیلم‌ها می‌پردازیم.

daste-dokhtaran [3]

«دسته دختران»  

فیلم «دسته دختران» به کارگردانی منیر قیدی و تهیه‌کنندگی محمدرضا منصوری ساخته شده است. این فیلم محصول مشترک حوزه هنری و بنیاد سینمایی فارابی با ژانری اجتماعی – خانوادگی است که روایتی از حماسه مقاومت ۳۴روزه خرمشهر در دوران دفاع مقدس را به تصویر می‌کشد. «دسته دختران» با حضور بازیگرانی چون نیکی کریمی – فرشته حسینی – پانته آ پناهی‌ها – هدی زین‌العابدین – صدف عسگری ساخته و دومین اثر سینمایی قیدی محسوب می‌شود. از جمله ویژگی‌های شاخص این اثر نمایش حضور دختران و زنان در رقم خوردن حماسه خرمشهر، برای اولین‌بار در سینمای ایران است که برگی برنده برای حضور آن در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر محسوب می‌شود.

negahbane-shab [4]

«نگهبان شب»

فیلم سینمایی «نگهبان شب» به نویسندگی مشترک رضا میرکریمی و محمد داوودی و کارگردانی و تهیه‌کنندگی رضا میرکریمی ساخته شده است. محسن کیایی، تورج الوند، لاله مرزبان، علی‌اکبر اصانلو، صفورا خوش طینت، فهیمه هرمزی، زهرا اسلامی، پرهام غلاملو، محمدصادق ملک، علی غابشی، مهراد اکبرآبادی، ایمان سلگی، نوید بانی، ویشکا آسایش و کیومرث پوراحمد جمع بازیگران «نگهبان شب» را تشکیل می‌دهند. میرکریمی که تعدادی از بازیگران فیلم جدیدش را در پی انتشار فراخوان انتخاب کرده است، با این اثر نیز مانند ساخته‌های قبلی خود چند چهره تازه به سینمای ایران معرفی خواهد کرد.

رضا میرکریمی سال‌ها قبل در گفتگو با رسانه‌ها درباره طرز تفکر و فیلم‌های خود گفته بود: در تفکر دینی ما ناامیدی جایگاهی ندارد و من به‌عنوان عضوی از جامعه وظیفه دارم که حتی اگر تمام عالم را نیز ظلم بگیرد باز کار خودم را انجام بدهم، زیرا تکلیفم همین است. اگر مخاطب بعد از دیدن یک فیلم به این نتیجه برسد که هیچ امیدی برای تغییر وجود ندارد خوب نیست و باعث نابودی جامعه می‌شود، زیرا هر اصلاحی از خود فرد شروع می‌شود. در واقع همه رفتارهای ما از کوچک‌ترین رفتار تا بزرگ‌ترین تصمیمات، مانند زنجیر به هم وصل است و باید ببینیم سهم هرکدام از ما در حل کردن مشکلات چه میزان است به همین دلیل باید برای حل مشکلات اول از خودمان شروع کنیم و تکالیف فردی خودمان را انجام دهیم.

«خط نجات»

فیلم سینمایی «خط نجات» به کارگردانی وحید موسائیان و تهیه‌کنندگی آزیتا موگویی ساخته شده است. تولید این فیلم که به علت ابتلای عوامل به کرونا برای مدتی متوقف شده بود، به‌تازگی به پایان رسیده است. پگاه آهنگرانی و امیر آقایی، مصطفی زمانی، لادن مستوفی، حسین سلیمانی و بهناز بستان‌دوست ازجمله بازیگران این فیلم هستند. «خط نجات» تریلری سیاسی – عاشقانه است و داستان آن متعلق به تهران دهه پنجاه و در اوج جنگ سرد میان شرق و غرب است. فیلمنامه آن به طور مشترک توسط وحید موسائیان و مهدی سجاده‌چی به نگارش درآمده و با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی و بخش خصوصی تولید شده است.

bedoone-gharare-ghabli [5]

«بدون قرار قبلی»

فیلم «بدون قرار قبلی» به کارگردانی بهروز شعیبی و تهیه‌کنندگی محمود بابایی با ژانر اجتماعی – خانوادگی ساخته شده است. در این فیلم مصطفی زمانی، صابر ابر به هنرمندی پرداخته‌اند و فیلمنامه آن توسط فرهاد توحیدی و مهدی تراب بیگی با نگاهی به یکی از داستان‌های مصطفی مستور نوشته شده است.

tafrigh [6]

«تفریق»

«تفریق» به کارگردانی مانی حقیقی ساخته شده است. ترانه علی‌دوستی، نوید محمدزاده، پری‌ناز ایزدیار، اسماعیل پوررضا، فرهام عزیزی، گیلدا ویشکی، سهیلا رضوی، سعید چنگیزیان، علی باقری، وحید آقاپور بازیگران این فیلم معرفی شده‌اند. شاخصه «تفریق» حضور زوج موفق بازیگری چند سال اخیر سینمای ایران یعنی نوید محمدزاده و پری‌ناز ایزدیار در آن است که برای چندمین بار در مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند. ترانه علی‌دوستی نیز پیش‌ازاین با بازیگری در «کنعان» و «پذیرایی ساده» تجربه همکاری با حقیقی را داشته است.

