- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

مروری بر قسمت هجدهم سریال مختارنامه

مروري بر قسمت هجدهم سريال مختارنامه

سوره سینما:‌ در بررسی قسمت هجدهم سریال مختار نامه به نکات مهم محتوایی اثر می پردازیم

شبهه در تاریخ

در هنگام بیعت کردن بزرگان کوفه با مختار شاهد دیالوگ های رسا و خوبی بودیم ، که اشاره مفیدی به مسئله شبهه داشت. اینکه همیشه ایجاد شبهه هایی باعث تفرقه و پراکندگی از گرد حق می شده است. مسایلی که در ظاهر یکی و در باطن متفاوت است ، باعث ایجاد شک بین سست ایمانان می گردد. مثلا همان مسئله که مختار اشاره کرد و گفت من و توابیان هردو می خواهیم به جنگ برویم و انتقام خون حسین را بگیریم ، اما … من برای پیروز شدن می جنگم و سلیمان فقط برای شهادت .

تردید عبدالرحمن

حضور کاراکتری مثل عبدالرحمن که به این زودی ها و حتی با ارائه دلیل منطقی مختار مجاب نمی شود ، بسیار منطقی و طبیعی است . زیرا در حقیقت امر ،‌ هیچ زمان ناگهان همه افراد به یک اعتقاد نمی گروند . که اگر اینگونه بود بسیار آرمانی و رویایی به نظر می رسید. به خوبی در سریال نشان داده می شود که این افراد علاوه بر شک خود، روی سایر افراد (مثلا اسماعیل) هم اثر می گذارند .
نقش رهبری در رسیدن افراد به هدف

تفاوت رهبری بین مختار و سلیمان نکته بسیار قابل تاملی است که به خوبی به تصویر کشیده شده است. مختار مردی که پیش بینی های استراتژیک می کند و حرف های مستدل می زند . فکر می کند . شعار نمی دهد. در مقابل سلیمان که مردی ساده لوح است و همه حرف هایش اگر شد ، خوب . اگر هم نشد  …

چشم ها سخن می گوید

در این قسمت مختارنامه چشم های بازیگران بسیار گویاست و حرف های خیلی خیلی مهمی می گوید . نمای نزدیک دوربین به چهره مختار و نگرانی چشم هایش در لحظه بیعت به نحو بسیار خوبی پرسپکتیو بیعت شکنی و عدم اطمینان به مردم کوفه را در ذهن مخاطب بیدار می کند . همینطور چشم های بهرام شاه محمد لو که با علاوه بر طنین صدا و اعمال بسیار خوبش ، در این قسمت سخن گفتن چشم هایش را هم به این مزایا اضافه می کنیم و کاملا با او هم جریان می شویم.