- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

نقش خطرناکی را بازی کردم/ ما بازیگران «حراج» غیرسینمایی نیستیم

fariba-khademi

بازیگر نقش اول فیلم سینمایی «حراج» با تأکید بر نگاه خردورزانه در کاراکتری که بازی کرده این نقش را انتخابی خطرناک برای بازیگر دانست.

فریبا خادمی بازیگر نقش اول فیلم سینمایی «حراج» به کارگردانی حسین شهابی درباره این تجربه به سوره سینما گفت: این اولین تجربه سینمایی من نیست پیشتر در «ابجد» به کارگردانی ابوالفضل جلیلی، «گوشواره» به کارگردانی وحید موسائیان و «نغمه» به کارگردانی ابوالقاسم طالبی بازی کرده‌ام. اتفاقا بیشترین تمرکزم در بازیگری بر مدیوم سینما و تلویزیون بوده است. سریال و تله‌تئاتر زیاد بازی کرده‌ام.

وی افزود: در این سالها به دلیل زندگی در خارج از کشور کمتر در حوزه بازیگری فعالیت کرده‌ام اما همچنان به حرفه نوشتن مشغول بوده‌ام. از جمله فعالیت‌هایم در حوزه نگارش، تألیف یک رمان، یک مجموعه داستان و یک رمان-فیلمنامه است که منتشر شده. آشنایی من با حسین شهابی به «روز روشن» برمی‌گردد. قرار بود در این فیلم بازی کنم اما به دلیل سفر خارج از کشور این همکاری میسر نشد. شیوه نگارش و جهان‌بینی شهابی به موضوع را بسیار می‌پسندم. در «حراج» نگاه متفاوت شهابی به موضوعی نسبتا تکراری را می‌بینیم.

خادمی گفت: «حراج» بسیار متفاوت است از این جهت که زنی را می‌بینیم که با خردورزی برخوردی غیرمعمول با موضوعی ملتهب می‌کند. این زن در واقع در سینمای امروز کمتر تصویر شده. نوعی نگاه زنانه که در نسل‌های گذشته بیشتر شاهدش بودیم. شخصیتی که هیچ چیز آرامش او را بر هم نمی‌زند، هیچ جوش و خروشی در او نمی‌بینیم و در مواجهه با موضوعی مثل خیانت طوری رفتار می‌کند که شاید تعجب همه را برانگیزاند. این نگاه را بسیار دوست داشتم.

این بازیگر ادامه داد: شخصیت «فروغ» برای من چندان غریبه نبود. اما بازی کردن کاراکتر آرامی مثل فروغ که کمتر بالا و پایین در رفتارش دارد و همیشه یک روند ثابت در کنش‌هایش می‌بینیم کمی برای بازیگر خطرناک است من این خطر را دوست داشتم و با کمال میل این نقش را پذیرفتم. «فروغ» با برخوردی خردورزانه با کمک دو دوستش سعی می‌کند از بن بست مشکلاتی که برایش پیش‌ آمده رهایی پیدا کند. برایم جالب بود که شهابی چگونه به درستی این زن را دریافت و شخصیت‌پردازی کرده است.

وی گفت: سلیقه شهابی در نگارش و نوع نگاهش با سلیقه من بسیار همخوانی داشت. فیلمنامه «روز روشن» را هم که خواندم این همخوانی را حس کردم. او هنگام نگارش فیلمنامه و کارگردانی دقیقا می‌داند چه می‌خواهد. تمرین‌های چند ماهه و چندین ساعته داشتیم. تمریناتی که بعضا باعث شد از نظر جسمی تحلیل بروم. اما این میزان حساسیت را هم در شیوه کارگردانی و هم در رویکرد خودم نسبت به اجرای این کاراکتر بسیار دوست داشتم.

خادمی درباره انتخاب بازیگران فیلم «حراج» از میان چهره‌های کمتر دیده شده توضیح داد: این تأکید خود کارگردان بود که بازیگرانش را از میان چهره‌های کمتر شناخته شده انتخاب کند. در رسانه‌ها برخی تیترها درباره «حراج» مثل «فیلمی سینمایی با بازیگرانی غیرسینمایی» دیدم که تعجبم را برانگیخت. بسیاری از بازیگران «حراج» تجربه و سابقه بازی در سینما و تلویزیون دارند. اگر اینطور نبود فیلمبرداری ۲۰ روزه تمام نمی‌شد. همه بازیگران با تصویر آشنایی داشتند و با این حوزه غریبه نبودند. همچنین اکثر دوستان ما در «حراج» خاستگاه تئاتری دارند.

وی اضافه کرد: نمی‌توان مخاطب «حراج» را لزوما مخاطب خاص یا عام پیش‌بینی کرد. شاید تصور این باشد که چون شهابی کارگردان سینمای مستقل است و فیلم «روز روشن» او مورد توجه منتقدان و جشنواره‌های خارجی قرار گرفته مخاطب فیلم جدیدش بیشتر از تماشاگران خاص سینما باشد ولی این پیش‌بینی لزوما نمی‌تواند چندان دقیق باشد. «حراج» فیلم متفاوتی است که باید منتظر بازخوردهای مخاطبانش بود.

فریبا خادمی با تأکید بر لزوم توجه مسئولین به سینمای مستقل گفت: با حضور علیرضا رضاداد دبیر جشنواره امسال فیلم فجر بسیار امیدوار و خوش‌بین هستم که نگاه تازه‌تری به تولیدات سینمای مستقل بر جشنواره حاکم باشد. سینمای مستقل به دلیل برخوردار نبودن از حمایت دولتی و در نظر نگرفتن سلیقه همگانی معمولا با شرایط سختی در تولید رو به روست. امیدوارم که در این زمینه شاهد تغییرات اساسی باشیم.

در فیلم سینمایی «حراج» فریبا خادمی، نسیم ادبی، مهسا آبیز، مریم سرمدی، محمد کارت، محمد رضا علیمردانی، گیتی قاسمی، فرهاد مهدوی، محمد کارهمت، عصمت رضاپور، پریا ابراهیمی، سونیا شیرازی، مرجان قمری و احمد شهابی بازی کرده‌اند. اولین نمایش این فیلم در جشنواره فجر امسال خواهد بود.