همچنین فیلمنامه این فیلم سینمایی توسط حقیقی و امیررضا کوهستانی به نگارش درآمده است. گریم عجیب بازیگران این فیلم از جمله شاخصه‌های «تفریق» محسوب شده و می‌توان حدس زد که این فیلم در حال و هوایی نزدیک به «خوک» ساخته شده است.

khaen-koshi [7]

«خائن کشی»

«خائن کشی» به کارگردانی مسعود کیمیایی و تهیه‌کنندگی علی اوجی تولید و سعید پیردوست، امیررضا دلاوری، ایوب آقاخانی، سام نوری، امیرکاوه آهنین جان، ایلیا کیوان، کیانوش گرامی، امیر آقایی، سارا بهرامی، پانته آ بهرام، پولاد کیمیایی، اندیشه فولادوند، حمیدرضا آذرنگ، سام درخشانی، رضا یزدانی، نرگس محمدی، الهام حمیدی، نسیم ادبی، فریبا نادری، شکیب شجره، پردیس پور عابدینی و فرهاد آئیش و مهران مدیری بازیگران این فیلم معرفی شده‌اند. رفاقت، مردم‌داری و گذر به ماجرای ملّی شدن صنعت نفت موضوعیت این فیلم بوده و سکانس‌های مربوط به این رخداد تاریخی در روز ۲۹ اسفندماه هم‌زمان با روز ملی شدن صنعت نفت فیلم‌برداری و به پایان رسید. فیلم، «خائن کشی» هم اکنون مراحل پس از فیلم‌برداری را می‌گذراند و تدوین آن به‌تازگی توسط سپیده عبدالوهاب به اتمام رسیده است.

«برادران لیلا»

«برادران لیلا» سومین اثر سینمایی سعید روستایی است. او که پیش‌تر فیلم‌هایش را با تهیه‌کنندگی سعید ملکان و سید جمال ساداتیان تولید کرده بود، این بار فیلم خود را با تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی ساخته است. این فیلمساز جوان پس از دو فیلم «ابد و یک روز» و «متری شیش و نیم» که در گیشه و جشنواره‌ها با استقبال خوبی مواجه شدند، «برادران لیلا» را در قالب درامی اجتماعی ساخته است.

در حال حاضر بازیگران این فیلم معرفی نشده‌اند، اما از عوامل دیگر گروه می‌توان به هومن بهمنش به‌عنوان فیلم‌بردار اشاره کرد که دومین همکاری آن‌ها پس از «متری شیش و نیم» است.

احتمال حذف فیلم «مجبوریم» از جشنواره

majboorim [8]

«مجبوریم»

«مجبوریم» از جمله ساخته‌های رضا درمیشیان است و فاطمه معتمدآریا، نگار جواهریان، پارسا پیروزفر و ژاله علو ازجمله بازیگران آن معرفی شده‌اند . «مجبوریم» در دوازدهمین حضور جهانی خود نماینده سینمای ایران در بیستمین جشنواره فیلم ترانسیلوانیا ۲۰۲۱ در شهر کلوج رومانی بوده است که یکی از معتبرترین جشنواره‌های سینمایی شرق اروپا و مهم‌ترین رویداد سینمایی این کشور محسوب می‌شود. پیش‌ازاین سه جایزه اصلی بهترین فیلم، بهترین تماشاگران و بهترین فیلم هیئت داوری نتپک (شبکه ارتقای سینمای آسیاوپاسیفیک) را در فستیوال آسیاتیکای رم به «مجبوریم» اختصاص‌یافته است. شایعاتی مبنی بر حضور این فیلم در چهلمین جشنواره ملی فیلم فجر به گوش می‌رسد اما باتوجه‌به اکران‌های خارجی «مجبوریم»، ساخته جدید درمیشیان به‌صورت قانونی نمی‌تواند در فجر چهلم شرکت کند. بر اساس قوانین جشنواره فجر، فیلم‌های متقاضی شرکت در بخش مسابقه این فستیوال نباید پیش‌تر اکران شده یا در جشنواره دیگری حضور پیدا کرده باشند.

