- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

مروری بر قسمت بیست و سوم مختار نامه / پیروزی مختار

مروري بر قسمت بيست و سوم مختار نامه / پيروزي مختار

سوره سینما:‌ در این قسمت زمینه های چیده شده از ابتدای سریال به اینجا رسید که در پایان این قسمت برای مختار ثقفی و یارانش در کوفه جشن می گیرند و مختار امیر کوفه می شود

توجه کنید ! این یک جنگ نیست

قیام مختار نکته ها و مفاهیمی غنی در بطن خود دارد ، که یکی از آنها همین تفاوت جنگ با قیام است . جنگ آن است که صرفا جدال و ستیزه باشد و در همه منابع به زد و خورد معنی شده است ،‌ اما قیام قرین برپاخواستن ، راست شدن کار و ایستادگی است . قیام گرچه لحظه های خونین و زدو خورد وار در خود دارد ، اما هدفی فراتر و انسانی تر از آن را دنبال می کند . همین طور که در این قسمت هم شاهد دیالوگ هایی برای یاد آوری این مطلب بودیم ، مثلا اینکه عمربانو به جاریه گفت :‌ این تحول از خاصیت قیام است . بله درست است ، یکی از خاصیت های قیام های این چنینی ، ایجاد تحول  و دگردیسی در انسان هاست . تا جایی که عروس حربن ریاحی به سپاه می پیوندد  و حتی حاکم کوفه در برابر این قیام خودش را شکسته می بندد و از دوستی با قاتلین حسین اظهار پشیمانی می کند . در صحنه های نبرد مالک اشتر نیز د رآنجا که به آن پیر مرد امان می دهد ، نمونه های دیگری از جوانمردی را می بینیم ، که به ما یاد آور می کند ، توجه کنید ! این یک جنگ صرف نیست .

ما برون را ننگریم و قال را

نکته مهم و ارزنده دیگری که در این قسمت به آن برخوردیم . تاثیر بیرون و درون روی یک دیگر است . چرا مختار تخت را نپذیرفت ؟ همه ما متوجه شدیم ( کما اینکه خود مختار هم به آن اشاره کرد ) که این تخت ، فقط یک تخت نیست این نماد و تمثیلی از سلسله ای چیزهاست ، که به مرور زمان روی خلق و خوی فرد و حتی ماهیت و صبغه قیام تاثیر می گذارد ،‌ لذا دندانی را که می دانی چرک می کند و دردسر می سازد ،‌باید از همان ابتدا از بیخ و بن کند.

چه اتفاقی خواهد افتاد ؟

خوب ، قیام که شکل گرفت و پیروز شد و مختار ثقفی هم که امیر کوفه گشت ، پس در آینده چه خواهد شد ؟! این همه اتفاق می افتد ، هنوز تا برقراری حکومت عدل راه زیادی برای پیمودن مانده ، میرباقری همیشه با ظرافت خاصی ، در دیالوگ های کوتاهی ، خط مشی های کلی داستان را به مخاطب می دهد . به صحنه نماز جماعت خواندن سپاهیان مختار فلاش بک بزنیم  . طراحی و افکت نوری خوشرنگ و بسیار طبیعی که دقیقا همان لحظه های سپیده دم را به بیننده منتقل می کرد ( گرچه بماند که در آن ساعات که نور به آن پرده از رنگ رسیده ، نماز قضا شده و نماز جماعت را اول وقت می خوانند ) . در همان صفوف نماز ،  این دیالوگ کلیدی را از یکی از یاران شنیدیم ، این تازه اول بسم ا.. است . بله کاملا درست است . قیام تازه دارد ابعادی گوناگون به خود می گیرد ، به خصوص که در قسمت های بعد با امارت قرین می شود …

در پایان نقش سرنوشت ساز تاریخی زنان در جهان بینی میر باقری را فراموش نکنیم ، مبحثی که در نوشته های آتی مفصلا به آن خواهیم پرداخت .