«کَره خوری»

«کَره خوری» نیز به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی رضا درمیشیان ساخته و موفق به کسب پروانه ساخت شده است. این فیلم ششمین اثر درمیشیان پس از فیلم‌های «بغض»، «عصبانی نیستم!»، «لانتوری»، «یواشکی» و «مجبوریم» است. در حال حاضر اطلاعات بیشتری درباره آن رسانه‌ای نشده است اما با حذف «مجبوریم» به علت عدم رعایت دستورالعمل‌های چهلمین جشنواره ملی فیلم فجر و شرکت در جشنواره‌های خارجی، احتمال حضور این فیلم درمیشیان در جشنواره پررنگ‌تر خواهد بود.

laminor [9]

«لامینور»

«لامینور» فیلمی به کارگردانی داریوش مهرجویی محصول سال ۱۳۹۸ است. مهرجویی بعد از فیلم اشباح پس از ۶ سال با لامینور به فیلمسازی روی آورد. از نکات ویژه این فیلم همکاری دوباره داریوش مهرجویی با علی نصیریان و عزت‌الله رمضانی‌فر پس از ۴۰ سال است. رضا درمیشیان تهیه‌کنندگی این فیلم را بر عهده دارد. نویسندگی این فیلم را خود داریوش مهرجویی به همراه همسرش وحیده محمدی فر به عهده دارند. عبدالله اسکندری به‌عنوان طراح گریم بازهم در این فیلم حضور خواهد داشت تا این فیلم ششمین همکاری او با مهرجویی پس از فیلم‌های «هامون»، «بانو»، «پری»، «درخت گلابی» و «دختر دایی گمشده» باشد.

بر خلاف اخبار منتشر شده داریوش مهرجویی برای فیلم «لامینور» متقاضی حضور در جشنواره فجر سی و نهم نبوده و فرم شرکت در جشنواره فجر سال گذشته را پر نکرده است. علی نصیریان، پردیس احمدیه، سیامک انصاری، بیتا فرهی، علی مصفا، مهرداد صدیقیان، بهناز جعفری و فریماه فرجامی از جمله بازیگران فیلم «لامینور» هستند.

janga-jahani-sevom [10]

«جنگ جهانی سوم»

فیلم سینمایی «جنگ جهانی سوم»، به نویسندگی هومن سیدی، آرین وزیر دفتری و آزاد جعفریان و کارگردانی و تهیه‌کنندگی هومن سیدی است. این اولین تجربه تهیه‌کنندگی هومن سیدی است و محسن تنابنده، ندا جبرئیلی، مهسا حجازی، نوید نصرتی، لطف‌الله سیفی و حاتم مشمولی از جمله بازیگرانی هستند که در «جنگ جهانی سوم» به ایفای نقش پرداخته‌اند.

«جنگ جهانی سوم» با سرمایه‌گذاری صددرصدی نماوا در حال تولید است و در واقع این اولین باری است که یک پلتفرم پخش آنلاین ساخت یک پروژه سینمایی را برعهده گرفته است. پیش‌ازاین پلتفرم‌ها تنها سرمایه‌گذار سریال‌هایی بوده‌اند که پخش آن را به‌صورت اختصاصی اختیار داشته‌اند. این در حالی است که نماوا برای اولین‌بار نماوا تصمیم گرفته است علاوه بر تولید سریال‌های اختصاصی نسبت به ساخت یک پروژه سینمایی اقدام کند.

این ششمین اثر سینمایی هومن سیدی محسوب می‌شود و به نظر می‌رسد که همچون گذشته با یک درام اجتماعی طرف خواهیم بود. هومن سیدی پیش‌ازاین با ساخت مجموعه نمایش خانگی قورباغه موفقیت چشمگیری به دست آورد و توانست رکوردهای پخش آنلاین را برای نماوا جابه‌جا کند. شاید همین مسئله هم سبب شد تا این پلتفرم برای اولین‌بار روی یک پروژه سینمایی سرمایه‌گذاری کند. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: من همونی هستم که لباس تنت کرد، آدمت کرد، بهت بها داد، من همونم.

«صورت فلکی»

فیلم «صورت فلکی» دومین فیلم حسین دارابی و به تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه، موفق به دریافت پروانه ساخت شده و با حمایت حوزه هنری ساخته شده است. بهروز شعیبی و مریلا زارعی زوج اصلی این فیلم هستند. در حال حاضر پیش‌بینی می‌شود «صورت فلکی» نیز همچون اثر قبلی این کارگردان «مصلحت»، به سوژه‌ای خاص و ملتهب بپردازد.

bi-madar [11]

«بی مادر»

فیلم «بی مادر» به کارگردانی سید مرتضی فاطمی و تهیه‌کنندگی مشترک محمدرضا مصباح و علی اوجی با کسب پروانه ساخت، تولید شد.

این فیلم پر بازیگر از ترکیب هنرمندان شناخته شده سینما بهره برده و پیش‌بینی می‌شود اولین رونمایی «بی مادر» با سرمایه‌گذاری صالح مؤذن‌زاده صورت‌گرفته و از آثار تولیدی «کانون فیلم نسیم» در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر باشد. آناهیتا درگاهی، امیر آقایی و پژمان جمشیدی از جمله بازیگران فیلم معرفی شده‌اند.

«شب، داخلی، دیوار»

«شب، داخلی، دیوار» به نویسندگی و کارگردانی وحید جلیلوند و تهیه‌کنندگی علی جلیلوند با اعلام سازمان سینمایی مبنی بر بلامانع بودن شروع تولید فیلم‌های سینمایی، ساخته شد. نوید محمدزاده و دایانا حبیبی نقش‌های اول مرد و زن فیلم را ایفا می‌کنند و امیر آقایی، سعید داخ، علیرضا کمالی و دانیال خیری خواه از دیگر بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

shabgard [12]

«شبگرد»

فیلم «شبگرد» به کارگردانی فرزاد مؤتمن و تهیه‌کنندگی مرتضی شایسته ساخته شد. امیر آقایی، امیرحسین فتحی، روشنک گرامی، احسان امانی، مهشید افشارزاده، یاسر جعفری، نازنین صلح‌جو، بهناز پورفلاح، حسین امیدی، شبیر پرستار، شیوا کریمی با حضور پیام احمدی‌نیا و هنرمندی امیرحسین فتحی، بازیگرانی هستند که در این اثر سینمایی به مقابل دوربین رفته‌اند و مهشید افشارزاده، جایگزین پانته‌آ پناهی‌ها شد.

«خانه شیشه‌ای»

فیلم سینمایی «خانه شیشه‌ای» به کارگردانی امیر پورکیان و تهیه‌کنندگی سیدامیر سیدزاده تولید شد.

امیر پورکیان، کارگردان سریال «ممنوعه» که پیش‌ازاین از شبکه نمایش خانگی پخش شده است، پس از ۶ ماه، پروانه ساخت ملودرام اجتماعی «خانه شیشه‌ای» را دریافت کرد. این فیلم سینمایی با محوریت فعالیت پاپاراتزی‌ها، روایتی متفاوت از پشت پرده زندگی شخصی سلبریتی‌ها را به تصویر کشیده است. بهاره کیان افشار به‌عنوان یکی از نقش‌های اصلی فیلم معرفی و نخستین عکس از او رونمایی شد.

«زاپاتا»

فیلم «زاپاتا» به کارگردانی دانش اقباشاوی و به تهیه‌کنندگی ایرج تقی‌پور ساخته شد. این فیلم با استفاده از دو موبایل و تصاویر از پیش موجود و آرشیوی بی‌سروصدا تولید شده است. گفتنی است در ابتدا نام فیلم «عموزادگان» بوده و در حین تولید نام آن به «زاپاتا» تغییر یافت. داستان «زاپاتا» درباره یک دخترعمو و پسر عموی آبادانی است که می‌خواهند فیلم بسازند، اما یکی از آن‌ها از دندان‌درد شدیدی رنج می‌برد و همین درد ماجراهایی را به وجود می‌آورد.

molaghat-khosoosi [13]

«ملاقات خصوصی»

«ملاقات خصوصی» به کارگردانی امید شمس و تهیه‌کنندگی امیر بنان ساخته شده است. این فیلم اولین اثر امید شمس است. وی پیش‌ازاین در عرصه فیلم کوتاه فعالیت داشته و با آثار خود در جشنواره‌های داخلی و خارجی حضور داشته است فیلمنامه «ملاقات خصوصی» به‌صورت مشترک توسط امید شمس و علی سرآهنگ نوشته شده روایتگر داستانی عاشقانه است. پری‌ناز ایزدیار، هوتن شکیبا و ریما رامین فر بازیگران اصلی «ملاقات خصوصی» هستند.

ناگفته نماند وضعیت اخذ پروانه ساخت برخی از فیلم‌های رسیده به دبیرخانه چهلمین جشنواره ملی فیلم فجر در هاله‌ای از ابهام است. این در حالی است که بخشی از درخواست مجوزها مربوط به مدیریت قبلی سازمان سینمایی بوده و انتظار می‌رود نسبت به این اقدام فیلمسازان منصفانه‌تر تصمیم‌گیری شود.